REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, Gmina

Ułatwienia na rynku zamówień publicznych

Na Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw dyskutowano o ułatwieniach na rynku zamówień publicznych. Chodzi przede wszystkim o to, żeby małe i średnie firmy miały większe szanse na zdobycie zamówienia.

Kiedy upływa termin na przekazanie informacji o stosowaniu klauzul społecznych?

Kierownicy jednostek administracji rządowej zgodnie z „Zaleceniami w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych” mają obowiązek przekazywać Prezesowi UZP coroczną informację o stosowaniu klauzul społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych.

Zmiany w zamówieniach publicznych - procedura odwrócona

Zamawiający najpierw dokona oceny oferty. Procedura odwrócona została wprowadzona do Prawa zamówień publicznych.

Dane na fakturach po centralizacji rozliczeń VAT

Na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminę poza NIP-em mogą znajdować się dodatkowe dane jednostki. Jako, że jednostki oraz zakłady budżetowe nie są już podatnikami odrębnymi od gminy, faktury dotyczące dostaw towarów lub usług, mogą być wystawiane jedynie na jej rzecz.

REKLAMA

Prawa i obowiązki zamawiających - zmiany od lipca 2017 r.

W lipcu 2017 r. zmienić mają się kolejne przepisy ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Przepisy te mają wpływ na prawa oraz obowiązki zamawiających.

Kiedy wykonawca ma obowiązek podpisać umowę o pracę - opinia prawna

Wykonawca przed podpisaniem umowy o pracę, z osobą wykonującą wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, powinien stwierdzić czy czynności wykonywane przez personel mają charakter pracowniczy w rozumieniu art. 22 § 1 Kodeksu pracy.

Gminy będą dzieliły śmieci na pięć frakcji

Na początku lipca 2017 r. mają wejść w życie przepisy zgodnie z którymi każda gmina obowiązkowo będzie dzieliła śmieci na pięć frakcji. Tak wynika z ostatecznej wersji rozporządzenia ministra środowiska w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, który został już zatwierdzony przez ministra.

VAT w rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych

Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.

REKLAMA

Centralizacja rozliczeń VAT w gminach a stosowanie prewspółczynnika

Z dniem 1 stycznia 2017 r. zaczynają obowiązywać przepisy dotyczące centralizacji rozliczeń VAT w sektorze publicznym. Czy w związku z tym, gmina, która będzie w przyszłym roku dokonywała odliczeń VAT od zakupów związanych wyłącznie z działalnością polegającą na dostawie wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, będzie musiała stosować przepisy o sposobie określenia proporcji (tzw. prewspółczynnika) w odniesieniu do tych zakupów, czy też przepisy te nie będą miały zastosowania, bo zakupy te nie będą wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza gminy?

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2016 roku

Pod koniec lipca 2016 roku weszła w życie długo oczekiwana nowelizacja prawa zamówień publicznych. Rynek medyczny, czyli rynek wysokich technologii, w teorii zyskał przydatne instrumenty. Jednak czy nowe mechanizmy kompleksowo wykorzystywane za granicą są równie chętnie stosowane w Polsce?

Czy gmina może odliczyć VAT od wydatków na przebudowę dróg

Gminie, jako jednostce samorządu terytorialnego, nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT z tytułu prowadzonej inwestycji, polegającej na przebudowie dróg gminnych.

Zwrot utraconych przez gminy dochodów w podatku od nieruchomości w 2017 r.

Nowe regulacje, które wejdą w życie 1 stycznia 2017 r., dają możliwość stosowania zwrotu utraconych przez gminy dochodów, w związku ze stosowaniem zwolnień z podatku od nieruchomości dla znajdujących się w parkach narodowych lub rezerwatach przyrody i służących bezpośrednio i wyłącznie osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody: gruntów położonych na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową, a także budynków i budowli trwale związanych z gruntem.

Gmina powinna uwzględnić obniżkę pensji przy świadczeniu wychowawczym

Przy sprawdzaniu tego, czy rodzic spełnia kryterium do uzyskania świadczenia wychowawczego na pierwsze dziecko (z programu 500+), gmina powinna uwzględnić to, że w wyniku zmniejszenia wymiaru czasu pracy otrzymuje on niższe wynagrodzenie.

Obowiązek podjęcia uchwał podatkowych na 2017 r.

Przypominamy o obowiązku odpowiednio wczesnego podjęcia uchwał podatkowych na 2017 rok przez rady gmin. W przypadku uchwalania nowych stawek podatku od nieruchomości lub od środków transportu należy tego dokonać z odpowiednim wyprzedzeniem przed końcem roku. Tylko wówczas można mieć bowiem pewność, że publikacja podjętych uchwał w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym nastąpi co najmniej na 14 dni przed końcem roku.

Sprzedaż używanych mebli przez gminę - stawka VAT

Gmina planuje sprzedać meble kupione w 2012 r. bez prawa do odliczenia. Jaką stawkę VAT należy zastosować?

Gminy będą odrębnie liczyć proporcję sprzedaży VAT

Gminy oraz ich jednostki, a także zakłady budżetowe będą odrębnie liczyć proporcję sprzedaży VAT mimo scentralizowania samorządowych rozliczeń w tym zakresie. Także po 2017 r.

Podatek od nieruchomości komplikują różne interpretacje przepisów w gminach

Wśród największych problemów związanych z podatkiem od nieruchomości podatnicy wymieniają: niejasne przepisy, brak jednolitego wzoru deklaracji podatku od nieruchomości DN-1, podwójną rolę gmin, różne interpretacje przepisów w różnych gminach, opodatkowanie niezależnie od użytkowania. Na szczególne problemy napotykają podatnicy, którzy mają infrastrukturę w kilku gminach, np. firmy telekomunikacyjne, przesyłowe czy paliwowe, sieci sklepów.

Wpływy z opłaty reklamowej w 2017 r.

W 2017 r. rada gminy, w drodze uchwały może wprowadzić opłatę reklamową od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Opłata ta nie może jednak przekraczać ustalonej przez Ministra Finansów górnej granicy wysokości kwotowej stawek. Wpływy z opłaty reklamowej gmina ujmuje w paragrafie 038 „Wpływy z opłaty reklamowej”.

Zmiany w zamówieniach publicznych od października 2016 r.

Od października 2016 r. obowiązują nowe przepisy zmieniające ustawę Prawo zamówień publicznych. Większość przepisów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych weszła w życie 28 lipca br.

Zapłata po terminie a naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Pracuję w dziale księgowości w urzędzie gminy. Niestety wskutek przeoczenia musieliśmy zapłacić za kilka faktur nie tylko kwoty główne, lecz także odsetki. Były to kwoty rzędu kilkudziesięciu złotych, jedna kwota odsetek wyniosła 320 zł, w sumie nie przekroczyły 500 zł za cały rok. Czy stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Centralizacja VAT w gminach od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. gmina oraz jej jednostki organizacyjne jest zobowiązana wdrożyć scentralizowany sposób rozliczeń VAT, jeśli nie zrobiła tego wcześniej. Z jakimi obowiązkami musi się zmierzyć gmina planująca takie rozliczenie? Do 31 stycznia 2017 r. przedłużono termin przesyłania JPK dla podmiotów sektora publicznego.

Obowiązek sporządzania dodatkowej dokumentacji podatkowej przez zakład budżetowy

Zakład budżetowy w ramach prowadzonej działalności dokonuje transakcji z urzędem gminy oraz gminnym ośrodkiem pomocy społecznej (zakład dostarcza do ww. podmiotów wodę oraz odbiera odpady komunalne i odprowadza ścieki). Czy w związku z tym zakład budżetowy może mieć obowiązek sporządzania dodatkowej dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zasada zachowania uczciwej konkurencji - jak ją stosować?

W jaki sposób stosować zasadę zachowania uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych? Co zrobić, by opis przedmiotu zamówienia nie był sprzeczny z tą zasadą?

„Oferta najkorzystniejsza” po nowelizacji przepisów

Znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych zmierzają do tego, aby dla zamawiającego ofertą najkorzystniejszą była przede wszystkim oferta spełniająca w jak największym stopniu jego potrzeby oraz oczekiwania, a jednocześnie aby została wybrana nie tylko na podstawie kryterium ceny. Same przepisy ustawowe jednak nie wystarczą. Potrzebne jest tu nie tylko większe niż dotychczas zaangażowanie w przygotowanie właściwych, realnych kryteriów oceny ofert, ale także zmiana podejścia do kwestii „korzystności” – nie tylko zamawiającego, ale też organów kontrolnych.

Kolejne wezwanie wykonawcy do przedłożenia dokumentu

Zamawiający może wielokrotnie wzywać wykonawcę do przedłożenia brakujących dokumentów. Czy jednak można może ponownie domagać się od wykonawcy przedłożenia tych samych dokumentów?

Brak podpisu wykonawcy pod ofertą - jakie skutki?

Czy brak podpisu wykonawcy powinien skutkować odrzuceniem oferty? Dlaczego podpis jest tak istotnym elementem oferty?

Centralizacja VAT - jakie korzyści dla podatnika?

5 września 2016 r. została uchwalona specustawa, normująca zagadnienie centralizacji VAT w samorządach. Kilka rozwiązań w niej zawartych można uznać za dość korzystne dla podatnika.

Zmiana SIWZ - co z ogłoszeniem?

Kiedy zmiana SIWZ powoduje również zmianę ogłoszenia o zamówieniu? Czy brak zmiany w ogłoszeniu oznacza, iż wiążąca jest treść zmienionej specyfikacji?

Wydawanie interpretacji indywidualnych przez wójta na wniosek „swojej” gminy od 1 lipca 2016 r.

Czy po 1 lipca 2016 r. wójt gminy nadal będzie mógł wydawać interpretacje indywidualne na wniosek „swojej” gminy? Czy gmina, która uzyska taką interpretację, będzie chroniona, jeżeli zachowa się zgodnie z uzyskaną interpretacją?

Uchylanie się wykonawcy od zawarcia umowy

Kiedy można stwierdzić, iż wykonawca uchyla się od zawarcia umowy? Czy zamawiający powinien zweryfikować przyczynę odmowy zawarcia umowy?

Nowy wzór oferty dla podzlecenia od 3 września 2016 r.

Nowe rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zawiera odrębny wzór oferty, umowy i sprawozdania właściwych do realizacji tzw. podzleceń. Przedmiotowe przepisy wejdą w życie 3 września 2016 r.

Odtajnienie informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa - kiedy?

W którym momencie postępowania zamawiający decyduje o odtajnieniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa? W jaki sposób może to zrobić?

Uzasadnienie odrzucenia oferty

W jaki sposób zamawiający powinien uzasadnić odrzucenie oferty? Czy konieczne jest popieranie decyzji orzeczeniami KIO czy stanowiskiem doktryny?

Centralizacja VAT w samorządach - obniżenie podatku przez gminy

Gminy nie będą mogły obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nowa poprawka do ustawy ma wejść w życie 1 października 2016 r.

Możliwość weryfikacji podmiotu trzeciego

W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy podmiot trzeci nie ma statusu wykonawcy, a będzie uczestniczył w realizacji zamówienia. Czy zamawiający ma prawo do weryfikacji takiego podmiotu i żądania od niego określonych dokumentów?

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja podpisana

Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych ma na celu uelastycznienie oraz uproszczenia procedur. Nowe przepisy mają wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzupełnienie braków formalnych oferty przed wezwaniem

Czy zamawiający jest zobowiązany wezwać do uzupełnienia braków formalnych oferty, jeżeli wykonawca samodzielnie już je uzupełnił?

Złożenie oferty w ostatniej chwili

Czy za moment złożenia oferty należy uznać godzinę, o której wykonawca stawił się w siedzibie zamawiającego, czy też godzinę zarejestrowania oferty? Kiedy termin złożenia oferty zostaje dochowany?

Nieścisłości w ofercie podstawą do jej odrzucenia?

Czy jeżeli za pośrednictwem swoich wyjaśnień wykonawca nie usunie niezgodności oferty, to należy ją odrzucić? Czy wszystkie niezgodności oferty muszą stanowić podstawę do jej odrzucenia?

Wyjaśnienie ceny oferty - procedura

Procedurę, jaką powinien stosować zamawiający, wyjaśniając cenę ofert omówiła w jednym z wyroków Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Co wynika z tego orzeczenia?

Jak opodatkować oczyszczalnię ścieków?

Czy oczyszczalnię ścieków, w skład której wchodzą budynki, urządzenia i teren urządzony należy traktować jak budowlę czy też jak nieruchomość zabudowaną budynkami?

Dodatkowe wymagania dla podmiotów zagranicznych

Czy zamawiający może żądać spełnienia różnych wymagań w zależności od tego czy wykonawca ma siedzibę w Polsce czy też za granicą? Czy takie żądanie stoi w sprzeczności zasadą równego traktowania wykonawców?

Podatek od nieruchomości - zwolnienie dla gmin

Zwolnienie z podatku od nieruchomości dla gruntów i budynków, stanowiących własność gminy przewidują obowiązujące od 1 styczna 2016 r. przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. RIO w Lublinie zaleca dostosowanie uchwał do nowych przepisów.

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia - elektronicznie lub papierowo

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia od 18 kwietnia 2018 r. będzie mógł być przekazywany tylko w formie elektronicznej. Jakie informacje powinien zawierać formularz JEDZ?

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) - jak stosować?

Wykonawcy od 18 kwietnia 2016 r. mogą składać Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) na formularzu, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia wykonawczego KE (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającego standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Urząd Zamówień Publicznych opracował specjalną instrukcję, dotyczącą korzystania z formularza.

Zamówienia publiczne - jakie przepisy stosować od 18 kwietnia 2016 r.?

Urząd Zamówień Publicznych wyjaśnia, jakie przepisy należy stosować do postępowań wszczętych od 18 kwietnia 2016 r. Proces legislacyjny dotyczący rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw nie został jeszcze zakończony. Mając jednak na względzie opóźnienie we wdrożeniu ww. dyrektyw do porządku krajowego, w celu uniknięcia ryzyka popełnienia przez polskich zamawiających ewentualnych nieprawidłowości związanych z powyższym, w szczególności w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz konkursów finansowanych ze środków UE oraz uwzględniając zasadę bezpośredniej skuteczności dyrektyw - w odniesieniu do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczynanych od dnia 18 kwietnia 2016 r. - Urząd Zamówień Publicznych wskazuje co następuje:

Opis przedmiotu zamówienia sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji

Kiedy można skutecznie podnieść zarzut, iż opis przedmiotu zamówienia narusza zasady uczciwej konkurencji? Ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe.

Liczba zatrudnionych pracowników jako kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty

Czy kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty może stanowić liczba zatrudnionych pracowników? Czy kryterium takie nie jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji?

Referencje w przypadku świadczenia usług

Co potwierdzają referencje w przypadku świadczenia usług? Czy referencje dowodzą, jakiego rodzaju usługi świadczył wykonawca oraz jaki był ich zakres?

Opłaty za parkowanie w sobotę bezprawne?

Czy opłaty za postój na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania mogą być pobierane w soboty? Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu podważył taką praktykę.

REKLAMA