REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawozdanie, Jednostka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Świadczenie wychowawcze: sprawozdania rzeczowo-finansowe

Sprawozdania rzeczowo-finansowe z realizacji zadań z zakresu świadczenia wychowawczego w okresie od 1 kwietnia 2016 r. do 30 września 2017 r. będą przedkładane wojewodzie w okresach miesięcznych. Od 1 października 2017 r. będzie obowiązywał kwartalny cykl przedkładania sprawozdań.

Sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego jednostki za 2015 r.

Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe instytucje kultury i samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego), dla których organem założycielskim jest JST, przedstawiają właściwemu zarządowi JST – w terminie do 28 lutego 2016 r. – sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego jednostki za 2015 r., w szczegółowości nie mniejszej niż w planie finansowym (art. 265 pkt 2 uofp).

Najbliższe terminy w spawozdawczości w lutym 2016 r.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu przypomina o najbliższych terminach na złożenie sprawozdań za IV kwartał 2015 r. oraz styczeń 2016 r.

Sprawozdania o udzielonych zamówieniach w 2015 r.

Zgodnie z art. 98 ustawy Prawo zamówień publicznych roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach w roku 2015 należy przekazać w terminie do dnia 1 marca 2016 r. Zamawiający przekazują sprawozdania do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

REKLAMA

Sprawozdania do 22 stycznia 2016 r.

Sprawozdania Rb-27S i Rb-28S za miesiąc grudzień 2015 r. należy złożyć do 22 stycznia 2016 r.

Terminy w sprawozdawczości w III kwartale 2015 r.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu przypomina o najbliższych terminach w sprawozdawczości w III kwartale 2015 r.

Jednostki samorządowe z udziałem w podatku VAT

Ministerstwo Finansów proponuje dywersyfikację źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego (JST). Uzyskają one udział w podatku VAT, co ma zapewnić im większą stabilizację dochodów oraz zmniejszy wpływ cykli koniunkturalnych na dochody JST. Ponadto zostaną przyjęte jednolite kryteria identyfikacji samorządów najbogatszych i najbiedniejszych z uwzględnieniem potencjału dochodowego i zróżnicowanych potrzeb wydatkowych.

Terminy w sprawozdawczości jednostek samorządowych - czerwiec 2015

Prezentujemy najważniejsze terminy w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego w czerwcu 2015 r. Jeżeli termin przekazania sprawozdania przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, to uważa się go za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - KPA art. 57 § 5 pkt 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządowych - jednolity tekst ustawy

W Dzienniku Ustaw opublikowano jednolity tekst ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Podsumowanie zmian dotyczących sprawozdawczości budżetowej w 2014 r.

Po długim okresie oczekiwania, z dniem 24 stycznia 2014 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Rozporządzenie to wprowadziło szereg zmian zarówno w zakresie sposobu, terminu, jak i zasad sporządzania sprawozdań budżetowych.

Rezerwa na wydatki inwestycyjne w sprawozdaniu Rb-30S

Rezerwę na wydatki inwestycyjne, które mają być poniesione w przyszłym roku budżetowym można utworzyć jedynie w odniesieniu do środków własnych. Wskazana w sprawozdaniu Rb-30S kwota zawsze musi mieć pokrycie w planie finansowym zakładu.

Terminy w sprawozdawczości w grudniu 2014 roku

Prezentujemy najważniejsze terminy w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego w grudniu 2014 roku.

W 2015 roku wyższe dodatki za wysługę lat

Trwają prace nad zmianą zasad naliczania dodatku za wysługę lat. Wyższe dodatki mają od 2015 roku otrzymać osoby dłużej pozostające w służbie.

Opisywanie i wartościowanie stanowisk pracy w administracji publicznej - czemu służy?

Podstawowym zadaniem systemu wartościowania jest stworzenie wewnętrznej, urzędowej hierarchii stanowisk od najbardziej złożonych i odpowiedzialnych po najprostsze, działające pod pełnym nadzorem. Wynikiem całej pracy ma być więc lista, gdzie jakieś stanowiska będą wyżej, a inne niżej. To z całą pewnością wywołuje w każdej organizacji duże emocje. Czy zatem opisywanie i wartościowanie stanowisk pracy rzeczywiście może być przydatne w administracji publicznej?

Kwalifikacje kierownika jednostki sektora publicznego do prowadzenia gospodarki finansowej

Wymagania odnośnie do kwalifikacji, jakie trzeba mieć, aby móc zajmować stanowisko kierownika jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych, nie są określone w sposób jednolity i zależą od tego, czy jest to jednostka państwowa, czy samorządowa oraz od jej typu i rodzaju.

Informacja z wykonania budżetu za I półrocze do 31 sierpnia

31 sierpnia 2014 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia organowi stanowiącemu oraz regionalnej izbie obrachunkowej: informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2014 r.

Sprawozdania Rb-N oraz Rb-Z w drugim kwartale 2014 r.

W drugim kwartale sprawozdania Rb-Z oraz Rb-N są sporządzane w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej. Dane ze sprawozdań przekazywanych w formie elektronicznej powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.

Ważne terminy w sprawozdawczości - sierpień 2014

Warto pamiętać o terminach w sprawozdawczości w sierpniu 2014 r. Za Regionalną Izbą Obrachunkową we Wrocławiu prezentujemy najważniejsze z nich.

Aktywa jednostek sektora finansów publicznych w depozycie ministra

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu u ministra finansów. Zmiany są przedmiotem prac sejmowych.

Jakie należności wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S po zmianach

Rozporządzeniem z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej Minister Finansów wprowadził zmiany m.in. w zakresie sporządzania sprawozdania Rb-27S. Z instrukcji wykreślono zapis: w kolumnie należności wykazuje się salda, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy. Czy w związku z tym w kolumnie należności oraz należności pozostałe do zapłaty należy wykazywać (tak jak do tej pory) saldo konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, czy również saldo konta 226 „Długoterminowe należności budżetowe” (np. sprzedaż na raty, decyzje o zajęciu pasa drogowego itp.)?

Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym

Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

Otrzymanie z Urzędu Skarbowego podatku VAT a sprawozdanie Rb-28NWS

Czy należy po otrzymaniu z Urzędu Skarbowego podatku VAT naliczonego w miesiącu sierpniu umniejszyć wykonanie wydatków niewygasających, które w 2013 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego i złożyć sprawozdanie Rb-28NWS za III kwartał?

Sprawozdawczość w jednostkach samorządu terytorialnego – ważne terminy w czerwcu 2014 r.

Za Wrocławską RIO podajemy najważniejsze terminy, dotyczące sprawozdawczości w czerwcu 2014 r.

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych - absolutorium do 30 czerwca

Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu w terminie do 30 czerwca.

Nadzór publiczny nad biurami rachunkowymi - sprawozdanie KNA

Komisja Nadzoru Audytowego w swoim sprawozdaniu za 2013 rok opublikowała dane o rynku usług audytorskich w Polsce oraz opisuje działalność KNA i nadzorowanych przez nią organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, w obszarze w jakim wykonują działania z zakresu nadzoru publicznego.

ARiMR przygotuje rolników do korzystania z PROW 2014-2020

Przyjęty przez Radę Ministrów projekt „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020” został przekazany do akceptacji Komisji Europejskiej.

Sprawozdania budżetowe 2014 - zmiany

Zmiany w sprawozdawczości budżetowej wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, które weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli 24 stycznia 2014 r. Najistotniejszą zmianą, jaką przewidziano jest rezygnacja z formy pisemnej przy przekazywaniu zdecydowanej większości sprawozdań.

Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości w sprawozdaniu finansowym

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości odnosi się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w rachunku zysków i strat w wyniku z działalności pozaoperacyjnej. Gdy jednak aktywa aktualizowane odpisem objęto wcześniej aktualizacją wyceny, to wtedy taki odpis pierwotnie zmniejsza różnicę z przeszacowania wartości aktywów, odniesiony na fundusz jednostki, a wtórnie niepokrytą nadwyżkę zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

Operacje wyrażone w walutach obcych w sprawozdaniu finansowym

Każda pozycja aktywów i pasywów bądź przychodów i kosztów wyrażona w walucie obcej musi zostać ujęta w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym w walucie polskiej. Ten ustawowy wymóg oznacza konieczność przeliczania każdej operacji gospodarczej wyrażonej w walucie obcej na jej równowartość w walucie polskiej przy zastosowaniu kursu waluty.

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. I

Ujęcie operacji gospodarczych związanych z pomniejszeniem należności budżetowej o kwotę opłaty komorniczej oraz uzyskanie od organu egzekucyjnego wpływu z opłaty następuje w sprawozdaniu Rb-27. Brak należytej staranności w prawidłowym ustaleniu należności z tytułu opłaty komorniczej przez jednostkę podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - problemy

W przypadku, gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania z zakresu operacji finansowej jest dniem wolnym od pracy terminem złożenia sprawozdania w jednostce otrzymującej jest pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Jeśli termin przekazania sprawozdania przypada na sobotę, niedzielę, święto (o ile dni te są wolne od pracy, a w sektorze publicznym w większości przypadków są), to składając sprawozdanie odpowiednio w poniedziałek i dzień roboczy następny po święcie, dochowujemy terminów.

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady

Impulsem sprawczym mobilizującym jednostki do przestrzegania zasady terminowości są sankcje prawne za brak dochowania terminów, zarówno w kontekście sporządzania, jak i przekazania. Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Odpowiedzialność za sprawozdanie w zakresie operacji finansowych

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Układ podmiotowy w sprawozdaniu Rb-N

Jak wygląda układ podmiotowy w sprawozdaniu Rb-N? Jakie środki w nim wykazujemy?

Należności jednostek niewykazywane w Rb-N

Sprawozdanie Rb-N- kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych zawiera informacje o stanie należności jednostki na koniec okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów, jak również wobec kategorii dłużników. Jakich zatem kategorii należności i aktywów finansowych nie wykazujemy w Rb-N?

Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Adresatem obowiązków sprawozdawczych odnośnie operacji finansowych są jednostki sektora finansów publicznych.

Zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Warto pamiętać o ogólnych wytycznych do sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych, aby ustrzec się błędów. Znajomość zasad zarówno formalnych, jak i merytorycznych jest skuteczną ochroną przed nieprawidłowościami.

Sprawozdanie RB-Z - nieprawidłowości

Sprawozdanie winno być sporządzane w sposób rzetelny, prawidłowy, trwały, czytelny. Jak jednak to osiągnąć? Pomocną w przedmiocie sprawy jest metodyka, która obnaża segmenty nieprawidłowości oraz zawiera rekomendacje działań naprawczych.

Sprawozdanie RB-N

Sprawozdanie Rb-N powinno być rzetelne i prawidłowe pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym, trwałe i czytelne. Rb-N winno zostać wykonane w wersji dokumentu papierowego, a także w formie elektronicznej.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - okres przechowywania

Kwestia okresu przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych może być dyskusyjna i wywoływać kontrowersje. Pomocnym w ich rozstrzygnięciu powinna być generalna wytyczna określona w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r., (Dz.U. 10.43.247.), mówiąca o tym, że sprawozdania należy sporządzać w sposób trwały.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - skuteczny instrument zarządzania

Sprawozdania z zakresu operacji finansowych stanowią skuteczny instrument zarządzania w sektorze finansów publicznych. Aby pozytywnie zweryfikować powyższą hipotezę należy użyć konieczną i niezbędną przesłankę w postaci zapewnienia wiarygodności sprawozdań.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej - standard dokumentu

Wykonując dyspozycję zawartą w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Minister Finansów poprzez Rozporządzenie z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej ustalił standard dokumentu, obowiązujący w sektorze finansów publicznych. Warto zaakcentować subiektywny wymiar składanych oświadczeń o stanie kontroli zarządczej.

Sprawozdanie Rb-UZ - roczne uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych

Sprawozdanie Rb-UZ to roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych. Formularz sprawozdania Rb-UZ, którego wzór stanowi załącznik Nr 2do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447).

Dokumentacja konsolidacyjna - przykład wyłączeń

Dokumentacja konsolidacyjna na etapie przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego to potrzeba, konieczność i wygoda. Proces prac nad sprawozdaniem finansowym można posegregować fazami.

Wyłączenia konsolidacyjne w bilansie

Celem dokonywanych wyłączeń transakcyjnych przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego jest przedstawienie grupy kapitałowej jako jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż w skonsolidowanym bilansie jednostki powinny zostać ujęte tylko te wartości, które zostały osiągnięte i poniesione w wyniku transakcji z jednostkami nienależącymi do grupy kapitałowej.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego

Sporządzenie skonsolidowanego bilansu wiąże się z wieloma trudnościami, co wynika ze złożonej organizacyjnie struktury jednostek samorządu terytorialnego. Rozwiązaniem tego problemu mogą być odpowiednie zapisy polityki rachunkowości.

Najczęstsze uchybienia formalne w sprawozdaniach z projektów unijnych

Przestrzeganie terminów wykonywania wszelkich zadań według harmonogramu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia to najprostsza droga, aby wykonać i zakończyć projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej bez problemów. Jednak podczas realizacji projektu często zmienia się sytuacja i potrzebne są działania nieprzewidziane w umowie o dofinansowanie. Jak z tego wybrnąć zgodnie z zasadami?

Sprawozdawczość – niezbędna dla prawidłowego rozliczenia wydatków w programach UE

Kończąca się powoli perspektywa finansowa 2007–2013 oznacza konieczność szczegółowej sprawozdawczości poniesionych wydatków oraz kontroli prawidłowości ich wydawania. Chociaż dla samorządów regionów nie jest to informacja nowa, to jednak warto przygotować się na ewentualne problemy, które mogą wyniknąć w przypadku przesłania do Komisji Europejskiej niepełnych danych, sprawozdawanych w związku z dokonanymi wydatkami.

Zasady periodyzacji - nieprawidłowości

W praktyce zachowania periodyzacji zdarzeń gospodarczych, w tym ich rejestracji, obserwuje się szereg nieprawidłowości. Jedną z nich jest ujmowanie w księgach rachunkowych zapisów odnośnie kosztów jednostki na podstawie wyciągów bankowych, mimo iż właściwym dowodem dowodem są faktury zewnętrzne.

Gminy źle przygotowały sprawozdania

Wstępne analizy wykazują, że zdecydowana większość sprawozdań gmin z gospodarowania odpadami komunalnymi za 2012 rok została przygotowana źle i wymaga poprawy.

REKLAMA