REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Inwentaryzacja, Ewidencja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

PRB: spisy z natury i wysyłanie wezwań do uzgodnienia sald od 1 października 2023 r. [Inwentaryzacja 23/24]

Inwentaryzacja 2023/2024 – 1 października 2023 r. jednostki mogą rozpocząć spisy z natury i wysyłanie wezwań do uzgodnienia sald za 2023 r.

RB: Ewidencja księgowa faktur za gaz wystawionych dla szkoły

W jaki sposób w jednostce systemu oświaty (szkole) należy zaksięgować faktury wstępne i rozliczeniowe za gaz?

Jak zaksięgować zajęcie komornicze? Co powinna zrobić jednostka budżetowa?

Czy jednostka budżetowa powinna przekazać komornikowi całą kwotę należności wynikającą z wystawionej faktury objętej zajęciem? Publikujemy odpowiedź na to pytanie. 

Jak prawidłowo przeprowadzić inwentaryzację w jednostce budżetowej

Już 23 listopada 2022 podczas szkolenia Ekspertka Magdalena Grotkiewicz opowie jak przeprowadzić inwentaryzację roczną w jednostce. Podczas szkolenia omówi terminy przeprowadzania inwentaryzacji oraz metody inwentaryzacji w odniesieniu do odpowiednich składników majątku. Wskaże także jak przygotować jednostkę do spisu z natury, a także kto może a kto nie.

REKLAMA

Jak zaksięgować sprzedaż złomu w szkole?

Jakie dokumenty od strony księgowej należy przygotować, sprzedając złom w szkole? Złom pochodzi z likwidacji składnika majątku. Czy powinno się wystawić tylko fakturę sprzedaży i następnie prawidłowo ją zaksięgować? Jak wystawić fakturę za sprzedaż złomu (15 000 zł)? Jaką stawkę VAT zastosować, jaki paragraf klasyfikacji budżetowej i konto przychodów, czy musimy zastosować mechanizm podzielonej płatności?

Ewidencja księgowa środków pochodzących z dotacji

Jak prawidłowo zaksięgować wpływ środków z dotacji (np. na aktualizację stałego rejestru wyborców, na zwrot akcyzy), jeżeli jest jedno konto bankowe dla urzędu i organu?

Ewidencja obciążenia pracownika za prywatne rozmowy telefoniczne

Jak ująć notę księgową wystawioną pracownikowi za prywatne rozmowy telefoniczne?

Wycena bilansowa środków trwałych w budowie [przykłady]

W artykule przedstawiono wycenę bilansową środków trwałych w budowie na przykładach.

REKLAMA

Jak wykazać w ewidencji bilansowej środki pochodzące z Krajowego Funduszu Szkoleniowego

Ewidencja bilansowa dla Krajowego Funduszu Szkoleniowego - czy dofinansowanie z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na udział w szkoleniach pracowników udzielonego przez powiatowy urząd pracy to środki, które należy wprowadzić do budżetu jednostki budżetowej - środowiskowego domu samopomocy, czy są to środki pozabudżetowe?

Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?

Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?

Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?

Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?

Jak ująć w ewidencji księgowej częściowo umorzony, a następnie zwrócony do reklamacji środek trwały

Środek trwały został zakupiony w 2019 r. i rozpoczęto jego umorzenie. Pod koniec 2019 r. został zareklamowany i w grudniu 2020 r. zwrócony do dostawcy, co potwierdzone jest fakturą korygującą na 100% jego wartości. Jak rozliczyć taką operację w księgach rachunkowych? W przypadku likwidacji środka trwałego jego wartość netto jest księgowana zapisem 800/011, a dotychczasowe umorzenie 071/011. W opisanym przypadku umorzenie z 2019 r. powinno być przeksięgowane na pozostałe przychody operacyjne (w 2020 r. odpisy nie były dokonywane).

Warsztaty on-line z Rachunkowością Budżetową - Inwentaryzacja w oświacie

12 listopada zapraszamy wszystkich pracowników działów księgowości w jednostkach oświatowych i CUW-ach na praktyczne warsztaty „Inwentaryzacja w oświacie”. Szkolenie składać się będzie z 3 części. JUŻ DZIŚ prześlij swoje pytania lub wątpliwości, które chciałbyś, aby Ekspert omówił podczas warsztatów. Dla wszystkich uczestników szkolenia przygotowano atrakcyjny PREZENT + certyfikat gwarantowany.

Korekta błędnego oznaczenia GTU w ewidencji

Jak skorygować błędny kod GTU w sytuacji, gdy faktura została wystawiona z prawidłowym oznaczeniem GTU, a błąd popełniono podczas wprowadzania jej do ewidencji?

Jak ująć w ewidencji księgowej zwrot środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niewykorzystanych do końca roku

Jak w 2019 r. zaksięgować zwrot środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, które nie zostały wykorzystane do końca roku 2019 i zostały przez przedszkole zwrócone na konto gminy 31 grudnia? Czy jako przychód, tak jak np. kredyt, czy jako zwrot w korespondencji z kontem 223? W roku 2020 zostaną wprowadzone jako przychód do budżetu i zwiększą wydatki, które będą kontynuacją 2019 r.

Inwentaryzacja rozrachunków z kontrahentami według Stanowiska w sprawie rozrachunków z kontrahentami

Wydane w 2019 r. przez Komitet Standardów Rachunkowości Stanowisko w sprawie rozrachunków z kontrahentami (uchwała nr 9/2019 r. z 9 lipca 2019 r. - Dz.Urz. MF z 2019 r. poz. 83) reguluje m.in. kwestie dotyczące inwentaryzowania należności i zobowiązań.

Ewidencja księgowa odzyskanych materiałów przyjętych do magazynu

PROBLEM: Jednostka budżetowa wprowadza na stan magazynowy materiały z rozbiórki (np. kostka z rozbiórki chodnika, gruz, znaki drogowe). Materiały przyjmowane na stan magazynowy nadają się do dalszego wykorzystania przez jednostkę. Czy materiały, o których mowa, mogą być wprowadzone na stan pozabilansowo (bez wartości)? Czy należy jednak dokonać komisyjnie ich wyceny i wprowadzić materiały z odzysku do ewidencji bilansowej zapisem 310/760? Jaki sposób postępowania będzie prawidłowy?

Niezamykanie kont szczegółowej ewidencji podatkowej na koniec roku obrotowego

Trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych techniką komputerową polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości wprowadzania zapisów księgowych w zbiorach tworzących księgi rachunkowe.

 Inwentaryzacja i sposoby przekazania majątku

W zależności od struktury organizacyjnej likwidowanej jednostki, w przypadku gdy gimnazjum posiada autonomiczną obsługę finansowo-księgową, dyrektor zarządza inwentaryzację na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych w postaci inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej. W przypadku gdy jednostka obsługiwana jest przez CUW, inwentaryzację zarządza kierownik CUW, w uzgodnieniu z dyrektorem gimnazjum.

Ewidencja księgowa wypłaty z ubezpieczenia na naprawę samochodu

Samochód służbowy, objęty dobrowolnym ubezpieczeniem AC, uległ wypadkowi w listopadzie 2018 r. W grudniu ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie na rachunek jednostki. Równowartość otrzymanego odszkodowania została odprowadzona jako dochód budżetowy na rachunek organu (do końca roku nie wiadomo było, czy będzie możliwość i zgoda ubezpieczyciela na naprawę samochodu). Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie, pomimo że zgłoszona została chęć naprawy samochodu i bezgotówkowe jej rozliczenie. Po odwołaniu wyrażono zgodę na naprawę, z tym że ubezpieczyciel zapłacił warsztatowi różnicę między faktycznym kosztem naprawy a wcześniej przekazanym odszkodowaniem. Pozostała część zostanie przekazana bezpośrednio na rachunek warsztatu. Faktura za naprawę samochodu została wystawiona w pełnej wysokości na jednostkę. Jak w księgach rachunkowych ująć zaistniałą sytuację? Czy część odszkodowania przekazana bezpośrednio przez ubezpieczyciela na rachunek warsztatu stanowi dochód jednostki?

Zaniechanie prowadzenia konta 290 "Odpisy aktualizujące należności"

Należności na koniec każdego roku wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny (art. 28 ust. 1 pkt 7 i art. 7 uor). W odniesieniu do wyceny należności zasada ostrożności oznacza urealnienie ich wysokości z uwzględnieniem stopnia prawdopodobieństwa ich zapłaty przez dłużników. W ewidencji księgowej urealnienia wartości należności dokonuje się za pomocą odpisu aktualizującego należności.

Czy głównej księgowej zatrudnionej w dwóch jednostkach należy prowadzić ewidencję czasu pracy

Główna księgowa zatrudniona jest w dwóch jednostkach samorządu terytorialnego na 1/2 etatu w każdej. Ścisłe kontrolowanie pracy w poszczególnych zakładach jest praktycznie niemożliwe i nierówne w poszczególnych dniach pracy. Czy w związku ze zmianami przepisów w zakresie prowadzenia ewidencji czasu pracy jej pracodawcy mają obowiązek prowadzenia ewidencji?

Nieprawidłowa ewidencja należności długoterminowych

Konto 226 służy do ewidencji należności długoterminowych. Należności krótkoterminowe ujmuje się na koncie 221 (pkt 30 i 35 załącznika nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont).

Inwentaryzacja środków transportu

Jaki jest prawidłowy termin inwentaryzowania środków trwałych przekazanych innej jednostce (spółce handlowej) w użyczenie: co roku czy co cztery lata? Czy gmina powinna wystosować pismo o przeprowadzeniu takiego spisu z natury, czy jednostka użyczająca środki trwałe powinna sama takie arkusze spisowe dostarczyć gminie? Czy można zastosować uproszczenie dotyczące spisywania środków trwałych co cztery lata, jeżeli znajdują się na terenie strzeżonym?

Jak naliczać odpisy aktualizujące należności?

Co najmniej na koniec roku obrotowego, ale przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, jednostki sektora finansów publicznych są zobowiązane do naliczenia i ujęcia w księgach rachunkowych odpisów aktualizujących należności.

Ewidencja czasu pracy po zmianach

Od 1 stycznia 2019 r. w ewidencji czasu pracy podajemy - poza samą liczbą przepracowanego czasu - przedziały czasowe, w których pracownik świadczył pracę. Podobne zapisy dotyczą dyżurów, przy czym w odniesieniu do nich wskazujemy również miejsce ich pełnienia.

Ewidencja księgowa rezerwy inwestycyjnej

W zakładzie budżetowym w 2017 r. została utworzona rezerwa inwestycyjna w kwocie 100 000 zł - § 608, Wn 740/Ma 840. W 2018 r. dokonano finalizacji zakupu, przy czym udało się wynegocjować niższą, niż pierwotnie zakładano, cenę zakupu środka trwałego - 90 000 zł. W naszej ocenie kwota rezerwy z 2017 r. powinna być pokazana w planie na 2018 r. w § 608, a pozostała jej część wydatkowana na cele inwestycyjne ewentualnie po dokonaniu odpowiednich przesunięć między paragrafami na inne cele.

Inwentaryzacja nakładów na inwestycje księgowanych na koncie 080

Ze środków budżetu państwa finansowane są inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, o ile środki te zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych bez względu na ich wartość oraz innych przedmiotów, jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych.

Rozliczenie nadwyżki inwentaryzacyjnej

Inwentaryzację środków trwałych znajdującą się na terenie strzeżonym przeprowadzono na 30 kwietnia 2018 r. Termin przeprowadzenia inwentaryzacji według harmonogramu to 1 maja 2018 r. do 30 czerwca 2018 r. Komisja inwentaryzacyjna 5 czerwca 2018 r. spisała zakupiony środek trwały, który został przyjęty do ewidencji księgowej 15 czerwca 2018 r. Jak należy prawidłowo postąpić z powstałą różnicą inwentaryzacyjną?

Inwentaryzacja dróg i ulic

W jaki sposób należy przeprowadzić inwentaryzację dróg i ulic będących na stanie gminy? W tym roku w naszej jednostce przypada termin spisu z natury wszystkich środków trwałych. Na szkoleniu dowiedzieliśmy się, że drogi i ulice też trzeba zinwentaryzować w drodze spisu z natury (obiekt inwentarzowy - dostęp do nich nie jest utrudniony). W jaki sposób to zrobić?

Rodzaje inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych 2018 i 2019 r.

Inwentaryzacja jest jedną z podstawowych dziedzin rachunkowości. Ostatni kwartał roku to okres przeprowadzania inwentaryzacji nie tylko w jednostkach sektora finansów publicznych, ale również w firmach.

Instruktaż: Jak przygotować jednostkę do inwentaryzacji rocznej

Ostatni kwartał roku obrotowego i pierwszy kwartał kolejnego roku to w księgowości jednostek czas wypełniony dodatkowymi obowiązkami związanymi z przygotowaniem do zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego i sporządzenia sprawozdania finansowego. Najbardziej pracochłonnym etapem tych przygotowań jest przeprowadzenie inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów.

Podzielona płatność w praktyce - przykłady ewidencji księgowej

Od 1 lipca 2018 r. wprowadzony został mechanizm podzielonej płatności. Pomimo dobrowolności wdrożenia tego systemu, znaczna część organów wprowadziła nowe zasady płatności jako obowiązkowe dla swoich jednostek. Jednostki, które dokonują płatności z zastosowaniem podzielonej płatności mają problemy z właściwym ujęciem operacji gospodarczych w księgach rachunkowych.

Zwrot zasiłku stałego - ewidencja księgowa

Z działu merytorycznego otrzymaliśmy decyzję o nienależnie pobranym zasiłku stałym za okres listopad 2017 r.-luty 2018 r. W związku z tym, że osoba która ma zwrócić nienależnie pobrane świadczenie przebywa w więzieniu ustalono, że świadczenie to należy wpłacić do 31 grudnia 2019 r. Jak zaksięgować takie zdarzenie gospodarcze? Czy poprawne będzie naliczenie: Wn 240/Ma 410 - rok bieżący, Wn 221/Ma 720 - lata ubiegłe? Czy data spłaty ma znaczenie?

Nieprawidłowa ewidencja operacji kasowych

Nieprawidłowość: Kontrola stanu kasy w jednostce budżetowej wykazała nadwyżkę w kwocie 589,50 zł. Przyczyną powstania nadwyżki było ujęcie w raporcie kasowym rozchodu gotówki z tytułu zwrotu trzem pracownikom jednostki kosztów podróży służbowych, mimo że pracownicy ci z powodu nieobecności w pracy nie podjęli gotówki z kasy.

Nieprawidłowa ewidencja należności warunkowych

Nieprawidłowość: Wartość gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, wniesionych jako wadia i zabezpieczenia należytego wykonania umów o zamówienia publiczne, była ujęta na kontach bilansowych urzędu miejskiego: Wn 141 „Środki pieniężne w drodze”, Ma 201 „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”.

Nieprawidłowe prowadzenie ewidencji szczegółowej dla rozrachunków z tytułu podatku od nieruchomości

Nieprawidłowość: Dla podatników podatku od nieruchomości, będących właścicielami więcej niż jednej nieruchomości, położonych w różnych miejscowościach na terenie gminy, zakładano tyle kart kontowych, ile mieli nieruchomości. W efekcie zarówno przypis podatku, jak i jego wpłaty były ujmowane na poszczególnych kontach na podstawie dowodów PK - „Polecenie księgowania” poprzez rozksięgowanie podatku należnego i wpłaconego na karty kontowe poszczególnych nieruchomości.

Ewidencja księgowa wykonania altany dla DPS

Dom pomocy społecznej zamówił altanę. Na fakturze widnieje zapis: ,,wykonanie altany”, wartość - 9300 zł. Jak ująć taką usługę w ewidencji księgowej? Czy właściwy jest § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia” jako zakup altany, czy § 430 „Zakup usług pozostałych” jako usługa? Jak postąpić z przyjęciem na konto 013 „Pozostałe środki trwałe” i z umorzeniem?

Zapisy ewidencji a opodatkowanie gruntów

Sposób opodatkowania gruntów w pierwszej kolejności zależy od ich klasyfikacji w ewidencji gruntów i budynków. Zmiany dokonane w ewidencji w tym zakresie wiążą wyłącznie na przyszłość.

Likwidacja pozostałych środków trwałych - dokumentowanie

W polityce rachunkowości jednostki nie zapisano wyraźnie, jaki dowód powinien być używany przy likwidacji pozostałych środków trwałych. W jednostce przyjęto zwyczajowo, że likwidacja środków trwałych jest dokumentowana dowodem LT – „Likwidacja środka trwałego”, a likwidacja wyposażenia – tylko protokołem faktycznej likwidacji. Czy taki sposób jest prawidłowy i można go przyjąć w polityce rachunkowości?

Jak dokumentować i rozliczać inwentaryzację w drodze weryfikacji sald z dokumentacją?

Jak dokumentować i rozliczać inwentaryzację w drodze weryfikacji sald z dokumentacją? Wyjaśniamy w 5 krokach.

Zmiany w ewidencji ludności

Senacka komisja poparła przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji ustawę o ewidencji ludności. Co się zmieni?

Inwentaryzacja środków trwałych

W niniejszym artykule wyjaśniamy krok po kroku jak powinno wyglądać prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji środków trwałych.

Inwentaryzacja środków trwałych użytkowanych przez szkoły

Jak przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych użytkowanych przez szkoły? Publikujemy instruktaż krok po kroku.

Ewidencja rozliczeń budżetu z jednostkami - nieprawidłowości

Nieprawidłowość: W ewidencji budżetu gminy konta 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” wykazywały „skumulowane salda” dochodów i wydatków jednostek budżetowych za 2016 r., w kwotach: saldo Wn 222 – 8900,00 zł oznaczające dochody pobrane przez jednostki budżetowe oraz saldo Ma – 89 976 054,00 zł – oznaczające środki przekazane jednostkom na pokrycie ich wydatków.

Limity VAT a sprzedaż niektórych składników majątku

Instytucja kultury zamierza sprzedać niektóre składniki majątku. Część z tych składników jest zaliczona do środków trwałych, a pozostała część do wyposażenia (ze względu na niewielką wartość). Czy wartość tej sprzedaży powinna być uwzględniona w limitach 200 000 zł oraz 20 000 zł?

Jak prawidłowo przygotować oraz przeprowadzić spis z natury zapasów magazynowych techniką elektroniczną?

W niniejszym artykule znajdują się praktyczne porady dotyczące przeprowadzania spisu z natury zapasów magazynowych, ewidencjonowanych ilościowo-wartościowo techniką elektroniczną.

Licencja na użytkowanie oprogramowania komputerowego

Jak należy prawidłowo ewidencjonować licencje na użytkowanie oprogramowania komputerowego? Co z opłatami z tytułu aktualizacji używanego przez jednostkę oprogramowania w okresie, na jaki została wykupiona licencja na użytkowanie tego oprogramowania?

Weryfikacja nakładów na środki trwałe w budowie

Kontrola po raz kolejny zarzuciła jednostce niewłaściwe przeprowadzenie inwentaryzacji salda konta 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”. Jak powinna być prawidłowo przeprowadzona i rozliczona ta inwentaryzacja?

Odpisy aktualizujące należności - porady praktyczne

Odpisy aktualizujące należności przysparzają wielu problemów. Poniżej znajduje się praktyczna porada, z której dowiedzieć się można m.in. jak prawidłowo dokonać odpisów.

REKLAMA