REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka, Dyscyplina finansów publicznych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nieprawidłowości w dysponowaniu środkami publicznymi w samorządzie

Nieprawidłowe dysponowanie środkami publicznymi pociąga za sobą odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Spektrum spraw, które można rozstrzygać na poziomie naruszenia dyscypliny, jest szerokie. Dotyczyć może naruszenia zasady zaciągania zobowiązań, nieterminowego regulowania zobowiązań, zaniechania inwentaryzacji, nierzetelnej sprawozdawczości czy też nieprawidłowo wykorzystanych dotacji. Jakie nieprawidłowości w dysponowaniu środkami publicznymi w samorządach występują najczęściej i jak ich unikać?

Zakres odpowiedzialności głównego księgowego w Państwowej Straży Pożarnej

Zakres odpowiedzialności pracownika, któremu powierzono obowiązki głównego księgowego w jednostce sektora finansów publicznych, został określony zapisami ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) oraz ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: uondfp). W artykule autor przedstawia najważniejsze obowiązki głównego księgowego, których niewypełnienie może prowadzić do poniesienia odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych, ale także odpowiedzialności karnej.

Inwentaryzacja rozrachunków z kontrahentami według Stanowiska w sprawie rozrachunków z kontrahentami

Wydane w 2019 r. przez Komitet Standardów Rachunkowości Stanowisko w sprawie rozrachunków z kontrahentami (uchwała nr 9/2019 r. z 9 lipca 2019 r. - Dz.Urz. MF z 2019 r. poz. 83) reguluje m.in. kwestie dotyczące inwentaryzowania należności i zobowiązań.

Dyscyplina finansów publicznych - pojęcie

Pojęcie dyscypliny finansów publicznych odnosi się wyłącznie do przestrzegania prawnie wyznaczonych reguł ustalania, poboru i egzekucji należności stanowiących środki publiczne oraz gospodarowania nimi w skali mikroekonomicznej, czyli w jednostkach sektora finansów publicznych oraz poza nimi, jeśli podmioty te korzystają ze środków publicznych.

REKLAMA

Zaniechanie dokonywania odpisów aktualizujących należności

Należności dla celów bilansowych wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny (art. 28 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 7 uor). Zasada ostrożności oznacza urealnienie kwoty należności z uwzględnieniem stopnia prawdopodobieństwa ich zapłaty przez dłużników.

Zmiany w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego już od 1 stycznia 2020 r.

W dniu 10 października 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zmienią się zasady ustalania wpłat województw do budżetu państwa i sposobu podziału części regionalnej subwencji ogólnej na lata 2020-2021.

Równa dla wszystkich opłata może prowadzić do nierówności

Ustalenie przez radę gminy jednolitej stawki opłaty za korzystanie przez przewoźników z przystanków komunikacyjnych bez analizy zasadności zróżnicowania jej wysokości z uwagi na cechy przewoźników narusza zasadę niedyskryminacji.

Niezamykanie kont szczegółowej ewidencji podatkowej na koniec roku obrotowego

Trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych techniką komputerową polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości wprowadzania zapisów księgowych w zbiorach tworzących księgi rachunkowe.

REKLAMA

Bezpodstawne zaniżenie kwoty bazowej do wyliczania odpisu na ZFŚS

Samorządowy zakład budżetowy musi obowiązkowo tworzyć ZFŚS na zasadach określonych w ustawie o ZFŚS. Przepisy ogólnie obowiązujące nie przewidują możliwości zmiany kwot bazowych do naliczania odpisów na ZFŚS w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych.

RIO: Warunki i zakres kontroli

O zakresie i terminie rozpoczęcia kontroli prezes izby lub osoba przez niego upoważniona powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej, a w przypadku kontroli samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych oraz innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego - również właściwy organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego. Powiadomienia o terminie kontroli kompleksowej dokonuje się nie później niż na 7 dni przed jej rozpoczęciem.

 Inwentaryzacja i sposoby przekazania majątku

W zależności od struktury organizacyjnej likwidowanej jednostki, w przypadku gdy gimnazjum posiada autonomiczną obsługę finansowo-księgową, dyrektor zarządza inwentaryzację na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych w postaci inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej. W przypadku gdy jednostka obsługiwana jest przez CUW, inwentaryzację zarządza kierownik CUW, w uzgodnieniu z dyrektorem gimnazjum.

Odpowiedzialność za proces likwidacji jednostki

Obszar odpowiedzialności za gospodarkę finansową jednostek sektora finansów publicznych został szczegółowo uregulowany w przepisach prawa. Zgodnie z art. 54 uofp, kierownik jednostki sektora finansów publicznych jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki. Jednocześnie dla specyficznych przypadków, takich jak likwidacja jednostki budżetowej, nie ma szczegółowych uregulowań prawnych. Praktyka działania jednostek pokazuje, że dużą rolę w pracach z tym związanych odgrywają nie tyle kierownicy jednostek, co osoby, którym powierzono obowiązki głównego księgowego.

Dochody wykonane a otrzymane - wpłata należności przez terminal płatniczy

Jednostka budżetowa (starostwo powiatowe) dokonuje miesięcznych przeksięgowań zrealizowanych dochodów (800/222). Co oznacza pojęcie "zrealizowane" w związku z uruchomieniem w naszej jednostce możliwości płatności dochodów (np. opłat za prawo jazdy itp.) przez terminal płatniczy? Na koniec każdego miesiąca dochody wykonane (księgowane na koncie 130, 141 - terminal) i dochody otrzymane (księgowane na koncie 130) różnią się kwotą, którą wpłacono terminalem, a nie została ona jeszcze zaksięgowana na koncie 130. Które dochody powinny być przeksięgowane na fundusz jednostki - dochody wykonane czy otrzymane?

Ewidencja księgowa wypłaty z ubezpieczenia na naprawę samochodu

Samochód służbowy, objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC, uległ wypadkowi w listopadzie 2018 r. W grudniu ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie na rachunek jednostki. Równowartość otrzymanego odszkodowania została odprowadzona jako dochód budżetowy na rachunek organu (do końca roku nie wiadomo było, czy będzie możliwość i zgoda ubezpieczyciela na naprawę samochodu). Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie, pomimo że zgłoszona została chęć naprawy samochodu i bezgotówkowe jej rozliczenie. Po odwołaniu wyrażono zgodę na naprawę, z tym że ubezpieczyciel zapłacił warsztatowi różnicę między faktycznym kosztem naprawy a wcześniej przekazanym odszkodowaniem. Pozostała część zostanie przekazana bezpośrednio na rachunek warsztatu. Faktura za naprawę samochodu została wystawiona w pełnej wysokości na jednostkę. Jak w księgach rachunkowych ująć zaistniałą sytuację? Czy część odszkodowania przekazana bezpośrednio przez ubezpieczyciela na rachunek warsztatu stanowi dochód jednostki?

Faktura za przechowywanie dowodu rzeczowego na parkingu

Jednostka budżetowa powinna dokonać płatności na rzecz kontrahenta, z uwzględnieniem szczegółowych danych wynikających z orzeczenia sądowego, w tym w zakresie rodzaju odsetek. Taki sposób postępowania będzie miał uzasadnienie zarówno w sferze cywilnoprawnej odpowiedzialności za dług, jak i sferze publicznoprawnej odpowiedzialności za należyte gospodarowanie środkami publicznymi.

Inwentaryzacja środków transportu

Jaki jest prawidłowy termin inwentaryzowania środków trwałych przekazanych innej jednostce (spółce handlowej) w użyczenie: co roku czy co cztery lata? Czy gmina powinna wystosować pismo o przeprowadzeniu takiego spisu z natury, czy jednostka użyczająca środki trwałe powinna sama takie arkusze spisowe dostarczyć gminie? Czy można zastosować uproszczenie dotyczące spisywania środków trwałych co cztery lata, jeżeli znajdują się na terenie strzeżonym?

Inwentaryzacja zapasów

Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Zgodnie z wewnętrzną polityką rachunkowości, na 31 grudnia dokonuje się spisu z natury niezużytych materiałów i sporządza arkusz spisu z natury. Saldo konta 310 przed inwentaryzacją wynosi 0 zł. Jak przedstawić tę sytuację w zestawieniu zbiorczym arkuszy spisu z natury? Czy wykazać wartość niezużytych materiałów w różnicach inwentaryzacyjnych i wówczas na tej podstawie zaksięgować materiały 310/401? Jak prawidłowo udokumentować tę operację w ewidencji księgowej i w inwentaryzacji?

Zwolnienie JST z obowiązku ewidencjonowania VAT za pomocą kas rejestrujących do 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie jednostek samorządu terytorialnego z obowiązku ewidencjonowania VAT za pomocą kas rejestrujących trwa od 1 stycznia 2019 r., jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r.

Klasyfikacja budżetowa zapłaty za usługi geodezyjne

W którym paragrafie (430 czy 439 lub 427) należy ująć wydatki wynikające z zapłaty rachunku przedsiębiorcy (usługi geodezyjne) za wykonanie mapy do celów projektowych i wyznaczenia znaków granicznych? Usługi te zostały zlecone w związku z planowanym wykonaniem opracowania dokumentacji projektowych naprawy muru zewnętrznego. Koszty opracowania dokumentacji projektowych będą zakwalifikowane w § 427. Usługa remontowa muru zostanie wykonana w roku następnym.

Udokumentowanie zakupu od rolnika

Jesteśmy jednostką budżetową, nie jesteśmy podatnikiem VAT. Chcemy kupić wiklinę od rolnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jak powinien być udokumentowany taki zakup? Czy wystarczy rachunek, na którym będą podane dane naszej jednostki z NIP i dane osobowe rolnika jako sprzedawcy? No i oczywiście nazwa towaru, ilość, cena, termin płatności, numer konta i adnotacja "Wystawca rachunku zwolniony podmiotowo z VAT".

Odpowiedzialność kierownika samorządowej jednostki organizacyjnej za działanie lub zaniechanie stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych co do zasady nie podlegają jednostki organizacyjne należące do sektora finansów publicznych ani ich organy, lecz osoby fizyczne. Odpowiedzialność ponoszą osoby kierujące tymi jednostkami, będące ich pracownikami lub wchodzące w skład organów tych jednostek.

Abonament RTV - paragraf 430 czy 443?

W jakim paragrafie ująć opłatę za abonament RTV? Czy właściwy będzie paragraf 430 „Zakup usług pozostałych” (konto 402) czy paragraf 443 „Różne opłaty i składki” (konto 403)?

Prawidłowe wykazywanie danych w sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ

Samorządowa jednostka budżetowa realizuje w imieniu jednostki samorządu terytorialnego (gmina) zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące pobierania dochodów na rzecz budżetu państwa. W związku z tym jednostka budżetowa sporządza i przekazuje gminie sprawozdanie Rb-27ZZ. Skarbik gminy nakazał jednostce wypełniać w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27ZZ dane w zakresie dochodów potrąconych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i dochodów przekazanych - wyłącznie w części należnych budżetowi państwa. Celem jego dyspozycji była konsolidacja danych ze wszystkich podległych jednostek organizacyjnych gminy, które sporządzają te sprawozdania w celu utworzenia zbiorczego sprawozdania Rb-27ZZ. Nadmienić należy, że podział dochodów odbywa się na szczeblu jednostki organizacyjnej, a podzielone dochody są odprowadzane na rachunek gminy. Mamy wątpliwości, czy taki nakaz skarbnika gminy jest prawidłowy pod względem przepisów prawa.

Pominięcie części przedmiotu zamówienia jako przyczyna unieważnienia postępowania

Zamawiający opracowując dokumentację postępowania obowiązany jest m.in. do określenia przedmiotu zamówienia jak również dokonania jego opisu. Powyższe jest niczym innym jak wskazaniem, w tym w szczególności potencjalnym wykonawcom, kategorii towarów lub usług jakie zamawiający chce nabyć. Przykładem przedmiotu zamówienia może być np. odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców gminy, któremu współtowarzyszyć mogą świadczenia powiązane np. przeprowadzenie działań edukacyjnych lub konkursów dotyczących segregacji odpadów. W praktyce pojawia się pytanie czy nieuwzględnienie, pomimo istnienia po stronie zamawiającego takiego zamiaru, świadczenia dodatkowego w dokumentacji zamówienia może stanowić podstawę do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia.

Klasyfikacja budżetowa wydatków majątkowych - różnice pomiędzy ujęciem w § 605 a § 606

Z uzyskanych przez jednostkę informacji wynika, że z § 605 można zapłacić tylko i wyłącznie za te środki trwałe, które księgowane są następnie na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”. Natomiast z § 606 finansuje się wszystkie te zakupy, które księgowane są na koncie 011 „Środki trwałe”. Nie ma żadnej możliwości, aby zapłacić z paragrafu wydatków bieżących (§ 421) niczego, co następnie zaksięgowane będzie na koncie 013. Z § 421 - z pozyskanych informacji - można sfinansować tylko to, co jest kosztem, nie jest środkiem trwałym (ani podstawowym, ani pozostałym). Czy faktycznie wydatki z § 605 i § 606 można w ten sposób uprościć?

Rodzaje inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych 2018 i 2019 r.

Inwentaryzacja jest jedną z podstawowych dziedzin rachunkowości. Ostatni kwartał roku to okres przeprowadzania inwentaryzacji nie tylko w jednostkach sektora finansów publicznych, ale również w firmach.

Instruktaż: Jak przygotować jednostkę do inwentaryzacji rocznej

Ostatni kwartał roku obrotowego i pierwszy kwartał kolejnego roku to w księgowości jednostek czas wypełniony dodatkowymi obowiązkami związanymi z przygotowaniem do zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego i sporządzenia sprawozdania finansowego. Najbardziej pracochłonnym etapem tych przygotowań jest przeprowadzenie inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów.

Nieprawidłowa ewidencja operacji kasowych

Nieprawidłowość: Kontrola stanu kasy w jednostce budżetowej wykazała nadwyżkę w kwocie 589,50 zł. Przyczyną powstania nadwyżki było ujęcie w raporcie kasowym rozchodu gotówki z tytułu zwrotu trzem pracownikom jednostki kosztów podróży służbowych, mimo że pracownicy ci z powodu nieobecności w pracy nie podjęli gotówki z kasy.

Granice warunków udziału w postępowaniu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych

Jednym z instrumentów służących weryfikacji podmiotowej wykonawców ubiegających się o uzyskanie zamówienia publicznego są warunki udziału w postępowaniu.

Interpretacja „starej” przesłanki nieistotnej zmiany umowy

Wiodącą oraz utrwaloną regułą dotyczącą umów w sprawie zamówień publicznych jest względny zakaz ich modyfikacji, implikujący normatywne ustanowienie przesłanek dozwalających na zmianę kontraktu. Pomimo stałości wskazanej reguły jej uszczegółowiona treść doznawała przemian, w szczególności w wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmienia ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020) (1).

Drobne uchybienia w sprawozdaniach z zamówień publicznych a dyscyplina finansów publicznych

W gminie przeprowadzana jest kontrola regionalnej izby obrachunkowej – w tym zamówień publicznych za okres 4 lat wstecz. W ostatnich 2 latach doszło w gminie do kilku błędów przy rocznych sprawozdaniach z zamówień (m.in. zaniechano sporządzenia i przekazania sprawozdania do UZP, w sprawozdaniu wpisano wartości szacunkowe zamówień zamiast kwot z umów). Czy RIO może podważyć te sprawozdania, skoro są one przesyłane do Prezesa UZP? Czy działanie takie może stanowić naruszenie dyscypliny finansów?

Inwentaryzacja środków trwałych

W niniejszym artykule wyjaśniamy krok po kroku jak powinno wyglądać prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji środków trwałych.

Regulacja środków unikania konfliktu interesów już od 1 marca 2018 r.

Projektowana obecnie ustawa o jawności życia publicznego zakłada uregulowanie aktualnie rozproszonych szeroko rozumianych środków unikania konfliktu interesów przez osoby pełniące funkcje publiczne w jednym akcie prawnym.

Centralizacja zasobów informatycznych Ministerstwa Finansów od 1 stycznia 2019 r.

Centralizacja zasobów informatycznych Ministerstwa Finansów od 1 stycznia 2019 r. Jest to związane z nowelizacją ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy wprowadzającej jej przepisy, którą podpisał prezydent Andrzej Duda.

Nowe zasady amortyzacji podatkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

W związku ze zmianami w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zmieniły się zasady amortyzacji podatkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Co zmiany oznaczają dla jednostek?

Sprawozdanie Rb-N - jak sporządzić?

W artykule można znaleźć informacje w którym wierszu sprawozdania Rb-N wykazać nadpłatę z tytułu dokonania podwójnej zapłaty obcej faktury VAT, czy wykazywać należną kwotę refundacji z PUP oraz czy należności z tytułu sprzedaży własnej należy wykazywać w przedmiotowym sprawozdaniu w wartościach netto czy brutto.

Plan finansowy podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury

Czy instytucja kultury jest zobowiązana do prowadzenia planu finansowego w ujęciu zadaniowym?

Czy potrzebna jest ustawa o jawności życia publicznego?

Eksperci Konfederacji Lewiatan komentują ustawę o jawności życia publicznego. Czy jest ona w ogóle potrzebna?

Kto jest uprawniony do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej?

Podmiotami uprawnionymi do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej nie są jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym jednostki samorządu terytorialnego nie są upoważnione do odstąpienia od stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 4 pkt 13 ustawy Pzp. - taki jest wniosek po kontrol Prezesa UZP.

Zadania zlecone a zadania własne - dylematy samorządów

Pierwszym krokiem do oszacowania przez jednostkę samorządu terytorialnego poziomu niedofinansowania zadań z zakresu administracji rządowej jest zweryfikowanie, które spośród realizowanych przez gminę / powiat / województwo czynności mają charakter zadania zleconego.

Nowe obowiązki kierowników jednostek administracji rządowej - zamówienia publiczne

Urząd Zamówień Publicznych opublikował "Zalecenia w sprawie uwzględnienia przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych" oraz "Wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach". Kierownicy jednostek administracji rządowej są zobowiązani uwzględniać w szczególności klauzule społeczne.

Czy będą zmiany w Państwowej Straży Pożarnej?

Zmiana zasad przekazywania pieniędzy przez zakłady ubezpieczeń na cele związane z ochroną przeciwpożarową to jeden z głównych celów nowelizacji ustawy o ochronie przeciwpożarowej.

Nowe projekty zmian w ustawie o finansach publicznych

W Sejmie trwają obecnie prace nad trzema projektami zmian (poselskim, senackim i rządowym) w ustawie o finansach publicznych, które dotyczą m.in. dyscypliny finansów publicznych, zobowiązań wobec budżetu oraz orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. Sejmowa komisja finansów zdecydowała, że wszystkie projekty będą rozpatrywane w specjalnej podkomisji.

Zapłata po terminie a naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Pracuję w dziale księgowości w urzędzie gminy. Niestety wskutek przeoczenia musieliśmy zapłacić za kilka faktur nie tylko kwoty główne, lecz także odsetki. Były to kwoty rzędu kilkudziesięciu złotych, jedna kwota odsetek wyniosła 320 zł, w sumie nie przekroczyły 500 zł za cały rok. Czy stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

JPK w dużych jednostkach sektora finansów publicznych - nowy termin

Termin na przesłanie danych z JPK za drugie półrocze 2016 r. przez duże jednostki sektora finansów publicznych ma zostać przesunięty do 31 stycznia 2017 r. Zmianę przewiduje projekt nowego rozporządzenia Ministerstwa Finansów.

Nieprawidłowe stosowanie ulg polegających na odroczeniu terminów płatności i rozłożeniu na raty płatności należności

Większość nieprawidłowości stwierdzanych przez kontrolujących w zakresie przyznawania ulg w spłacie należności, polegających na odroczeniu terminu ich płatności bądź rozłożeniu ich płatności na raty, pokrywa się z nieprawidłowościami stwierdzanymi w przypadku umarzania należności.

Zamknięcie ksiąg rachunkowych - błędy

Zamknięcie ksiąg rachunkowych powinno zostać przeprowadzone w taki sposób, aby przygotowane sprawozdanie finansowe przedstawiało w sposób jasny, czytelny i rzetelny sytuację finansowo-majątkową jednostki. Jakie błędy towarzyszą zamknięciu roku w jednostkach sektora finansów publicznych?

Niewpłacenie w terminie należnego podatku – art. 77 § 1–5 k.k.s.

Płatnik lub inkasent, który pobranego podatku nie wpłaca w terminie na rzecz właściwego organu, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

Wyłączenie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Nie stanowi naruszenia dyscypliny finansów publicznych działanie lub zaniechanie określone w przepisach art. 5–16 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych, którego przedmiotem są środki finansowe w wysokości nieprzekraczającej jednorazowo, a w przypadku więcej niż jednego działania lub zaniechania łącznie w roku budżetowym, kwoty minimalnej.

Jednostki samorządowe z udziałem w podatku VAT

Ministerstwo Finansów proponuje dywersyfikację źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego (JST). Uzyskają one udział w podatku VAT, co ma zapewnić im większą stabilizację dochodów oraz zmniejszy wpływ cykli koniunkturalnych na dochody JST. Ponadto zostaną przyjęte jednolite kryteria identyfikacji samorządów najbogatszych i najbiedniejszych z uwzględnieniem potencjału dochodowego i zróżnicowanych potrzeb wydatkowych.

REKLAMA