REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka budżetowa, Ewidencja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

RB: Ewidencja księgowa faktur za gaz wystawionych dla szkoły

W jaki sposób w jednostce systemu oświaty (szkole) należy zaksięgować faktury wstępne i rozliczeniowe za gaz?

Jak zaksięgować zajęcie komornicze? Co powinna zrobić jednostka budżetowa?

Czy jednostka budżetowa powinna przekazać komornikowi całą kwotę należności wynikającą z wystawionej faktury objętej zajęciem? Publikujemy odpowiedź na to pytanie. 

Jednostki budżetowe: jak odliczać VAT od faktur zakupowych mediów

Czy jednostka budżetowa może odliczać VAT od faktur zakupowych mediów, jeśli wystawia fakturę sprzedaży Warsztatowi Terapii Zajęciowej? Ekspert odpowiada na pytanie.

Czy można przekształcić samorządową jednostkę budżetową w spółkę z o.o.? [RIO wyjaśnia]

Przepisy ustawy o finansach publicznych nie przewidują przekształcania samorządowych jednostek budżetowych w spółki z o.o. – wyjaśniła Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Aby utworzyć spółkę, trzeba wcześniej zlikwidować jednostkę budżetową i sporządzić sprawozdanie finansowe na dzień zakończenia likwidacji.

REKLAMA

618,24 zł/MWh – maksymalna stawka za prąd dla teatrów, szpitali, szkół w 2023 r. [Pomoc gminom]

618,24 zł/MWh – taka ma być maksymalna stawka za prąd dla jednostek samorządu terytorialnego.

Jak zaksięgować sprzedaż złomu w szkole?

Jakie dokumenty od strony księgowej należy przygotować, sprzedając złom w szkole? Złom pochodzi z likwidacji składnika majątku. Czy powinno się wystawić tylko fakturę sprzedaży i następnie prawidłowo ją zaksięgować? Jak wystawić fakturę za sprzedaż złomu (15 000 zł)? Jaką stawkę VAT zastosować, jaki paragraf klasyfikacji budżetowej i konto przychodów, czy musimy zastosować mechanizm podzielonej płatności?

Jak zaksięgować różnice kursowe w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa (Ministerstwo) dokonuje płatności w walutach obcych, gdzie powstają różnice kursowe wynikające z różnicy kursu waluty tj. zobowiązanie wyceniane jest wg kursu średniego z dnia poprzedzającego dzień operacji gospodarczej, a płatność wg kursu obowiązującego danego dnia. Jeśli chodzi o różnice kursowe ujemne sprawa jest oczywista księgowanie odbywa się WN751/201MA, natomiast różnice kursowe dodatnie, które są przychodami finansowymi księgujemy WN221/MA750 i teraz pytanie czy takie różnice stanowią dochód budżetu państwa i należy je odprowadzić na dochody, czy też odzwierciedlają sytuację finansową jednostki i prezentowane są w RZiS, a nie są odprowadzane na dochody?

Jakie są zasady stosowania pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy

Pytanie: Co zrobić w następującej sytuacji. Wójt gminy nie udzielił kierownikom podległych jednostek budżetowych (szkół, ośrodka pomocy społecznej) i samorządowych zakładów budżetowych (zakładu gospodarki komunalnej, zakładu gospodarki mieszkaniowej) pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy, w które wyposażono te jednostki organizacyjne. Kierownicy jednostek działali mimo to, zawierając umowy związane z bieżącym prowadzeniem działalności statutowej swoich jednostek - w tym dotyczące zbywania, nabywania, wynajmowania i wydzierżawiania składników mienia komunalnego.

REKLAMA

Czy można utworzyć jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?

Pytanie: Jednostka budżetowa została podzielona na dwie osobne jednostki budżetowe: X i Y. Po podziale ZFŚS był tworzony tylko przy jednostce X. Ta jednostka miała w planie finansowym zabezpieczone środki na odpisy podstawowe i fakultatywne na ZFŚS dla swoich pracowników oraz pracowników jednostki Y. Połączonym funduszem dysponował kierownik jednostki X. Przyznawał świadczenia pracownikom obu jednostek. Jak prawidłowo postąpić w takiej sytuacji?

Szkolenia online: Akademia budżetowa

Akademia budżetowa to cykl 4 szkoleń dedykowanych osobom zajmującym się rachunkowością oraz finansami w jednostkach sektora finansów publicznych m.in. w szkołach, przedszkolach, centrum usług wspólnych, ośrodkach pomocy społecznej, gminach, powiatach zatrudnionych na stanowiskach księgowych, inspektorów, referentów, sekretarzy oraz innych specjalistów. W ramach Akademii przybliżone zostaną najważniejsze zagadnienia z zakresu rachunkowości oraz sprawozdawczości obowiązujące i planowane od 2023 r.

Ewidencja księgowa środków pochodzących z dotacji

Jak prawidłowo zaksięgować wpływ środków z dotacji (np. na aktualizację stałego rejestru wyborców, na zwrot akcyzy), jeżeli jest jedno konto bankowe dla urzędu i organu?

Ewidencja obciążenia pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne

Jak ująć notę księgową wystawioną pracownikowi za prywatne rozmowy telefoniczne?

Jaka klasyfikacja budżetowa wydatków na podpis elektroniczny

Jednostka sektora finansów publicznych prowadzi pełną księgowość. W zeszłym roku odnowiła pracownikowi podpis kwalifikowany (faktura została wystawiona na firmę) za okres od maja 2021 r. do kwietnia 2022 r. kwota faktury rozliczana jest w czasie poprzez konto „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Pracownik rozwiązał umowę o pracę z końcem stycznia 2022 r. Czy kwotę faktury za okres od lutego do kwietnia 2022 r. można zaksięgować w koszty rodzajowe, czy jednak należy tą kwotę przeksięgować na pozostałe koszty operacyjne?

MF: dochody JST z PIT w I kw. wyższe o 573 mln zł

Dochody samorządów z PIT po I kwartale 2022 roku, w wyniku wprowadzenia gwarantowanego mechanizmu równych miesięcznych rat, były o około 573 mln zł większe niż gdyby obowiązywał system poprzedni – poinformowało Ministerstwo Finansów.

Jak wykazać w ewidencji bilansowej środki pochodzące z Krajowego Funduszu Szkoleniowego

Ewidencja bilansowa dla Krajowego Funduszu Szkoleniowego - czy dofinansowanie z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na udział w szkoleniach pracowników udzielonego przez powiatowy urząd pracy to środki, które należy wprowadzić do budżetu jednostki budżetowej - środowiskowego domu samopomocy, czy są to środki pozabudżetowe?

Wynajem pomieszczeń jednostek samorządowych a VAT

Podstawowa działalność jednostek funkcjonujących w obszarze edukacji, pomocy społecznej, sportu czy kultury to działalność niepodlegająca opodatkowaniu VAT lub zwolniona z tego podatku. Jednocześnie zdecydowana większość tych podmiotów prowadzi równolegle - w dużo mniejszym zakresie - także działalność gospodarczą. Jednym z jej przejawów jest wynajem obiektów lub ich części wykorzystywanych na co dzień w podstawowej działalności jednostek. Na tym tle rodzą się wątpliwości - jaką stawką VAT opodatkować takie usługi? Jak prawidłowo je udokumentować i rozliczyć na gruncie VAT?

Likwidacja zakładu budżetowego w księgach rachunkowych

Zlikwidowany został zakład budżetowy - zarząd budynków komunalnych - w celu przekształcenia w jednostkę budżetową (zgodnie z uchwałą rady miejskiej z dniem 31 grudnia 2021 r. ). Czy na dzień 31 grudnia 2021 r. należy zamknąć księgi rachunkowe zakładu budżetowego oraz zamknąć rachunki bankowe? Czy środki na rachunku depozytowym na 31 grudnia 2021 r. należy przekazać do budżetu jednostki samorządu terytorialnego? Czy na 1 stycznia 2022 r. otworzyć księgi rachunkowe nowej jednostki i otworzyć rachunki bankowe?

MF: Jak rozliczyć niewydane w 2021 r. środki w programie "Laboratoria przyszłości"

Jak zakwalifikować środki z programu "Laboratoria przyszłości", których szkoła nie wykorzystała w 2021 r. i przeszły na 2022 r.?

Paczki dla dzieci i karty przedpłacone dla rodziców a limit zwolnienia w PIT

Karty przedpłacone a podatek dochodowy. Czy do przekazywanych paczek należy zastosować zwolnienie na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, a wartość kart opodatkować (tak samo jak wartość bonów towarowych)?

Odbiór dnia wolnego za święto przypadające w sobotę w różnych systemach czasu pracy

Odbiór dnia wolnego za święto w sobotę. W grudniu 2021 r. święta Bożego Narodzenia przypadają w sobotę i niedzielę. W jaki sposób należy ustalić i rozliczyć czas pracy?

Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT

Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?

Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?

Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?

Zmiany w klasyfikacji budżetowej - rozporządzenie z 26 lipca 2021 r.

Klasyfikacja budżetowa. Ustawodawca przygotował obszerne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, pojawiły się m.in. nowe paragrafy dla oświaty: 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” oraz 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”. Zmiany co do zasady wejdą w życie 1 stycznia 2022 r., przy czym część zmian obowiązuje z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. Na jakie dokładnie zmiany muszą być przygotowane organy administracji samorządowej?

Jak ująć w ewidencji księgowej częściowo umorzony, a następnie zwrócony do reklamacji środek trwały

Środek trwały został zakupiony w 2019 r. i rozpoczęto jego umorzenie. Pod koniec 2019 r. został zareklamowany i w grudniu 2020 r. zwrócony do dostawcy, co potwierdzone jest fakturą korygującą na 100% jego wartości. Jak rozliczyć taką operację w księgach rachunkowych? W przypadku likwidacji środka trwałego jego wartość netto jest księgowana zapisem 800/011, a dotychczasowe umorzenie 071/011. W opisanym przypadku umorzenie z 2019 r. powinno być przeksięgowane na pozostałe przychody operacyjne (w 2020 r. odpisy nie były dokonywane).

Korekta błędnego oznaczenia GTU w ewidencji

Jak skorygować błędny kod GTU w sytuacji, gdy faktura została wystawiona z prawidłowym oznaczeniem GTU, a błąd popełniono podczas wprowadzania jej do ewidencji?

Sprawozdania finansowe jednostek sfery budżetowej w czasie epidemii koronawirusa - wyjaśnienia MF

Jednostki sfery budżetowej mają wątpliwości związane ze sporządzaniem i składaniem sprawozdań finansowych w czasie epidemii COVID-19 oraz ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych będących skutkiem skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej. Przedstawiamy odpowiedź Ministerstwa Finansów na zadane pytanie.

Jak ująć w ewidencji księgowej zwrot środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niewykorzystanych do końca roku

Jak w 2019 r. zaksięgować zwrot środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, które nie zostały wykorzystane do końca roku 2019 i zostały przez przedszkole zwrócone na konto gminy 31 grudnia? Czy jako przychód, tak jak np. kredyt, czy jako zwrot w korespondencji z kontem 223? W roku 2020 zostaną wprowadzone jako przychód do budżetu i zwiększą wydatki, które będą kontynuacją 2019 r.

Zmiany w klasyfikacji budżetowej

Z dniem 16 lipca 2019 r. zostało podpisane rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Tekst zawiera zestawienie zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem.

Ewidencja księgowa odzyskanych materiałów przyjętych do magazynu

PROBLEM: Jednostka budżetowa wprowadza na stan magazynowy materiały z rozbiórki (np. kostka z rozbiórki chodnika, gruz, znaki drogowe). Materiały przyjmowane na stan magazynowy nadają się do dalszego wykorzystania przez jednostkę. Czy materiały, o których mowa, mogą być wprowadzone na stan pozabilansowo (bez wartości)? Czy należy jednak dokonać komisyjnie ich wyceny i wprowadzić materiały z odzysku do ewidencji bilansowej zapisem 310/760? Jaki sposób postępowania będzie prawidłowy?

Niezamykanie kont szczegółowej ewidencji podatkowej na koniec roku obrotowego

Trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych techniką komputerową polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości wprowadzania zapisów księgowych w zbiorach tworzących księgi rachunkowe.

Ewidencja księgowa wypłaty z ubezpieczenia na naprawę samochodu

Samochód służbowy, objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC, uległ wypadkowi w listopadzie 2018 r. W grudniu ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie na rachunek jednostki. Równowartość otrzymanego odszkodowania została odprowadzona jako dochód budżetowy na rachunek organu (do końca roku nie wiadomo było, czy będzie możliwość i zgoda ubezpieczyciela na naprawę samochodu). Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie, pomimo że zgłoszona została chęć naprawy samochodu i bezgotówkowe jej rozliczenie. Po odwołaniu wyrażono zgodę na naprawę, z tym że ubezpieczyciel zapłacił warsztatowi różnicę między faktycznym kosztem naprawy a wcześniej przekazanym odszkodowaniem. Pozostała część zostanie przekazana bezpośrednio na rachunek warsztatu. Faktura za naprawę samochodu została wystawiona w pełnej wysokości na jednostkę. Jak w księgach rachunkowych ująć zaistniałą sytuację? Czy część odszkodowania przekazana bezpośrednio przez ubezpieczyciela na rachunek warsztatu stanowi dochód jednostki?

Kto wypłaca wynagrodzenie dyrektorowi samorządowego zakładu budżetowego?

Jednostką organizacyjną, w której świadczy pracę dyrektor, jest zakład budżetowy. Wszelkie zaś decyzje pracownicze, m.in. ustalenie warunków pracy i płacy, zasady nagradzania względem dyrektora podpisuje wójt. Zważywszy na to, że dyrektor nie może jednocześnie występować w imieniu pracodawcy wobec własnej osoby, role takiego reprezentanta pełni wójt.

Faktura za przechowywanie dowodu rzeczowego na parkingu

Jednostka budżetowa powinna dokonać płatności na rzecz kontrahenta, z uwzględnieniem szczegółowych danych wynikających z orzeczenia sądowego, w tym w zakresie rodzaju odsetek. Taki sposób postępowania będzie miał uzasadnienie zarówno w sferze cywilnoprawnej odpowiedzialności za dług, jak i sferze publicznoprawnej odpowiedzialności za należyte gospodarowanie środkami publicznymi.

Zaniechanie prowadzenia konta 290 "Odpisy aktualizujące należności"

Należności na koniec każdego roku wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny (art. 28 ust. 1 pkt 7 i art. 7 uor). W odniesieniu do wyceny należności zasada ostrożności oznacza urealnienie ich wysokości z uwzględnieniem stopnia prawdopodobieństwa ich zapłaty przez dłużników. W ewidencji księgowej urealnienia wartości należności dokonuje się za pomocą odpisu aktualizującego należności.

Czy głównej księgowej zatrudnionej w dwóch jednostkach należy prowadzić ewidencję czasu pracy

Główna księgowa zatrudniona jest w dwóch jednostkach samorządu terytorialnego na 1/2 etatu w każdej. Ścisłe kontrolowanie pracy w poszczególnych zakładach jest praktycznie niemożliwe i nierówne w poszczególnych dniach pracy. Czy w związku ze zmianami przepisów w zakresie prowadzenia ewidencji czasu pracy jej pracodawcy mają obowiązek prowadzenia ewidencji?

Nieprawidłowa ewidencja należności długoterminowych

Konto 226 służy do ewidencji należności długoterminowych. Należności krótkoterminowe ujmuje się na koncie 221 (pkt 30 i 35 załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont).

Jak naliczać odpisy aktualizujące należności?

Co najmniej na koniec roku obrotowego, ale przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do naliczenia i ujęcia w księgach rachunkowych odpisów aktualizujących należności.

Inwentaryzacja zapasów

Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Zgodnie z wewnętrzną polityką rachunkowości, na 31 grudnia dokonuje się spisu z natury niezużytych materiałów i sporządza arkusz spisu z natury. Saldo konta 310 przed inwentaryzacją wynosi 0 zł. Jak przedstawić tę sytuację w zestawieniu zbiorczym arkuszy spisu z natury? Czy wykazać wartość niezużytych materiałów w różnicach inwentaryzacyjnych i wówczas na tej podstawie zaksięgować materiały 310/401? Jak prawidłowo udokumentować tę operację w ewidencji księgowej i w inwentaryzacji?

Ewidencja czasu pracy po zmianach

Od 1 stycznia 2019 r. w ewidencji czasu pracy podajemy - poza samą liczbą przepracowanego czasu - przedziały czasowe, w których pracownik świadczył pracę. Podobne zapisy dotyczą dyżurów, przy czym w odniesieniu do nich wskazujemy również miejsce ich pełnienia.

Ewidencja księgowa rezerwy inwestycyjnej

W zakładzie budżetowym w 2017 r. została utworzona rezerwa inwestycyjna w kwocie 100 000 zł - § 608, Wn 740/Ma 840. W 2018 r. dokonano finalizacji zakupu, przy czym udało się wynegocjować niższą, niż pierwotnie zakładano, cenę zakupu środka trwałego - 90 000 zł. W naszej ocenie kwota rezerwy z 2017 r. powinna być pokazana w planie na 2018 r. w § 608, a pozostała jej część wydatkowana na cele inwestycyjne ewentualnie po dokonaniu odpowiednich przesunięć między paragrafami na inne cele.

Inwentaryzacja nakładów na inwestycje księgowanych na koncie 080

Ze środków budżetu państwa finansowane są inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, o ile środki te zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych bez względu na ich wartość oraz innych przedmiotów, jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych.

Udokumentowanie zakupu od rolnika

Jesteśmy jednostką budżetową, nie jesteśmy podatnikiem VAT. Chcemy kupić wiklinę od rolnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jak powinien być udokumentowany taki zakup? Czy wystarczy rachunek, na którym będą podane dane naszej jednostki z NIP i dane osobowe rolnika jako sprzedawcy? No i oczywiście nazwa towaru, ilość, cena, termin płatności, numer konta i adnotacja "Wystawca rachunku zwolniony podmiotowo z VAT".

Prawidłowe wykazywanie danych w sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ

Samorządowa jednostka budżetowa realizuje w imieniu jednostki samorządu terytorialnego (gmina) zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące pobierania dochodów na rzecz budżetu państwa. W związku z tym jednostka budżetowa sporządza i przekazuje gminie sprawozdanie Rb-27ZZ. Skarbik gminy nakazał jednostce wypełniać w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27ZZ dane w zakresie dochodów potrąconych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i dochodów przekazanych - wyłącznie w części należnych budżetowi państwa. Celem jego dyspozycji była konsolidacja danych ze wszystkich podległych jednostek organizacyjnych gminy, które sporządzają te sprawozdania w celu utworzenia zbiorczego sprawozdania Rb-27ZZ. Nadmienić należy, że podział dochodów odbywa się na szczeblu jednostki organizacyjnej, a podzielone dochody są odprowadzane na rachunek gminy. Mamy wątpliwości, czy taki nakaz skarbnika gminy jest prawidłowy pod względem przepisów prawa.

Instruktaż: Jak przygotować jednostkę do inwentaryzacji rocznej

Ostatni kwartał roku obrotowego i pierwszy kwartał kolejnego roku to w księgowości jednostek czas wypełniony dodatkowymi obowiązkami związanymi z przygotowaniem do zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego i sporządzenia sprawozdania finansowego. Najbardziej pracochłonnym etapem tych przygotowań jest przeprowadzenie inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów.

Podzielona płatność w praktyce - przykłady ewidencji księgowej

Od 1 lipca 2018 r. wprowadzony został mechanizm podzielonej płatności. Pomimo dobrowolności wdrożenia tego systemu, znaczna część organów wprowadziła nowe zasady płatności jako obowiązkowe dla swoich jednostek. Jednostki, które dokonują płatności z zastosowaniem podzielonej płatności mają problemy z właściwym ujęciem operacji gospodarczych w księgach rachunkowych.

Zwrot zasiłku stałego - ewidencja księgowa

Z działu merytorycznego otrzymaliśmy decyzję o nienależnie pobranym zasiłku stałym za okres listopad 2017 r.-luty 2018 r. W związku z tym, że osoba która ma zwrócić nienależnie pobrane świadczenie przebywa w więzieniu ustalono, że świadczenie to należy wpłacić do 31 grudnia 2019 r. Jak zaksięgować takie zdarzenie gospodarcze? Czy poprawne będzie naliczenie: Wn 240/Ma 410 - rok bieżący, Wn 221/Ma 720 - lata ubiegłe? Czy data spłaty ma znaczenie?

Wymiana kas fiskalnych w jednostkach samorządu terytorialnego już 1 stycznia 2019 r.

Już 1 stycznia 2019 r. gminy muszą kupić nowe kasy fiskalne, gdyż wygasa okres przejściowy. Niewykluczone, że jednostki samorządu terytorialnego będą musiały dwukrotnie zmieniać kasy w krótkim odstępie czasu, ponieważ już w lipcu 2019 r. gminy prowadzące stołówki będą musiały wprowadzić kasy online.

Nieprawidłowa ewidencja operacji kasowych

Nieprawidłowość: Kontrola stanu kasy w jednostce budżetowej wykazała nadwyżkę w kwocie 589,50 zł. Przyczyną powstania nadwyżki było ujęcie w raporcie kasowym rozchodu gotówki z tytułu zwrotu trzem pracownikom jednostki kosztów podróży służbowych, mimo że pracownicy ci z powodu nieobecności w pracy nie podjęli gotówki z kasy.

Nieprawidłowa ewidencja należności warunkowych

Nieprawidłowość: Wartość gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, wniesionych jako wadia i zabezpieczenia należytego wykonania umów o zamówienia publiczne, była ujęta na kontach bilansowych urzędu miejskiego: Wn 141 „Środki pieniężne w drodze”, Ma 201 „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”.

Nieprawidłowe prowadzenie ewidencji szczegółowej dla rozrachunków z tytułu podatku od nieruchomości

Nieprawidłowość: Dla podatników podatku od nieruchomości, będących właścicielami więcej niż jednej nieruchomości, położonych w różnych miejscowościach na terenie gminy, zakładano tyle kart kontowych, ile mieli nieruchomości. W efekcie zarówno przypis podatku, jak i jego wpłaty były ujmowane na poszczególnych kontach na podstawie dowodów PK - „Polecenie księgowania” poprzez rozksięgowanie podatku należnego i wpłaconego na karty kontowe poszczególnych nieruchomości.

REKLAMA