REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienie, Przetarg

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dla uczniów 400 000 laptopów Asus za 2952 zł brutto? X-com lideruje w wyścigu o miliard publicznych pieniędzy

19 kwietnia br. w Centrum Obsługi Administracji Rządowej otwarto oferty złożone przez firmy w ramach przetargu na dostarczenie laptopów, które mają zostać przekazane czwartoklasistom.

Ustalenie kwoty postąpienia w przetargu przez wójta gminy

W ogłoszeniach o przetargach ustnych na sprzedaż nieruchomości komunalnych wójt gminy podawał konkretne kwoty wysokości postąpienia, jakie muszą zaoferować uczestnicy przetargu. Wskazywał np., że: "postąpienie wynosi 1000 zł".

Do 31 stycznia 2022 r. nowe sprawozdanie w zamówieniach publicznych

Zamawiający zostali zobowiązani do zapewnienia minimalnych poziomów docelowych udziału niskoemisyjnych i zeroemisyjnych pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi. Chodzi o dwa okresy: do końca 2025 r. i do końca 2030 r.

Zakwestionowanie ograniczenia terytorialnego instalacji komunalnych poprzez zaskarżenie SIWZ

Wraz z wejściem w życie ustawy nowelizującej u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. zniesiono regionalizację zagospodarowania zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych oraz obowiązek zagospodarowania odpadów biodegradowalnych w instalacjach o szczególnym statusie prawnym. Powyższe przekłada się na warunki i wymogi jakie mogą być stawiane w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Nie zawsze jednak deregionalizacja wywoła prokonkurencyjne efekty bez zaskarżenia SIWZ przez wykonawcę.

REKLAMA

Dopuszczalność zawarcia ugody w nowym Prawie zamówień publicznych

Polski ustawodawca od kilku lat bardzo aktywnie zachęca strony postępowań sądowych do polubownego rozwiązywania sporów, w szczególności promując ugody sądowe oraz mediację.

Nowe poziomy recyklingu i zmieniona metoda ich obliczania a umowy w sprawie zamówień publicznych

Nowelizacja u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r. nie tylko nastąpiło określenie nowych (wyższych) poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, na 2020 rok oraz lata kolejne, ale również zmodyfikowanie metody sposobu ustalania osiągnięcia poszczególnych z wskazanych wskaźników. Powyższe nie pozostaje bez wpływu na umowy w sprawie zamówień publicznych dotyczących odbioru albo odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych– zarówno dotychczas zawarte jak również te które zostaną zawarte w przyszłości.

Dopuszczalność zawarcia umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów na dotychczasowych zasadach

Regulacje przejściowe, przewidziane w art. 11 i 12 ustawy nowelizującej u.c.p.g. z dnia 19 lipca 2019 r., dotyczące postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na odbiór i zagospodarowanie odpadów oraz umów o udzielenie zamówienia publicznego o tożsamym zakresie przedmiotowym, nie mają charakteru kompleksowego. W konsekwencji powstają wątpliwości m.in. w zakresie możliwości zawarcia umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych na dotychczasowych, starych, zasadach, jeżeli powyższe miałoby nastąpić po dniu wejścia w życie wskazanej nowelizacji, jednakże na skutek postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wszczętego przed tą datą.

Naruszenie minimalnego terminu na żądanie dokumentów i wyjaśnień od najlepszego wykonawcy

W dwóch postępowaniach (wartość zamówienia - 50 tys. i 62 tys. euro) w gminie zastosowano krótsze niż 5 dni terminy do złożenia dokumentów i wyjaśnień dotyczących oferty najwyżej ocenionej. Czy działaniem takim naruszono przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych? Dla gminy najistotniejszy był czas i szybkość działania.

REKLAMA

Opinia Rzecznika Generalnego TSUE w sprawie litewskiego pytania prejudycjalnego o in-house

Po przeszło roku od zadania przez litewski Sąd Najwyższy (Lietuvos Aukščiausiasis Teismas) pytania prejudycjalnego dotyczącego zakresu swobody państw członkowskich w regulowaniu materii in-house, opinię w sprawie, której nadano sygnaturę C-285/18, wydał Rzecznik Generalny TSUE Gerard Hogan[1]. W ocenie Rzecznika Generalnego TSUE w dyrektywie 2014/24/UE ustanowione zostały wymogi minimalne a państwa członkowskie dysponują swobodą w ograniczeniu zakresu w jakim zamówienia wewnętrzne mogą być udzielane.

Konsekwencje pozornej reorganizacji na potrzeby zamówień in-house

Jedną z przewidzianych, w projekcie nowego Prawa zamówień publicznych z dnia 21 czerwca 2019 r.[1], zmian w obszarze zamówień in-house jest wyraźne przewidzenie konsekwencji jakie wywoła reorganizacja przeprowadzona dla pozoru. Zgodnie z zaprojektowanym art. 214 ust. 7 nowego P.z.p. reorganizacja symulowana skutkować będzie niespełnieniem wymogu dotyczącego procentu działalności podmiotu kontrolowanego.

Unieważnienie przetargu z powodu wadliwego działania portalu

Elektroniczna komunikacja zamawiających z wykonawcami na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego generuje swoiste rodzaje problemów, w tym związane z funkcjonowaniem portalu za pomocą, którego następuje przekazywanie ofert, wniosków, oświadczeń lub dokumentów. Wystąpienie niektórych błędów może uzasadniać konieczność unieważnienia postępowania.

Kto odpowiada za braki w kosztorysie inwestorskim

W dwóch przetargach organizowanych przez naszą jednostkę w kosztorysach są braki w zakresie kodów słownika zamówień oraz nazw i adresów naszej jednostki jako zamawiającego. Kosztorys sporządzał podmiot zewnętrzny. Czy pomimo tego gmina odpowiada za te nieistotne braki?

Wykorzystanie fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawców

Począwszy od 28 lipca 2016 r. zamawiającym przysługuje swoboda zagwarantowania sobie możliwości zastosowania ośmiu przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (tzw. przesłanki fakultatywne, których katalog został zawarty w art. 24 ust. 5 P.z.p.).

Uzasadnienie zastosowania zamówienia in-house

W art. 67 ust. 11 P.z.p. zakodowany został obowiązek informacyjny aktualizujący się w przypadku udzielania zamówień in-house. Zgodnie z wskazanym przepisem zamawiający obowiązany jest do zamieszczenia na stronie podmiotowej BIP albo na swojej stronie internetowej (jeżeli nie ma strony podmiotowej BIP) informacji o zamiarze zawarcia umowy w sprawie zamówienia in-house, której składową jest m.in. „uzasadnienie wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki” (art. 67 ust. 11 pkt 6 P.z.p.). Tożsama rodzajowo informacja rozpowszechniana jest po zawarciu umowy w sprawie zamówienia in-house (art. 67 ust. 13 pkt 1 lit. d P.z.p.).

Nieprawidłowości przy określaniu wartości zamówienia na roboty budowlane

W niniejszym artykule omówiono nieprawidłowości przy określaniu wartości zamówienia na roboty budowlane.

Instrukcja przekazywania rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach (art. 98 Pzp) w 2019 r.

Urząd Zamówień Publicznych opublikował informację dotyczącą przekazywania rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach (art. 98 Pzp). Sprawozdania należy przekazać do 1 marca 2019 r.

Kiedy konieczna jest forma elektroniczna przy składaniu ofert w postępowaniu o zamówienie publiczne?

Forma elektroniczna nie zawsze jest konieczna przy składaniu ofert w postępowaniu o zamówienie publiczne. Zamknięty katalog przypadków, w których zamawiający może zdecydować, że oferta lub jej część będzie składana w tradycyjnej formie pisemnej znaleźć można w Prawie zamówień publicznych.

Faktura elektroniczna w podprogowych zamówieniach na usługi społeczne

Dnia 25 września 2018 r. do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publicznoprywatnym (dalej: projekt ustawy)[1]. Projektowana ustawa ma mieć charakter powszechny i znaleźć zastosowanie do zamówień publicznych sensu largo.

Formalności warunkujące zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego

Etap rozgraniczający wybór oferty najkorzystniejszej z zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego został szczątkowo uregulowany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, dalej: P.z.p.). Obowiązujące regulacje P.z.p. nie regulują w sposób całościowy m.in. rodzaju formalności jakich podjęcie może być konieczne dla zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Ustawodawca wymaga jednak by zamawiający w specyfikacji istotnych warunków. zamówienia (dalej: SIWZ) zawarł informację o tego rodzaju formalnościach (art. 36 ust. 1 pkt 14 P.z.p.).

Rekompensata za powierzone usługi - co nas czeka w 2019 r.?

Coraz bardziej odchodzimy od szkodliwego przekonania, że usługi publiczne mają być jak najtańsze, nie bacząc na ich jakość, wpływ społeczny czy wpływ na środowisko.

Rozbieżności pomiędzy SIWZ a wymaganymi od wykonawcy dokumentami

W czasie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła nam naruszenie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zarzut dotyczył m.in. braku żądania od wykonawców w ogłoszeniu o zamówieniu - wymaganego w SIWZ - oświadczenia w zakresie posiadania przez osoby uczestniczące w wykonaniu zamówienia uprawnień. Czy brak takiego żądania faktycznie stanowi naruszenie ustawy?

Wzór umowy o świadczenie usług prawnych - zamówienia publiczne

Urząd Zamówień Publicznych opublikował wzór umowy o świadczenie usług prawnych. Publikowany wzór został opracowany jako dokument o charakterze pomocniczym dla zamawiającego.

Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi o wartości równej lub przekraczającej progi z art. 138g ustawy Pzp

Publikujemy opinię Urzędu Zamówień Publicznych dotyczącą zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi o wartości równej lub przekraczającej progi z art. 138g ustawy Pzp.

Interpretacja warunków udziału w postępowaniu - wyrok KIO 21/18

Sformułowane przez zamawiającego, w ramach dokumentacji przetargowej, postanowienia powinny charakteryzować się możliwie najwyższym poziomem precyzji i klarowności. Wszelkie odstępstwa od tej reguły mogą skutkować nieosiągnięciem zamierzonych przez zamawiającego efektów lub wywoływaniem rozbieżności interpretacyjnych. Wykreowane przez zamawiającego postanowienia, w tym dotyczące warunków udziału w postępowaniu, co do zasady powinny być interpretowane z odwołaniem się do powszechnego znaczenia użytych w nich terminów lub zwrotów.

Zmiany w Prawie zamówień publicznych 2018 r.

Prezydent podpisał ustawę z dnia 20 lipca 2018 r. zmieniająca ustawę - Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Co się zmieni?

Kierunki w Koncepcji nowego p.z.p. - uproszczenie procedur

6 czerwca 2018 r. jest kolejną istotną datą w kalendarzach członków społeczności zamówień publicznych. Tego dnia na stronie Urzędu Zamówień Publicznych 1 opublikowana została Koncepcja nowego Prawa zamówień publicznych (dalej: Koncepcja). Ponadto wskazana data wyznacza również początek okresu prowadzenia konsultacji przez Urząd Zamówień Publicznych oraz Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Równolegle na stronach naszego Portalu publikowane będą istotne dla zamawiających informacje dotyczące prac nad nowym prawem zamówień publicznych (dalej; p.z.p.), opinie pracowników Kancelarii dotyczące proponowanych rozwiązań prawnych a także artykuły omawiające propozycji, które zostaną przedstawione przez prawników Kancelarii w procesie konsultacji i dyskusji.

Interpretacja „starej” przesłanki nieistotnej zmiany umowy

Wiodącą oraz utrwaloną regułą dotyczącą umów w sprawie zamówień publicznych jest względny zakaz ich modyfikacji, implikujący normatywne ustanowienie przesłanek dozwalających na zmianę kontraktu. Pomimo stałości wskazanej reguły jej uszczegółowiona treść doznawała przemian, w szczególności w wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmienia ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020) (1).

Przewodnik po rynku produktów ekologicznych

Urząd Zamówień Publicznych opublikował Przewodnik po rynku produktów ekologicznych – poradnik dla zamawiającego. Poradnik został opracowany we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Przesłanki wykluczenia z postępowania przetargowego

Zamawiający  powinien  zmierzać  do  ustalenia  czy  wykonawca  faktycznie  posiada  wymagane  doświadczenie,  ale  omyłkowo  nie  powołał go w ofercie czy może takiego doświadczenia w ogóle nie ma lub nie spełnia ono wymagań zamawiającego, a wykonawca pozostał  w błędnym przekonaniu, że jego doświadczenie  odpowiada warunkom postawionym w postępowaniu. 

Nowe podejście do badania konfliktu interesów

Na gruncie znowelizowanych przepisów ustawy Pzp, zasada bezstronności i obiektywizmu wyrażona dyspozycją art. 7 ust. 2 ustawy Pzp realizowana jest w dwojaki sposób. Tak jak dotychczas, konflikt interesów badany jest po stronie zamawiającego, zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 17 ust. 1 ustawy Pzp, tj. w odniesieniu do osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, przy czym zakres podmiotowy tej weryfikacji został rozszerzony o pracowników zamawiającego lub inne osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilno - prawnej.  Jednocześnie przepisy ustawy Pzp wprowadziły w art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy Pzp dodatkową, fakultatywną przesłankę wykluczenia wykonawcy z postępowania z uwagi na wystąpienie konfliktu interesów.

Dokumenty na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych zmieniła rozumienie pojęcia: „aktualność” dokumentu oraz wprowadziła zasadę pozyskiwania środków dowodowych tylko od wykonawcy, który złożył ofertę najwyżej ocenioną.

Samorządy w tarapatach finansowych

Samorządy są zaskoczone cenami związanymi zwłaszcza z inwestycjami w infrastrukturę transportową. Większość samorządów nie ma wystarczających środków transportowych na rozbudowę dróg oraz wymianę taboru komunikacji miejskiej na ekologiczny.

Kara umowna może stanowić pozacenowe kryterium oceny ofert

Zamawiający mają wątpliwości co do dopuszczalności kary umownej jako kryterium oceny ofert, KIO tymczasem zdarzyło się zaaprobować takie rozwiązanie.

Upływ terminu realizacji zamówienia nie stanowi nieusuwalnej wady postępowania

W przypadku określenia w SIWZ dokładnego terminu realizacji zamówienia może się w praktyce okazać, że na skutek przedłużającej się procedury postępowania termin ten upłynie (np. z powodu wniesienia odwołania do KIO). W takiej sytuacji zamawiający – analizując, czy postępowanie powinno być kontynuowane – podejmują decyzję o jego unieważnieniu na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Prawa zamówień publicznych. Stosując ten przepis, należy jednak zachować daleko idącą ostrożność przy ocenie wskazanych w nim okoliczności.

Kwota wartości umów koncesji a obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej

Kwota wartości umów koncesji, od której uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej to 21 813 853 złotych. Rozporządzenie określające kwotę, o której mowa w zdaniu poprzednim weszło w życie w dniu 31 maja 2017 r.

Zmiany w umowie koncesji

Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi zawiera nowe regulacje w zakresie dopuszczalnych zmian zawartej umowy koncesji. Co się zmieniło?

Pomocnicze działania zakupowe

Zamierzamy przekazać organizację i przeprowadzenie postępowania na zakup wyposażenia jednostce zewnętrznej (kancelarii prawnej). Po nowelizacji przepisów o zamówieniach takie działania to tzw. pomocnicze działania zakupowe. W jakiej formie powierzyć takie działania zewnętrznej kancelarii prawnej? Jaki może być zakres powierzonych czynności?

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2016 roku

Pod koniec lipca 2016 roku weszła w życie długo oczekiwana nowelizacja prawa zamówień publicznych. Rynek medyczny, czyli rynek wysokich technologii, w teorii zyskał przydatne instrumenty. Jednak czy nowe mechanizmy kompleksowo wykorzystywane za granicą są równie chętnie stosowane w Polsce?

Zamawiający sam koryguje błędy postępowania

Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.

Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych

Dziś weszła w życie ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 423). Wprowadzono nową wysokość progu zastosowania tejże ustawy - został on zwiększony do 30 000 euro.

Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze

Ogólną regułą obowiązującą w ramach postępowania odwoławczego na podstawie przepisów ustawy pzp jest zakaz zawarcia umowy z wykonawcą do czasu ogłoszenia wyroku lub postanowienia kończącego to postępowanie. Oznacza to, iż zamawiający będzie musiał wstrzymać się z zawarcie umowy z wykonawcą do momentu zakończenia postępowania prowadzonego przez KIO.

Przystąpienie do postępowania odwoławczego na gruncie art. 185 ustawy pzp.

Przystępując do postępowania odwoławczego, czy to przez zamawiającego czy przez podmiot uprawniony do skorzystania ze środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp, należy mieć na uwadze możliwość pojawienia się dodatkowych uczestników tego postępowania, zgodnie z treścią art. 185 pzp.

Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych

Ustawodawca starał się stworzyć kompleksowe zabezpieczenie interesów uczestników postępowania. Wykonawca, uczestnik konkursu lub każdy inny podmiot, który kwalifikuje się do skorzystania z środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp może skorzystać z dwóch podstawowych instytucji prawnych: odwołania oraz informacji przekazanej zamawiającemu.

Ochrona podwykonawstwa w zamówieniach publicznych - zmiany

Sejm uchwalił ustawę dot. ochrony podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Aktualnie obowiązujące przepisy prawa w sposób ograniczony regulują kwestie związane z wykonywaniem umów o zamówienie publiczne.

Zamówienia przedkomercyjne

Zamówienia przedkomercyjne skupiają się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymulują innowacje. Na każdym etapie postępowania w trybie zamówienia przedkomercyjnego, zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi wykonawcami.

Obowiązek uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę

Zamawiający ma obowiązek zwrócenia się do wykonawców o uzupełnienie dokumentów i oświadczeń, gdy nie złożyli oni wymaganych dokumentów lub złożyli dokumenty zawierające błędy. Jednakże istnieją sytuacje, kiedy zamawiający może odstąpić od tego obowiązku.

Wadium w przypadku składania ofert częściowych

Aby wykonawca uniknął zarzutu niewniesienia wadium i wykluczenia na tej podstawie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy pamiętać, że wadium musi zostać prawidłowo wniesione nie tylko w przypadku, gdy dotyczy całego zamówienia, ale też wtedy, gdy ma zabezpieczać poszczególne jego części – w sytuacji gdy zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych.

Kontrole doraźne w zamówieniach publicznych

Udzielanie zamówień publicznych podlega kontroli doraźnej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – zarówno uprzedniej jak i następczej. W 2010 r. przeprowadzono łącznie 150 kontroli doraźnych (w tym 35 kontroli zawiadomień), a wartość poddanych im zamówień wyniosła ok. 1,6 mld zł. W 94% kontroli wykazano nieprawidłowości, z czego znaczny odsetek stanowiły naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania.

Zamówienia publiczne - dostęp do informacji

Czy gmina ma, na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznych, obowiązek udostępniać wnioskodawcy faktury VAT oraz protokoły odbioru związane z realizacją zamówienia publicznego?

Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych

Zamawiający są zobowiązani sporządzać roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych. Poniżej omawiamy zakres sprawozdania oraz wskazujemy najczęstsze błędy i nieprawidłowości popełniane przy jego sporządzaniu.

REKLAMA