REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W praktyce odróżnienie sprzedaży towarów od świadczenia usług rodzi szereg wątpliwości. Tematyka ta jest analizowana przez sądy nie tylko na gruncie VAT, ale również podatków i opłat lokalnych.
Najpóźniej do 30 września 2026 r. trzeba przekazać drugą ratę odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS). Dotyczy to pracodawców, którzy mają obowiązek utworzenia funduszu, a zatem m.in. jednostek budżetowych.
Pomieszczenia piwniczne po remoncie mają spełniać rolę tymczasowego schronienia dla mieszkańców domu pomocy społecznej (DPS) w razie zagrożenia. Jaką stawkę VAT należy zastosować?
Czy w księgowości jednostki budżetowej można zatrudnić osobę na podstawie umowy zlecenia w celu prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz wykonywania innych obowiązków z zakresu gospodarki finansowej?
REKLAMA
Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku udzieliła odpowiedzi na pytanie dotyczące klasyfikacji budżetowej wydatków budżetu gminy dotyczących kaucji za opakowania zwrotne widniejącej na fakturach związanych z zakupem napojów.
Przepisy dotyczące neutralności pod względem płci w ogłoszeniach o naborze mogą być trudne do stosowania w jednostkach budżetowych. Z czego to wynika?
Co w sytuacji, gdy organizator konferencji wymaga wcześniejszej wpłaty opłaty konferencyjnej? Czy państwowa jednostka budżetowa może wykonać przelew jeszcze przed wykonaniem usługi i otrzymaniem faktury?
Jakie konsekwencje podatkowe może wywołać darowizna? Każdorazowo jest to uzależnione od tego, z jakimi podmiotami mamy do czynienia. W grę mogą wchodzić co najmniej aspekty opodatkowania podatkiem od darowizn, dochodowym i VAT.
REKLAMA
Czy obowiązek implementacji procesów niezbędnych do stosowania faktur ustrukturyzowanych dotyczy tylko tych podmiotów, które samodzielnie są czynnymi podatnikami VAT?
Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.
Obecnie jednostki budżetowe nie dokonują samodzielnie rozliczenia VAT. Czy w związku z tym na fakturze powinny znaleźć się tylko dane gminy jako nabywcy, czy dane jednostki budżetowej, na rzecz której wykonano usługę?
Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?
Po zakończeniu wakacji kilku uczniów zwróciło się do sekretariatu szkoły podstawowej z wnioskiem o wydanie duplikatu legitymacji. Czy pobierane z tego tytułu od uczniów opłaty należy opodatkować VAT?
Czy jednostka budżetowa może odliczać VAT od faktur zakupowych mediów, jeśli wystawia fakturę sprzedaży Warsztatowi Terapii Zajęciowej? Ekspert odpowiada na pytanie.
Bezumowne korzystanie z lokalu co do zasady nie jest świadczeniem usługi najmu. Tym samym czynność taka nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ale uwaga, istotne znaczenie ma to, czy korzystanie z lokalu bez umowy odbywa się za przyzwoleniem właściciela.
Prowadząc postępowanie przetargowe na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych, gminy stają przed koniecznością udzielenia odpowiedzi na pytanie, jaką stawką VAT opodatkować takie świadczenie.
Klient prowadzi jednoosobową działalność jako fizjoterapeuta. Fizjoterapeuta jest zwolniony z VAT-u przedmiotowo, jak i podmiotowo, ponieważ wynajmuje lokale innym lekarzom. Od 01.02.2023 planuje sprzedawać następujące artykuły: piłki do ćwiczeń, taśmy rehabilitacyjne, wałki do masażu, maść kolagenową na stawy. Czy sprzedaż takich artykułów również może być zwolniona podmiotowo na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?
W każdym przypadku, w którym opłata za ogrzewanie lokalu mieszkalnego jest ustalana w sposób odzwierciedlający faktyczne zużycie energii cieplnej, jej dostawa jest świadczeniem odrębnym od usługi najmu. Jeśli zatem usługa dostawy energii cieplnej stanowi usługę odrębną, to ta nie podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Takie stanowisko powszechnie wyrażają organy skarbowe. Ale w takich przypadkach ważne są zapisy zawarte w umowie najmu dotyczące rozliczeń kosztów ciepła. I na to warto zwrócić uwagę.
Jednostka sektora finansów publicznych prowadzi pełną księgowość. W zeszłym roku odnowiła pracownikowi podpis kwalifikowany (faktura została wystawiona na firmę) za okres od maja 2021 r. do kwietnia 2022 r. kwota faktury rozliczana jest w czasie poprzez konto „Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Pracownik rozwiązał umowę o pracę z końcem stycznia 2022 r. Czy kwotę faktury za okres od lutego do kwietnia 2022 r. można zaksięgować w koszty rodzajowe, czy jednak należy tą kwotę przeksięgować na pozostałe koszty operacyjne?
REKLAMA