REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ewidencja, Jednostki samorządu terytorialnego (JST)

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zwrot zasiłku stałego - ewidencja księgowa

Z działu merytorycznego otrzymaliśmy decyzję o nienależnie pobranym zasiłku stałym za okres listopad 2017 r.-luty 2018 r. W związku z tym, że osoba która ma zwrócić nienależnie pobrane świadczenie przebywa w więzieniu ustalono, że świadczenie to należy wpłacić do 31 grudnia 2019 r. Jak zaksięgować takie zdarzenie gospodarcze? Czy poprawne będzie naliczenie: Wn 240/Ma 410 - rok bieżący, Wn 221/Ma 720 - lata ubiegłe? Czy data spłaty ma znaczenie?

Zasada pisemności w zamówieniach publicznych

Kontrola RIO wykazała, że w zamówieniach nie wszędzie był zachowany wymóg pisemności (zmiany umów na roboty budowlane czy zmiany innych drobnych umów na usługi - art. 139 upzp). Chodzi o zamówienia poniżej progu jak i w trybie zamówień publicznych. Czy takim zachowaniem naruszono przepisy, jeżeli tak to jakie?

Odliczanie przez JST podatku naliczonego od inwestycji, gdy zmieniło się ich przeznaczenie

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 25 lipca 2018 r. korzystny dla samorządów wyrok (w sprawie C-140/17) w sprawie odliczenia części VAT dotyczących inwestycji, które początkowo wykorzystywane były do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, a następnie - przed upływem (najczęściej) 10-letniego okresu korekty - zostały przeznaczone do wykorzystywania do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Nieprawidłowa ewidencja operacji kasowych

Nieprawidłowość: Kontrola stanu kasy w jednostce budżetowej wykazała nadwyżkę w kwocie 589,50 zł. Przyczyną powstania nadwyżki było ujęcie w raporcie kasowym rozchodu gotówki z tytułu zwrotu trzem pracownikom jednostki kosztów podróży służbowych, mimo że pracownicy ci z powodu nieobecności w pracy nie podjęli gotówki z kasy.

REKLAMA

Nieprawidłowa ewidencja należności warunkowych

Nieprawidłowość: Wartość gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, wniesionych jako wadia i zabezpieczenia należytego wykonania umów o zamówienia publiczne, była ujęta na kontach bilansowych urzędu miejskiego: Wn 141 „Środki pieniężne w drodze”, Ma 201 „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”.

Nieprawidłowe prowadzenie ewidencji szczegółowej dla rozrachunków z tytułu podatku od nieruchomości

Nieprawidłowość: Dla podatników podatku od nieruchomości, będących właścicielami więcej niż jednej nieruchomości, położonych w różnych miejscowościach na terenie gminy, zakładano tyle kart kontowych, ile mieli nieruchomości. W efekcie zarówno przypis podatku, jak i jego wpłaty były ujmowane na poszczególnych kontach na podstawie dowodów PK - „Polecenie księgowania” poprzez rozksięgowanie podatku należnego i wpłaconego na karty kontowe poszczególnych nieruchomości.

Ewidencja księgowa wykonania altany dla DPS

Dom pomocy społecznej zamówił altanę. Na fakturze widnieje zapis: ,,wykonanie altany”, wartość - 9300 zł. Jak ująć taką usługę w ewidencji księgowej? Czy właściwy jest § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia” jako zakup altany, czy § 430 „Zakup usług pozostałych” jako usługa? Jak postąpić z przyjęciem na konto 013 „Pozostałe środki trwałe” i z umorzeniem?

Większe bezpieczeństwo finansowe samorządów od 2019 r.

Samorządy będą mogły restrukturyzować dług przez spłatę istniejącego zadłużenia nowym długiem o niższych kosztach obsługi już w 2019 r.

REKLAMA

Sygnalista a obowiązek wdrożenia procedury zgłaszania naruszeń

Sygnalista (ang. whistleblower) nadchodzi – każda spółka handlowa, jednostka samorządu terytorialnego itd. będzie musiał opracować i wdrożyć procedury zgłaszania naruszeń.

Zapisy ewidencji a opodatkowanie gruntów

Sposób opodatkowania gruntów w pierwszej kolejności zależy od ich klasyfikacji w ewidencji gruntów i budynków. Zmiany dokonane w ewidencji w tym zakresie wiążą wyłącznie na przyszłość.

Likwidacja pozostałych środków trwałych - dokumentowanie

W polityce rachunkowości jednostki nie zapisano wyraźnie, jaki dowód powinien być używany przy likwidacji pozostałych środków trwałych. W jednostce przyjęto zwyczajowo, że likwidacja środków trwałych jest dokumentowana dowodem LT – „Likwidacja środka trwałego”, a likwidacja wyposażenia – tylko protokołem faktycznej likwidacji. Czy taki sposób jest prawidłowy i można go przyjąć w polityce rachunkowości?

Jak dokumentować i rozliczać inwentaryzację w drodze weryfikacji sald z dokumentacją?

Jak dokumentować i rozliczać inwentaryzację w drodze weryfikacji sald z dokumentacją? Wyjaśniamy w 5 krokach.

Czy organy podatkowe mogą wymagać od samorządów wstecznej centralizacji VAT?

Czy jednostka samorządu terytorialnego, która w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r., sygn. C - 276/14, chcąc zrealizować prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały przekazane nieodpłatnie jednostce budżetowej, zobowiązana jest dokonać korekt rozliczeń podatku łącznie wszystkich swych jednostek organizacyjnych i jednostki samorządu terytorialnego?

Zmiany w ewidencji ludności

Senacka komisja poparła przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji ustawę o ewidencji ludności. Co się zmieni?

Najważniejsze zmiany w prawie w 2018 r. dla RIO oraz JST

Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie opublikowała rejestr zmian w prawie na 2018 r. Zmiany te dotyczą RIO oraz JST.

Czy gmina musi zwrócić odliczony VAT?

Odliczenie podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków majątkowych dotyczących nieruchomości – w szczególności sal sportowych, basenów, stadionów i innych obiektów użyteczności publicznej – objęte jest procedurą korekty 10-letniej. Czy zatem wprowadzenie, w trakcie tego 10-letniego okresu, przepisów o prewspółczynniku może wpłynąć na pierwotnie dokonane odliczenie?

Wieloletnia prognoza finansowa już dostępna dla JST

Wieloletnia prognoza finansowa to funkcjonalność w systemie BeSTi@ umożliwiająca analizę wpływu prognozowanych przedsięwzięć na sytuację finansową jednostki samorządu terytorialnego.

Nowe obowiązki samorządowych organów podatków w 2017 r.

Samorządowe organy podatkowe nie mają aktualnie obowiązku raportować Ministerstwu Finansów o podatku od nieruchomości. Taki obowiązek zostanie jednak na samorządy nałożony.

Ewidencja rozliczeń budżetu z jednostkami - nieprawidłowości

Nieprawidłowość: W ewidencji budżetu gminy konta 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” wykazywały „skumulowane salda” dochodów i wydatków jednostek budżetowych za 2016 r., w kwotach: saldo Wn 222 – 8900,00 zł oznaczające dochody pobrane przez jednostki budżetowe oraz saldo Ma – 89 976 054,00 zł – oznaczające środki przekazane jednostkom na pokrycie ich wydatków.

Jakie skutki w VAT wywołuje oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste?

Od 1 maja 2004 r. oddawanie gruntów w użytkowanie wieczyste stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Zgodnie z uchwałą siedmiu sędziów NSA z 8 stycznia 2007 r. (sygn.akt I FPS 1/06) opłaty roczne pobierane po 30 kwietnia 2004 r. dotyczące praw użytkowania wieczystego ustanowionych przed 1 maja 2004 r. nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Pomoc finansowa pomiędzy gminami

Zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy finansowej, rzeczowej, osobowej, jak również organizacyjnej.

Limity VAT a sprzedaż niektórych składników majątku

Instytucja kultury zamierza sprzedać niektóre składniki majątku. Część z tych składników jest zaliczona do środków trwałych, a pozostała część do wyposażenia (ze względu na niewielką wartość). Czy wartość tej sprzedaży powinna być uwzględniona w limitach 200 000 zł oraz 20 000 zł?

Jak prawidłowo przygotować oraz przeprowadzić spis z natury zapasów magazynowych techniką elektroniczną?

W niniejszym artykule znajdują się praktyczne porady dotyczące przeprowadzania spisu z natury zapasów magazynowych, ewidencjonowanych ilościowo-wartościowo techniką elektroniczną.

Licencja na użytkowanie oprogramowania komputerowego

Jak należy prawidłowo ewidencjonować licencje na użytkowanie oprogramowania komputerowego? Co z opłatami z tytułu aktualizacji używanego przez jednostkę oprogramowania w okresie, na jaki została wykupiona licencja na użytkowanie tego oprogramowania?

Metodę obliczenia prewspółczynnika - wyrok WSA w Poznaniu

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w sprawie o sygn.akt I SA/Po 1626/16 orzekł, że JST mogą zastosować inną, niż przewidziana rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, metodę obliczenia prewspółczynnika.

Zadania zlecone a zadania własne - dylematy samorządów

Pierwszym krokiem do oszacowania przez jednostkę samorządu terytorialnego poziomu niedofinansowania zadań z zakresu administracji rządowej jest zweryfikowanie, które spośród realizowanych przez gminę / powiat / województwo czynności mają charakter zadania zleconego.

Weryfikacja nakładów na środki trwałe w budowie

Kontrola po raz kolejny zarzuciła jednostce niewłaściwe przeprowadzenie inwentaryzacji salda konta 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”. Jak powinna być prawidłowo przeprowadzona i rozliczona ta inwentaryzacja?

Odpisy aktualizujące należności - porady praktyczne

Odpisy aktualizujące należności przysparzają wielu problemów. Poniżej znajduje się praktyczna porada, z której dowiedzieć się można m.in. jak prawidłowo dokonać odpisów.

Księgi prowadzone techniką mieszaną nie są prawidłowo zamykane

Księgi rachunkowe prowadzone w technice mieszanej zwiększają ryzyko wystąpienia błędów, jak również niezgodności. Okazuje się, że ewidencja pomocnicza nie jest prawidłowo zamykana.

Od umorzonego czynszu nie zapłacisz podatku

Jednostki samorządu terytorialnego nie będą musiały pobierać podatku od osób fizycznych z tytułu umorzenia należności za wynajem lokali komunalnych i socjalnych.

Prawidłowa ewidencja kosztów na przełomie roku w jednostkach sektora finansów publicznych

Ujęcie księgowe faktur na przełomie roku budżetowego jest bardzo istotną kwestią. W artykule szczegółowo omówiono ewidencję kosztów dotyczących poprzedniego okresu sprawozdawczego.

Centralizacja rozliczeń VAT JST w 2017 r. - kompendium

Centralizacja rozliczeń VAT JST w 2017 r. - kompendium jest opracowaniem Ministerstwa Finansów. Zawiera ono szczegółowe omówienie rozliczeń w podatku VAT JST m.in. sukcesje praw i obowiązków, szczegółowe zasady centralizacji rozliczeń w VAT, rozliczanie środków europejskich.

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów przygotowało dodatkowe wyjaśnienia dotyczące problematyki centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Chodzi m.in. o kwestię w jaki sposób w budżecie jednostki należy prezentować dochody opodatkowane VAT, czy też jak rozliczać otrzymany przez jednostkę zwrot VAT.

Sprawozdanie zbiorcze Rb-27S oraz Rb-28S

Zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jednostki organizacyjne sporządzają sprawozdania: Rb-27S i Rb-28S w okresach miesięcznych. Czy jednostka samorządu terytorialnego ma również obowiązek sporządzać sprawozdania zbiorcze w okresach sprawozdawczych, w których nie przekazuje sprawozdań do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowej? Czy jednak sprawozdanie zbiorcze sporządza się w okresach, w których jednostka samorządu terytorialnego przekazuje sprawozdania za pośrednictwem regionalnej izby obrachunkowe do Ministerstwa Finansów?

Korekta dochodów w sprawozdaniu Rb-NDS związana z różnicami kursowymi

Czy jednostka, która ewidencjonuje w swoich księgach rachunkowych różnice kursowe pochodzące z wpływów związanych z projektami unijnymi, powinna skorygować dochody wykazane w sprawozdaniu Rb-NDS?

Odłączenie części składowej środka trwałego - ewidencja w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa w ewidencji środków trwałych ma zestaw komputerowy w jednej wartości. Jednostkę centralną tego zestawu chce przekazać innej jednostce budżetowej, ale nadal będzie korzystać z monitora. Czy trzeba dokonać protokolarnego rozdziału wartości księgowej zestawu komputerowego na jednostkę centralną komputera i monitor?

Plany finansowe jednostek samorządu terytorialnego

Jednostki organizacyjne podległe samorządowi terytorialnemu muszą najpóźniej do 22 grudnia opracować projekty planów finansowych. Są one przygotowywane na podstawie informacji otrzymanych od zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Jak ująć w ewidencji nieruchomość przekazaną publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej

Jestem księgową w urzędzie miasta. Przekazaliśmy w nieodpłatne użytkowanie samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej (SPZOZ) budynek (środek trwały) na prowadzenie placówki (jesteśmy organem założycielskim). Problem w tym, w jaki sposób ująć tę nieruchomość w ewidencji – czy ma być w ewidencji bilansowej naszej gminy (właściciela nieruchomości), czy w ewidencji bilansowej tego SPZOZ, czy może w pozabilansowej?

Ewidencja księgowa operacji związanych z usunięciem usterek

Jakie dokumenty księgowe powinna wystawić jednostka budżetowa z tytułu obciążenia wykonawcy karami umownymi oraz kosztami zastępczego usunięcia usterek? Czy mają to być noty księgowe? Jak ująć w ewidencji księgowej operacje związane z zastępczym usunięciem usterek?

Czy w księgach rachunkowych jednostki muszą być ujęte zobowiązania o spornej wysokości

Kontrahent jednostki wystawił faktury za wykonanie robót budowlanych, doliczając kary umowne za nieterminowy odbiór prac. Jednostka nie zgadza się z ich naliczeniem, ponieważ odbiór był opóźniony nie tylko z winy jednostki, ale też kontrahenta. Kontrahent wystąpił o ustalenie wysokości swoich należności do sądu. Czy do rozstrzygnięcia sprawy przez sąd zobowiązania te powinny być ujmowane w księgach rachunkowych jednostki? Jeśli tak, to w jakiej wysokości i na jakim koncie?

Konto 550 „Koszty zarządu”

Konto 550 służy do ewidencji wyodrębnionych kosztów związanych z zarządzaniem jednostką jako całością, kosztów ogólnoadministracyjnych oraz kosztów ogólnych dotyczących danej jednostki jako całości.

Konto 400 „Amortyzacja”

Konto 400 służy do ewidencji kosztów amortyzacji środków trwałych ewidencjonowanych na koncie 011 oraz tych wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonywane są odpisy umorzeniowe stopniowo według stawek amortyzacyjnych.

Podział środków na ZFŚS

Przy podziale ZFŚS bierze się pod uwagę nie tylko zgromadzone na rachunku bankowym środki pieniężne funduszu, lecz także jego zobowiązania i należności. W jaki sposób podzielić środki przypadające na fundusz w planie finansowym oraz środki pieniężne zgromadzone na rachunku funduszu?

Nieprawidłowa ewidencja planu dochodów budżetowych

Plan dochodów budżetowych powinien być ewidencjonowany na koncie pozabilansowym 991 „Planowane dochody budżetu” w planie kont budżetu jednostki samorządu terytorialnego (pkt 2, poz. 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont). W praktyce nieprawidłowości dotyczące prowadzenia tej ewidencji są stwierdzane rzadko i towarzyszą innym nieprawidłowościom w prowadzeniu ksiąg rachunkowych organu.

Obowiązek amortyzacji nieużywanych środków trwałych

Jednostka budżetowa posiada w swojej ewidencji środki trwałe, których nie używa. Są to: studnia głębinowa, stacja uzdatniania wody oraz kocioł c.o. Środki te są jeszcze niezamortyzowane. Likwidacja tych środków trwałych wiąże się z uzyskaniem odpowiednich pozwoleń, a także z poniesieniem pewnych nakładów finansowych. Jeżeli te środki trwałe są nieużywane, to czy należy je nadal amortyzować?

Czy w księgach rachunkowych należy ujmować wartość wypożyczonego środka trwałego

Jednostka na czas kapitalnego remontu samochodu służbowego wypożyczyła samochód z wypożyczalni samochodów. Czy taki samochód trzeba ująć w księgach rachunkowych jednostki?

Nieprawidłowa ewidencja składek na PFRON

Nieprawidłowość: W jednostce budżetowej składki na PFRON były ewidencjonowane na koncie 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”.

Nagroda jubileuszowa - ewidencja księgowa

Nagroda jubileuszowa jest świadczeniem wypłacanym ze stosunku pracy dla pracowników sfery budżetowej. Jak powinna wyglądać prawidłowa ewidencja nagrody jubileuszowej?

Ewidencja pozabilansowa w jednostce budżetowej

Jednostki budżetowe zobowiązane są do prowadzenia rozbudowanej ewidencji pozabilansowej. W obowiązującym standardowym planie kont wymienione są konta służące do rejestrowania zdarzeń pozabilansowych. Jak uniknąć problemów związanych z prowadzeniem tych kont?

Jak ewidencjonować zespoły komputerowe

Jednostka budżetowa zakupiła sprzęt komputerowy, na fakturze są 4 pozycje: jednostka centralna, monitor, klawiatura, drukarka. Jak poprawnie to zaksięgować - wszystko jako jeden zestaw na koncie 011 "Środki trwałe", czy osobno komputer na 011 (wartość 3800 zł) i osobno drukarkę na 013 (wartość 1100 zł), ujmując ją bezpośrednio w koszty (paragraf 4210)?

REKLAMA