REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawozdawczość, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowe Prawo zamówień publicznych już w 2018 r.

W pierwszym półroczu 2018 r. poznamy projekt nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Ministerstwo Rozwoju oraz Urząd Zamówień Publicznych już nad nim pracują. Co się zmieni?

Powoływanie się wykonawcy na potencjał podmiotu trzeciego - zapadł wyrok w sprawie Esaprojekt (C-387/14)

Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie Esaprojekt (C-387/14). Co zmieni się w zamówieniach publicznych?

Zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych 2018 r. - obowiązki sprawozdawcze samorządowych organów podatkowych

Minister Finansów i Rozwoju proponuje, aby samorządowe organy podatkowe corocznie przekazywały resortowi finansów wybrane informacje dotyczące poboru podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości.

Prawo zamówień publicznych czy stanowisko Prezesa UZP - czym powinny kierować się samorządy udzielające zamówienia w trybie in-house?

2 czerwca 2017 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię prawną (dalej „opinia UZP”) dotyczącą zasad współpracy publiczno-publicznej zawartych w nowelizacji ustawy Pzp. Prezes UZP postawił pod znakiem zapytania zasadność zapisów nowelizacji.

REKLAMA

Upływ terminu realizacji zamówienia nie stanowi nieusuwalnej wady postępowania

W przypadku określenia w SIWZ dokładnego terminu realizacji zamówienia może się w praktyce okazać, że na skutek przedłużającej się procedury postępowania termin ten upłynie (np. z powodu wniesienia odwołania do KIO). W takiej sytuacji zamawiający – analizując, czy postępowanie powinno być kontynuowane – podejmują decyzję o jego unieważnieniu na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Prawa zamówień publicznych. Stosując ten przepis, należy jednak zachować daleko idącą ostrożność przy ocenie wskazanych w nim okoliczności.

Kiedy podmiot reprezentujący Skarb Państwa musi uzyskać opinię prawną Prokuratorii Generalnej RP?

Zmieniły się przepisy ustawy o Prokuratorii Generalnej RP. Dla podmiotów, które reprezentują Skarb Państwa oznacza to, że będą musiały uzyskać opinię prawną Prokuratorii Generalnej RP o projektach umów, ugód jak również jednostronnych czynności prawnych dokonywanych przez Skarb Państwa, jeżeli wartość przedmiotu czynności prawnej przekracza kwotę 100 000 000 zł.

Kwota wartości umów koncesji a obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej

Kwota wartości umów koncesji, od której uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej to 21 813 853 złotych. Rozporządzenie określające kwotę, o której mowa w zdaniu poprzednim weszło w życie w dniu 31 maja 2017 r.

Jakie dane ujmować w sprawozdaniu Rb-30S?

Zakład gospodarki komunalnej otrzymał od gminy dotację przedmiotową do cen wody. Czy w sprawozdaniu Rb-30S podaję się kwotę netto czy brutto?

REKLAMA

Dozwolone formy wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych zabezpieczenie należytego wykonania umowy jest instrumentem zależnym od woli zamawiającego. Czy wykonawca może zdecydować o formie? W jakiej formie można wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy?

Kto jest uprawniony do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej?

Podmiotami uprawnionymi do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej nie są jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym jednostki samorządu terytorialnego nie są upoważnione do odstąpienia od stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 4 pkt 13 ustawy Pzp. - taki jest wniosek po kontrol Prezesa UZP.

Zmiany w umowie koncesji

Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi zawiera nowe regulacje w zakresie dopuszczalnych zmian zawartej umowy koncesji. Co się zmieniło?

Związki międzygminne mają obowiązek złożyć roczne sprawozdanie finansowe

Obowiązek składania do urzędu skarbowego rocznych sprawozdań finansowych dotyczy także związków międzygminnych. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w dniu 2.02.2017 r. w sprawie o sygn. akt I SA/Gl 918/16.

Sprawozdanie finansowe nie zostało sporządzone w terminie - co dalej?

Za sporządzanie sprawozdań finansowych odpowiada kierownik jednostki. Co się dzieje jeżeli kierownik jest nieobecny? Kto wówczas odpowiada za sporządzenie sprawozdań finansowych?

Działania w zakresie zrównoważonych zamówień publicznych 2017-2020

Krajowy Plan Działań w zakresie zrównoważonych zamówień publicznych na lata 2017-2020 został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich.

Nowe obowiązki kierowników jednostek administracji rządowej - zamówienia publiczne

Urząd Zamówień Publicznych opublikował "Zalecenia w sprawie uwzględnienia przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych" oraz "Wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach". Kierownicy jednostek administracji rządowej są zobowiązani uwzględniać w szczególności klauzule społeczne.

Pomocnicze działania zakupowe

Zamierzamy przekazać organizację i przeprowadzenie postępowania na zakup wyposażenia jednostce zewnętrznej (kancelarii prawnej). Po nowelizacji przepisów o zamówieniach takie działania to tzw. pomocnicze działania zakupowe. W jakiej formie powierzyć takie działania zewnętrznej kancelarii prawnej? Jaki może być zakres powierzonych czynności?

Po ponad 3 latach przerwy działalność rozpoczyna Rada Zamówień Publicznych

Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że działalność rozpoczęła Rada Zamówień Publicznych. Rada jest organem doradczo - opiniodawczym Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jej członków powołał Wicepremier Mateusz Morawiecki.

Ułatwienia na rynku zamówień publicznych

Na Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw dyskutowano o ułatwieniach na rynku zamówień publicznych. Chodzi przede wszystkim o to, żeby małe i średnie firmy miały większe szanse na zdobycie zamówienia.

Kiedy upływa termin na przekazanie informacji o stosowaniu klauzul społecznych?

Kierownicy jednostek administracji rządowej zgodnie z „Zaleceniami w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych” mają obowiązek przekazywać Prezesowi UZP coroczną informację o stosowaniu klauzul społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych.

Zmiany w zamówieniach publicznych - procedura odwrócona

Zamawiający najpierw dokona oceny oferty. Procedura odwrócona została wprowadzona do Prawa zamówień publicznych.

Prawa i obowiązki zamawiających - zmiany od lipca 2017 r.

W lipcu 2017 r. zmienić mają się kolejne przepisy ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Przepisy te mają wpływ na prawa oraz obowiązki zamawiających.

Kiedy wykonawca ma obowiązek podpisać umowę o pracę - opinia prawna

Wykonawca przed podpisaniem umowy o pracę, z osobą wykonującą wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, powinien stwierdzić czy czynności wykonywane przez personel mają charakter pracowniczy w rozumieniu art. 22 § 1 Kodeksu pracy.

Sprawozdanie zbiorcze Rb-27S oraz Rb-28S

Zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jednostki organizacyjne sporządzają sprawozdania: Rb-27S i Rb-28S w okresach miesięcznych. Czy jednostka samorządu terytorialnego ma również obowiązek sporządzać sprawozdania zbiorcze w okresach sprawozdawczych, w których nie przekazuje sprawozdań do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowej? Czy jednak sprawozdanie zbiorcze sporządza się w okresach, w których jednostka samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdania za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowe do Ministerstwa Finansów?

Wpłata gotówki z kasy na rachunek bankowy w sprawozdaniu Rb-27

Jak prawidłowo ująć w sprawozdaniu Rb-27S wpłatę gotówki z kasy na rachunek bankowy (dochody)? Gotówka została przyjęta do kasy jeszcze w starym roku (31 grudnia), natomiast do banku została odprowadzona w nowym roku. W sprawozdaniu Rb-27S za IV kwartały dochody wykonane będą większe niż dochody otrzymane.

Przekształcenie danych porównawczych za 2015 r. w sprawozdaniu finansowym za 2016 r.

Przyjęte przez jednostkę zasady rachunkowości, wynikają z wymagających bezwzględnego zastosowania przepisów o rachunkowości oraz z rozwiązań wybranych przez jednostkę spośród dopuszczonych do stosowania przez przepisy o rachunkowości. Zasady te powinny zapewnić, że prezentowane w sprawozdaniu finansowym informacje są wiarygodne, przydatne oraz zrozumiałe, dzięki czemu przekazują rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i wyniku finansowego jednostki.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2016 roku

Pod koniec lipca 2016 roku weszła w życie długo oczekiwana nowelizacja prawa zamówień publicznych. Rynek medyczny, czyli rynek wysokich technologii, w teorii zyskał przydatne instrumenty. Jednak czy nowe mechanizmy kompleksowo wykorzystywane za granicą są równie chętnie stosowane w Polsce?

Zmiany w zamówieniach publicznych od października 2016 r.

Od października 2016 r. obowiązują nowe przepisy zmieniające ustawę Prawo zamówień publicznych. Większość przepisów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych weszła w życie 28 lipca br.

Zasada zachowania uczciwej konkurencji - jak ją stosować?

W jaki sposób stosować zasadę zachowania uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych? Co zrobić, by opis przedmiotu zamówienia nie był sprzeczny z tą zasadą?

„Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów

Znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych zmierzają do tego, aby dla zamawiającego ofertą najkorzystniejszą była przede wszystkim oferta spełniająca w jak największym stopniu jego potrzeby oraz oczekiwania, a jednocześnie aby została wybrana nie tylko na podstawie kryterium ceny. Same przepisy ustawowe jednak nie wystarczą. Potrzebne jest tu nie tylko większe niż dotychczas zaangażowanie w przygotowanie właściwych, realnych kryteriów oceny ofert, ale także zmiana podejścia do kwestii „korzystności” – nie tylko zamawiającego, ale też organów kontrolnych.

Kolejne wezwanie wykonawcy do przedłożenia dokumentu

Zamawiający może wielokrotnie wzywać wykonawcę do przedłożenia brakujących dokumentów. Czy jednak można może ponownie domagać się od wykonawcy przedłożenia tych samych dokumentów?

Brak podpisu wykonawcy pod ofertą - jakie skutki?

Czy brak podpisu wykonawcy powinien skutkować odrzuceniem oferty? Dlaczego podpis jest tak istotnym elementem oferty?

Zmiana SIWZ - co z ogłoszeniem?

Kiedy zmiana SIWZ powoduje również zmianę ogłoszenia o zamówieniu? Czy brak zmiany w ogłoszeniu oznacza, iż wiążąca jest treść zmienionej specyfikacji?

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 w sprawozdaniach za 2017 rok

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 dotyczy m.in. umów o partnerstwie publiczno-prawnym. Po raz pierwszy będzie miał zastosowanie do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy, rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Uchylanie się wykonawcy od zawarcia umowy

Kiedy można stwierdzić, iż wykonawca uchyla się od zawarcia umowy? Czy zamawiający powinien zweryfikować przyczynę odmowy zawarcia umowy?

Nowy wzór oferty dla podzlecenia od 3 września 2016 r.

Nowe rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zawiera odrębny wzór oferty, umowy i sprawozdania właściwych do realizacji tzw. podzleceń. Przedmiotowe przepisy wejdą w życie 3 września 2016 r.

Odtajnienie informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa - kiedy?

W którym momencie postępowania zamawiający decyduje o odtajnieniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa? W jaki sposób może to zrobić?

Spis z natury - nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości

Nowe stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości wyjaśnia problemy merytoryczne i organizacyjne, powstające przy przeprowadzaniu inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów (zwanych zapasami). Inwentaryzacja zapasów drogą spisu z natury stwarza bowiem wiele problemów praktycznych.

Uzasadnienie odrzucenia oferty

W jaki sposób zamawiający powinien uzasadnić odrzucenie oferty? Czy konieczne jest popieranie decyzji orzeczeniami KIO czy stanowiskiem doktryny?

Możliwość weryfikacji podmiotu trzeciego

W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy podmiot trzeci nie ma statusu wykonawcy, a będzie uczestniczył w realizacji zamówienia. Czy zamawiający ma prawo do weryfikacji takiego podmiotu i żądania od niego określonych dokumentów?

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja podpisana

Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych ma na celu uelastycznienie oraz uproszczenia procedur. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzupełnienie braków formalnych oferty przed wezwaniem

Czy zamawiający jest zobowiązany wezwać do uzupełnienia braków formalnych oferty, jeżeli wykonawca samodzielnie już je uzupełnił?

Złożenie oferty w ostatniej chwili

Czy za moment złożenia oferty należy uznać godzinę, o której wykonawca stawił się w siedzibie zamawiającego, czy też godzinę zarejestrowania oferty? Kiedy termin złożenia oferty zostaje dochowany?

Jak wykazywać skutki odroczenia terminu płatności podatku w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP

Podatnik (osoba fizyczna) otrzymał w lutym 2015 r. odroczenie terminu płatności pierwszej i drugiej raty podatku od nieruchomości do końca sierpnia 2015 r. (2 raty po 10 000 zł), z tego w podanym terminie wpłacił tylko 18 000 zł, natomiast 2000 zł pozostało zaległością podatkową na koniec 2015 r. W jaki sposób skutki tej decyzji powinny być wykazane w sprawozdaniach: Rb-27S i Rb-PDP za 2015 r.? Czy ta decyzja powinna być ujęta w sprawozdaniach rocznych: Rb-27S i Rb-PDP, czy tylko w sprawozdaniach półrocznych?

Nieścisłości w ofercie podstawą do jej odrzucenia?

Czy jeżeli za pośrednictwem swoich wyjaśnień wykonawca nie usunie niezgodności oferty, to należy ją odrzucić? Czy wszystkie niezgodności oferty muszą stanowić podstawę do jej odrzucenia?

Wyjaśnienie ceny oferty - procedura

Procedurę, jaką powinien stosować zamawiający, wyjaśniając cenę ofert omówiła w jednym z wyroków Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Co wynika z tego orzeczenia?

Zadaj pytanie naszemu ekspertowi

Masz wątpliwości przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych lub sprawozdań w zakresie operacji finansowych?

Czy w sprawozdaniu Rb-N należności jednostki powinny być pomniejszone o nadpłaty kontrahentów

W jednostce budżetowej na koniec poszczególnych kwartałów na koncie 221 figurowały dotąd tylko ewentualne zaległości od kontrahentów z tytułu czynszu najmu pomieszczeń. Na koniec tego okresu sprawozdawczego jeden z kontrahentów zapłacił większą kwotę niż jego należność czynszowa. Czy, sporządzając sprawozdanie Rb-N, jednostka powinna o tę kwotę nadpłaty kontrahenta pomniejszyć należności od innych kontrahentów?

Czy w sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać należności pochodzące od podmiotu wykreślonego z ewidencji działalności gospodarczej

W sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych, zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań, należności wykazuje się do momentu wykreślenia dłużnika z właściwego rejestru, chyba że dług został przejęty przez następcę prawnego dłużnika. Czy w związku z tym powinniśmy wykazywać w tym sprawozdaniu należności, których nadal dochodzimy, pomimo wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej podmiotów, którym udzielono wsparcia?

Sporządzanie sprawozdań na podstawie pozaksięgowych zbiorów (zestawień) danych

Sporządzanie sprawozdań Rb-28/Rb-28S, Rb-50/Wydatki oraz Rb-Z na podstawie danych niepochodzących wprost z ksiąg rachunkowych dotyczy przede wszystkim danych na temat zobowiązań jednostek, w tym zobowiązań wymagalnych.

Dodatkowe wymagania dla podmiotów zagranicznych

Czy zamawiający może żądać spełnienia różnych wymagań w zależności od tego czy wykonawca ma siedzibę w Polsce czy też za granicą? Czy takie żądanie stoi w sprzeczności zasadą równego traktowania wykonawców?

REKLAMA