REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wynagrodzenia, Budżet

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Aktywa jednostek sektora finansów publicznych w depozycie ministra

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu u ministra finansów. Zmiany są przedmiotem prac sejmowych.

Ujednolicenie wynagrodzeń pedagogów i zmiany w awansie zawodowym

Poselskie propozycje zmian w ustawie - Karta Nauczyciela zakładają m.in. wydłużenie stażu w awansie zawodowym nauczycieli. Projekt rozpatrzą komisje sejmowe.

Budżet 2015 - prognozowany wzrost PKB o 3,8%

Według prognoz resortu finansów w 2015 roku wzrost PKB wyniesie 3,8 proc., a inflacja – 2,3 proc. Ograniczenie deficytu pozostaje wyzwaniem, choć dzięki szybszemu niż w ubiegłym roku wzrostowi PKB zwiększą się dochody państwa z podatków.

Zobowiązania przekraczające plan finansowy

Czy zaciągnięcie zobowiązania przekraczającego plan finansowy narusza dyscyplinę finansów publicznych? Jakie jest stanowisko organów kontrolujących?

REKLAMA

W jaki sposób rozliczać godziny indywidualnego nauczania

Mamy zdolnego ucznia na nauczanie indywidualne z matematyki. Plan nauczania opracował nauczyciel uczący w tej klasie tego przedmiotu, ale zajęcia indywidualne będzie prowadził z uczniem inny nauczyciel. Jak należy wynagradzać nauczyciela prowadzącego zajęcie z indywidualnego nauczania – czy jako godziny ponadwymiarowe, czy wystąpić do starostwa o zwiększenie etatu dla tego nauczyciela (nauczyciel prowadzący indywidualne nauczanie jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, tj. 18 godzin tygodniowo).

Fundusze unijne dla Polski na lata 2014-2020

Komisja Europejska zatwierdziła plan wydatkowania funduszy unijnych dla Polski na lata 2014-2020. W tym czasie Polska otrzyma 82,5 mld euro w ramach unijnej polityki spójności.

Środki unijne dla pracowników oświaty w latach 2014-2015

Środki unijne na aktywizację zawodową pracowników oświaty, którzy utracili pracę będą dostępne w latach 2014-2015. Ministerstwo Edukacji Narodowej przeznaczyło na ten cel 100 mln złotych.

Okresy uprawniające do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Jednym z najważniejszych uwarunkowań otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego jest przepracowanie u pracodawcy okresu całego roku kalendarzowego. Jednak nagrodę można otrzymać już po przepracowaniu, co najmniej sześciu miesięcy.

REKLAMA

Zasady ewidencji dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Zagadnienie związane z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym jest nie tylko kłopotliwe ze względu na ustalenie, komu się należy, ale ze względu na problematykę prawidłowego ujęcia go w księgach rachunkowych. Ewidencji naliczonego wynagrodzenia rocznego pracodawca dokonuje już na koniec roku kalendarzowego, za który naliczał będzie to wynagrodzenie.

Obywatelski budżet w Warszawie

Rusza pierwszy obywatelski projekt w Warszawie. Mieszkańcy sami zdecydują na co przeznaczyć 25 milionów złotych.

Nagroda jubileuszowa dla emerytów

Wysokość nagrody jubileuszowej uzależniona jest od wysokości wynagrodzenia pracownika. Jak ją obliczyć? Czy zatrudnionemu emerytowi będzie również przysługiwała nagroda jubileuszowa?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne pracowników sfery budżetowej

Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest obowiązkowo wypłacane przez jednostki budżetowe. Wysokość tzw. trzynastki określona jest ustawowo, zaś jej przyznanie uzależnione jest od stażu pracy.

W 2014 roku podwyżki dla nauczycieli akademickich

Podwyżki dla nauczycieli akademickich zostały przewidziane w ustawie budżetowej na 2014 rok. Wydatki na szkolnictwo wyższe wzrosną o 1,5 mld zł w porównaniu z rokiem 2013.

Budowę lokalnych dróg wspomogą Lasy Państwowe

Lasy Państwowe w ciągu najbliższych dwóch lat przekażą 1,6 mld zł do budżetu państwa. Z tej kwoty 1,3 mln zostanie przekazana na rozwój infrastruktury drogowej. Takie założenia przewiduje przyjęty przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach.

Dodatki jako składnik wynagrodzenia nauczycieli

Dodatki za wysługę lat, motywacyjny, funkcyjny i za warunki pracy stanowią jeden ze składników wynagrodzenia nauczycieli. Ustawodawca nie określa w Karcie Nauczyciela wysokości tych dodatków, z wyjątkiem dodatku za wysługę lat.

W 2014 r. województwa nie zapłacą części janosikowego

Nowelizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zwalnia w 2014 r. województwa z obowiązku wpłaty części tzw. janosikowego do budżetu państwa. Sejm zajmuje się obecnie poprawkami Senatu do ustawy.

Budżet na 2014 rok w Sejmie

Budżet na 2014 rok jest przedmiotem prac w Sejmie. Planowany na przyszły rok deficyt ma nie przekraczać 47,7 miliarda złotych.

Nowelizacja ustawy o janosikowym

4 grudnia 2013 roku Senat zajmie się nowelizacją ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Reguluje ona między innymi problem janosikowego.

Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni

Ewidencja zwrotu podatku za rok poprzedni jest kwestią wymagająca pewnej specjalistycznej wiedzy. Zwłaszcza, gdy w grę wchodzi nadpłata.

Ewidencja odsetek od zaległości podatkowych

Zaległość podatkowa powstaje wówczas, gdy należny podatek nie został zapłacony w należnym terminie. Przyczyna takiego opóźnienia nie ma przy tym żadnego znaczenia. Jak

Przygotowanie projektu budżetu JST na 2014 rok

Zbliża się termin przedstawienia projektów uchwał budżetowych na 2014 rok. Będzie to pierwszy samorządowy budżet uwzględniający nowy wskaźnik zadłużenia.

Konsekwencje nieuchwalenia budżetu JST

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych łagodzi część konsekwencji, jakie groziłyby organom samorządowym w przypadku nieuchwalenia budżetu na 2014 rok z powodu przekroczenia indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Nie zmieniono jednak w tym zakresie ustaw ustrojowych.

Praktyczne wskazówki do tworzenia budżetów obywatelskich

Problematyka konsultacji społecznych, czyli większego zaangażowania obywateli w działania władz, jest obecna coraz częściej w debacie publicznej. Natomiast od kilkunastu miesięcy szczególnie jest to widoczne na poziomie władz lokalnych, gdzie wiele gmin decyduje się na wprowadzenie budżetu partycypacyjnego.

Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych - zmiany

Zmiany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych dotyczą w głównej mierze  wzorów sprawozdań Rb-Z i Rb-UZ oraz instrukcji sporządzania tych sprawozdań, stanowiącej załącznik Nr 9 do rozporządzenia.

Budżet jst na 2014 r. a przekroczenie indywidualnego wskaźnika zadłużenia

Budżet na 2014 rok dla jednostek samorządu terytorialnego, które z powodu przekroczenia nowego, indywidualnego wskaźnika zadłużenia, nie będą mogły go uchwalić, ustali RIO. Jednak taki zastępczy plan finansowy nie zastąpi w pełni uchwały budżetowej, co może być zagrożeniem dla realizacji zadań i wywiązania się z podjętych przez samorząd zobowiązań.

Sprawozdanie Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych JST

Sprawozdanie Rb-28S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych JST przedstawia pełną szczegółowość poniesionych wydatków przez JST, z uwzględnieniem upływu czasu, za jaki jest sporządzane.

Konta ksiąg pomocniczych – uzupełnieniem kont księgi głównej

Konta ksiąg pomocniczych zawierają zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Prowadzi się je w ujęciu systematycznym jako wyodrębniony system ksiąg, kartotek (zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej.

Klasyfikacja budżetowa - systematyzacja środków publicznych zgodna z ustawą

Klasyfikacja budżetowa stanowi systematyzację środków publicznych oraz wydatków i rozchodów publicznych. Klasyfikacja budżetowa ma powszechne zastosowanie we wszystkich jednostkach sektora finansów publicznych, w tym w budżecie państwa oraz budżetach jednostek samorządu terytorialnego na każdym etapie gospodarowania.

Zwrot zawyżonej wysokości trzynastki

W jaki sposób jednostka może „skorygować” trzynastkę wypłaconą pracownikowi w zawyżonej wysokości? Wyższa kwota wynikała z błędu w naliczeniu. Czy możemy dochodzić od pracownika zwrotu różnicy?

Sprawozdawczość finansowa za 2011 r.

Do 31 marca kierownicy jednostek mają obowiązek złożenia sprawozdania finansowego za 2011 r. odpowiednio dysponentom środków budżetu wyższego stopnia lub zarządom jednostek samorządu terytorialnego, ci zaś na tej podstawie, dokonując stosownych wyłączeń, sporządzą sprawozdania łączne. W artykule wskazano różnice w sposobie wypełniania poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego w stosunku do roku ubiegłego.

Udzielanie zaliczek na drobne zakupy pracownikom samorządowych jednostek organizacyjnych

O ile w państwowych jednostkach budżetowych zaliczki mogą być udzielane wyłącznie w zakresie określonym w odrębnych przepisach, o tyle dla jednostek samorządu terytorialnego takiego ograniczenia przepisy nie zawierają. W praktyce kwestia ta budzi jednak wiele wątpliwości. Prezentujemy stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku w tej sprawie.

Rozliczenie wydatków budżetowych

Czy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego zwroty niewykorzystanych przez jednostki budżetowe środków na wydatki można ująć (dla zachowania czystości faktycznie wykorzystanych środków) zapisem ujemnym: Wn 223 i Ma 133? Czy należy zaksięgować je po przeciwnych stronach, czyli Wn konto 133 i Ma konto 223? Wówczas dla ustalenia wysokości wykorzystanej dotacji na wydatki należy odjąć zwroty. Który sposób jest prawidłowy?

Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?

Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.

Planowanie dochodów i wydatków w samorządach należy poprawić

Samorządy zaczęły już prace nad przygotowaniem projektów budżetów na 2011 rok. Opracowując je, warto skorzystać z analizy regionalnych izb obrachunkowych na temat jakości ubiegłorocznych budżetów. Dzięki temu samorządy będą mogły uniknąć błędów.

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji – Rb-Z

Kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń składa się z sześciu części

Klasyfikacja budżetowa w pytaniach i odpowiedziach

Odpowiadamy na pytania czytelników dotyczące klasyfikacji budżetowej: jak prawidłówo klasyfikować, w jakim paragrafie księgować ulgi, szkolenia, wydatki dotyczące remontu.

Kompetencje organu wykonawczego JST do samodzielnych zmian w budżecie

Czy w kontekście art. 257 pkt 3 ustawy o finansach publicznych wójt gminy może zmienić plan wydatków w tym samym dziale i rozdziale pomiędzy § 4010 a § 4040 (wynagrodzenia), np. zmniejszyć o 1000 zł § 4010, a zwiększyć o 1000 zł § 4040?

Koszty pracownicze przy "trzynastce"

Jakie koszty pracownicze uzyskania przychodów występują przy „dodatkowym wynagrodzeniu rocznym”? Przedstawiamy wyjaśnienie mechanizmu kosztów niezbędnych przy wyliczaniu "trzynastek".

Ograniczenia w wynagrodzeniach w bibliotekach samorządowych

W bibliotece będącej samorządową instytucją kultury wypłaca się świadczenia urlopowe. W bibliotece tej na podstawie aktu powołania zatrudniony jest dyrektor oraz na podstawie umowy o pracę – główny księgowy.

Przypisane i nieprzypisane dochody budżetowe

Specyfika rachunkowości budżetowej polega m.in. na szczególnych zasadach ewidencjonowania zgromadzonych i odprowadzonych przez jednostki budżetowe dochodów budżetowych. Dochody możemy klasyfikować jako przypisane i nieprzypisane. Poniżej analiza tegoż podziału.

Wynagrodzenie pracownika za dyżur

Dyżur to pozostawanie pracownika w dyspozycji pracodawcy poza normalnymi godzinami pracy, w wyznaczonym miejscu i czasie, w stałej gotowości do świadczenia pracy. Wynagrodzenie za dyżur zależy od tego, czy w tym czasie pracownik rzeczywiście wykonywał pracę.

Jak obliczyć odprawy dla pracowników samorządowych

W zakresie uprawnień do odpraw pracownicy samorządowi są w korzystniejszej sytuacji niż pracownicy, których obowiązują tylko przepisy prawa pracy. Obliczanie wysokości takich świadczeń przysługujących samorządowcom, bywa jednak nieco trudniejsze.

REKLAMA