REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse publiczne, Budżet

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Sprawozdanie finansowe nie zostało sporządzone w terminie - co dalej?

Za sporządzanie sprawozdań finansowych odpowiada kierownik jednostki. Co się dzieje jeżeli kierownik jest nieobecny? Kto wówczas odpowiada za sporządzenie sprawozdań finansowych?

Finanse publiczne 2017 r. - komentarz Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało informację o zmianach zasad udzielania ulg w spłacie niepodatkowych należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym i publicznoprawnym, wprowadzonych ustawą z 10 lutego 2017 r. zmieniającą ustawę o finansach publicznych.

Wieloletni Plan Finansowy przyjęty

Wieloletni Plan Finansowy przyjęty przez rząd. Plan obejmuje lata 2017-2020. W Wieloletnim Planie Finansowym Państwa przewidziano m.in. ograniczenie deficytu sektora instytucji rządowych oraz samorządowych.

Drobne należności budżetowe umarzane

Rozkładanie należności budżetowych lub ich umarzanie stało się faktem. Ustawa o finansach publicznych podpisana przez Prezydenta.

REKLAMA

Mechanizm zapewnień dofinansowania i finansowania

Najwyższa Izba Kontroli o zaletach mechanizmu zapewnień finansowania lub dofinansowania.

Prawidłowa ewidencja kosztów na przełomie roku w jednostkach sektora finansów publicznych

Ujęcie księgowe faktur na przełomie roku budżetowego jest bardzo istotną kwestią. W artykule szczegółowo omówiono ewidencję kosztów dotyczących poprzedniego okresu sprawozdawczego.

Dochody i wydatki budżetu państwa 2016 r.

Źródłem dochodów budżetowych jest przede wszystkim podatek VAT. W 2016 r. dochody z budżetu państwa z podatku od towarów i usług wyniosły aż 126,6 mld. zł. Z kolei największym obciążeniem dla budżetu państwa jest program Rodzina 500 plus.

Samorządy dopłacą ponad 10 mld zł

Samorządy obciążone są kosztami zadań, na których realizację powinny być przekazane środki z budżetu państwa. Niestety nie są one przekazywane a samorządy muszą dopłacić ponad 10 mld zł. Czy jest to zgodne z Konstytucją RP?

REKLAMA

Wyższy zasiłek dla bezrobotnych najpóźniej w 2018 r.

Zasiłek dla bezrobotnych ma zostać podniesiony do 1000 zł, czyli do połowy minimalnego wynagrodzenia. Wyższy zasiłek bezrobotni mają otrzymać najpóźniej w 2018 r.

Indywidualne Konta Mieszkaniowe 2018 r.

Na premie dla oszczędzających w Narodowym Programie Mieszkaniowym budżet państwa przeznaczy 200 mln zł w 2019 r., 400 mln zł w 2020 r., 600 mln zł w 2021 r., 800 mln zł w 2022 r., 1 mld zł począwszy od 2023 r.

Klasyfikacja budżetowa w praktyce

Aby łatwiej stosować w praktyce klasyfikację budżetową należy przede wszystkim zapoznać się z zasadami powiązań między sposobem funkcjonowania jednostki oraz zależności przepisów merytorycznych i finansowych, które mają wpływ na sposób księgowania.

Zmiany w przeciwdziałaniu i zwalczaniu przestępczości skarbowej

Przestępczość skarbowa w Polsce powoduje wysokie straty dla budżetu państwa. Jest to jeden z powodów dla których mają zmienić się przepisy Kodeksu karnego skarbowego. Planowana nowelizacja przewiduje m.in. wydłużenie terminów przedawnienia oraz ograniczenie możliwości korzystania z czynnego żalu.

VAT w rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych

Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.

Nowe projekty zmian w ustawie o finansach publicznych

W Sejmie trwają obecnie prace nad trzema projektami zmian (poselskim, senackim i rządowym) w ustawie o finansach publicznych, które dotyczą m.in. dyscypliny finansów publicznych, zobowiązań wobec budżetu oraz orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Sejmowa komisja finansów zdecydowała, że wszystkie projekty będą rozpatrywane w specjalnej podkomisji.

Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego

Jednostki organizacyjne podległe samorządowi terytorialnemu muszą najpóźniej do 22 grudnia opracować projekty planów finansowych. Są one przygotowywane na podstawie informacji otrzymanych od zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Kwota wolna od podatku dla najbiedniejszych - 6,6 tys. zł

Kwota wolna od podatku dla najmniej zarabiających wyniesie 6,6 tys. zł - poinformował wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Z kolei najlepiej zarabiający mogliby nie mieć wcale kwoty wolnej.

Nowe regulacje w zakresie dochodzenia roszczeń przez samorządy

Możliwość rezygnacji z dochodzenia roszczeń przez instytucje samorządowe, jeśli kwota zadłużenia nie przekracza 100 zł - takie rozwiązanie zakłada projekt noweli ustawy o finansach publicznych, zaakceptowany przez rząd w dniu 4 listopada br.

Zapłata po terminie a naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Pracuję w dziale księgowości w urzędzie gminy. Niestety wskutek przeoczenia musieliśmy zapłacić za kilka faktur nie tylko kwoty główne, lecz także odsetki. Były to kwoty rzędu kilkudziesięciu złotych, jedna kwota odsetek wyniosła 320 zł, w sumie nie przekroczyły 500 zł za cały rok. Czy stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Kwota wolna od podatku w 2017 r.

W dniu 31 października br. do Sejmu trafił poselski projekt ustawy (PiS) zachowujący dotychczasowe zasady obliczania kwoty wolnej od podatku w 2017 r. Podwyższenie kwoty wolnej od podatku zapowiadane jest od 1 stycznia 2018 r.; obecnie wynosi ona 3091 zł.

Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST

Samorządy coraz częściej sięgają po niestandardowe instrumenty finansowania zadłużenia. Część z nich ma na celu obejście przepisów o finansach publicznych i limity zadłużenia. Coraz częściej jednak takie działania są badane przez ograny kontrolne i organy ścigania.

Czy w księgach rachunkowych jednostki muszą być ujęte zobowiązania o spornej wysokości

Kontrahent jednostki wystawił faktury za wykonanie robót budowlanych, doliczając kary umowne za nieterminowy odbiór prac. Jednostka nie zgadza się z ich naliczeniem, ponieważ odbiór był opóźniony nie tylko z winy jednostki, ale też kontrahenta. Kontrahent wystąpił o ustalenie wysokości swoich należności do sądu. Czy do rozstrzygnięcia sprawy przez sąd zobowiązania te powinny być ujmowane w księgach rachunkowych jednostki? Jeśli tak, to w jakiej wysokości i na jakim koncie?

Czy osoba zatrudniona na umowę zlecenia może być upoważniona do wykonywania kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej

Czy osoba zatrudniona w jednostce na umowę zlecenia może podpisywać swoim nazwiskiem faktury zakupowe na dowód wykonania ich kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej?

JPK w dużych jednostkach sektora finansów publicznych - nowy termin

Termin na przesłanie danych z JPK za drugie półrocze 2016 r. przez duże jednostki sektora finansów publicznych ma zostać przesunięty do 31 stycznia 2017 r. Zmianę przewiduje projekt nowego rozporządzenia Ministerstwa Finansów.

Centra usług wspólnych - odpowiedzialność, uprawnienia

Utworzenie w gminie centrum usług wspólnych niesie za sobą wiele wątpliwości. Kto jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową nowej jednostki? Co z inwentaryzacją? Jaki jest zakres wspólnej obsługi?

Nieprawidłowe stosowanie ulg polegających na odroczeniu terminów płatności i rozłożeniu na raty płatności należności

Większość nieprawidłowości stwierdzanych przez kontrolujących w zakresie przyznawania ulg w spłacie należności, polegających na odroczeniu terminu ich płatności bądź rozłożeniu ich płatności na raty, pokrywa się z nieprawidłowościami stwierdzanymi w przypadku umarzania należności.

Dotacja dla jednostek straży pożarnej

Istotną kwestią, którą organ dotujący powinien brać pod uwagę jest forma techniczna przekazania środków pieniężnych. Kiedy konieczna będzie wcześniejsza uchwała?

Kwalifikacja wpłaty z tytułu odszkodowania

Czy wpłata z tytułu odszkodowania za zniszczony sprzęt może zostać zakwalifikowana jako wznowienie wydatków? Jakie regulacje powinny stosować w takich przypadkach samorządowe jednostki budżetowe?

Sposób prowadzenia gospodarki finansowej samorządowych jednostek oświatowych

Zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują dyrektorom podległych samorządowych szkół i placówek oświatowych, w terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w celu opracowania projektów planów finansowych.

Rachunki bankowe w samorządowej jednostce budżetowej

Ustawa o finansach publicznych nie określa rodzajów rachunków bankowych, jakie mają obowiązek prowadzić samorządowe jednostki budżetowe. Czym więc powinny kierować się jednostki przy otwieraniu rachunku?

Jednolity Plik Kontrolny w samorządach – obowiązuje okres przejściowy

Samorządy będą stosowały nowe przepisy, wynikające z wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego z uwzględnieniem okresu przejściowego. Dotychczasowe liczne wątpliwości w tym zakresie rozwiewa najnowsza interpretacja Ministra Finansów.

Określenie celu i zakresu kontroli zarządczej

Precyzyjne i trafne ujęcie celu stawianego przed kontrolą zarządczą w JST wraz ze wskazaniem jej zakresu powinno służyć uporządkowaniu jednolitego rozumienia czym jest kontrola zarządcza i późniejszego stosowania się do przyjętych regulacji.

Metodologia audytu wewnętrznego

Samorządy terytorialne, których budżet przekracza 40 mln zł, muszą prowadzić audyt wewnętrzny. Choć obowiązek ten istnieje już pięć lat, to nadal wiele jednostek ma z nim problemy.

Wniosek jednostki budżetowej o zmianę w planie wydatków budżetowych - wzór

Zmiana kwot dochodów i wydatków następuje w drodze uchwały organu stanowiącego JST lub wykonawczego JST (województwa, powiaty) oraz zarządzenia wójta/burmistrza/prezydenta miasta (organ wykonawczy gminy). Wiele zmian zachodzących w budżecie JST w trakcie roku jest efektem składanych wniosków przez kierowników jednostek budżetowych JST. Najczęściej zmiany te dotyczą przeniesienia środków finansowych w planie wydatków pomiędzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej w zakresie realizowanych przez jednostkę budżetową zadań statutowych.

Dotacja dla niepublicznego żłobka na dzieci spoza gminy

Ustawa o opiece nad dziećmi do lat trzech stanowi, iż dotacja przysługuje na każde dziecko objęte opieką w niepublicznym żłobku. Czy każde dziecko oznacza również inne dzieci spoza terenu danej gminy?

Odpis na ZFŚS w 2016 r. zamrożony

Ustawa okołobudżetowa na 2016 rok zakłada „zamrożenie” funduszu świadczeń socjalnych na poziomie obowiązującym w 2015 r. oraz utrzymanie na poziomie z 2013 r. podstawy naliczenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników uczelni publicznych. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany będzie na podstawie kwoty bazowej z 2012 r.

Czy można zaciągnąć zobowiązanie na poczet zamówienia bez zatwierdzonego planu finansowego

Czy jednostka budżetowa może zaciągnąć jednorazowe zobowiązanie na kolejny rok na poczet zamówienia publicznego bez zatwierdzonego planu finansowego na ten rok?

Projekty budżetów i planów finansowych na rok 2016 powinny uwzględniać nowe podziałki klasyfikacji

Wprowadzono zmiany w rozporządzeniu o klasyfikacji budżetowej. Zmiany mają zastosowanie od 1 stycznia 2016 r. ale należy je stosować już przy opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2016.

Finanse publiczne w 2016 r. - zmiany

Od 1 stycznia 2016 r. przepisy ustawy o finansach publicznych będą określały, że koszty instytucji gospodarki budżetowej mogą być ponoszone tylko w ramach uzyskanych przychodów, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania środków pieniężnych z poprzednich okresów, pozostających w dyspozycji instytucji gospodarki budżetowej.

Budżet Kancelarii Sejmu: w 2016 r.

W 2016 r. świadczenia na rzecz osób fizycznych mają zostać zmniejszone w porównaniu do bieżącego roku o 2,4 mln złotych, co związane jest ze zmianą kadencji Sejmu. Wzrosną natomiast o 5 proc. wynagrodzenia pracowników Kancelarii Sejmu i uposażenia poselskie.

Przeznaczenie niewykorzystanych do końca roku budżetowego środków finansowych

Czy gmina ma obowiązek przeznaczania środków niewykorzystanych w roku poprzednim na te same cele w roku następnym? Czy gmina środki będące ogólną nadwyżką może przeznaczyć w kolejnym roku budżetowym na inne cele (wydatki budżetowe)?

Wynagrodzenia w budżetówce w 2016 roku nadal zamrożone

W 2016 roku wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w budżetówce nadal ma wynosić zero procent, co oznacza, że ewentualne podwyżki płac wynikające ze zwiększenia funduszu płac o ok. 2 mld zł nie będą równe dla wszystkich, a o zwiększeniu płac decydować będą szefowie poszczególnych jednostek budżetowych.

Mniej formularzy przy pracach nad budżetem na 2016 rok

W odniesieniu do ubiegłorocznego rozporządzenia (nota budżetowa jest przygotowywana wiosną każdego roku) ograniczono liczbę formularzy związanych z przygotowywaniem materiałów budżetowych. Stanie się to dzięki rezygnacji z niektórych formularzy (np. RZ-13 - środki na zasilenie Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich), połączenie części z nich (np. połączenie formularzy dotyczących wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe DPO i celowe DCE w jeden formularz DPC).

Finansowanie nauki na nowych zasadach

Nowelizacja kładzie nacisk na projakościowe finansowanie nauki. Jednostki, które wskutek okresowej oceny otrzymały najniższą kategorię naukową: C, obejmą zmiany w przyznawaniu tzw. dotacji statutowej.

Plan rzeczowo-finansowy uczelni na 2015 rok - formularze

Departament Budżetu i Finansów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotował wzór planu rzeczowo-finansowego na rok 2015 wraz z objaśnieniami do wykorzystania przy opracowywaniu planu rzeczowo-finansowego na 2015 rok.

Audyt efektywnościowy w administracji publicznej

Prowadząc audyt wewnętrzny, nie wystarczy ograniczyć się do przeprowadzenia audytu zgodności działania jednostki zgodnie z przepisami. Należy także przeprowadzić audyt efektywnościowy, czyli sprawdzić efektywność działania jednostki z punktu widzenia najistotniejszych kryteriów.

Prawo o szkolnictwie wyższym po nowelizacji

Publikacja stanowi pierwszy na rynku wydawniczym komentarz do Prawa o szkolnictwie wyższym po największej od 2011 r. nowelizacji ustawy uchwalonej w dniu 11 lipca 2014 r. Jest to praktyczny komentarz, który prezentuje wykładnię wszystkich przepisów ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ze szczególnym uwzględnieniem nowych regulacji.

Finansowanie zadań zleconych samorządom - nowy zespół

Finansowanie zadań zleconych samorządom przez administrację rządową było jednym z tematów poruszanych na środowym posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Według części samorządowców wraz ze wzrostem liczby zadań przekazywanych samorządom nie idą odpowiednie środki na ich realizację.

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych zaakceptowana przez Senat

Instytucje gospodarki budżetowej poszczególnych resortów będą musiały prowadzić bardziej przejrzystą niż dotąd politykę finansową - zakłada zaakceptowany jednogłośnie w czwartek przez Senat projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych.

Instytucje gospodarki budżetowej z nową polityką finansową

Instytucje gospodarki finansowej mają prowadzić przejrzystą gospodarkę finansową. Projektowane zmiany zakładają również, że do zadań dyrektora każdej IGB należeć będzie przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności instytucji.

Nowe rozdziały klasyfikacji budżetowej

W związku z wprowadzeniem do klasyfikacji budżetowej dwóch nowych rozdziałów 80149 oraz 80150 jednostki budżetowe powinny w ciągu 3 miesięcy dostosować uchwały budżetowe do nowych przepisów.

REKLAMA