Kategorie

Jednostka budżetowa

Przygotowany przez resort finansów projekt przewiduje m.in., że zamrożony ma być, na poziomie z 2014 r., fundusz wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych. Od zasady tej przewidziano pewne wyjątki. Komisja zarekomendowała dwie poprawki do ustawy okołobudżetowej.
Zdaniem posłów limity zadłużenia samorządów są niewystarczające. Nowy projekt w tym zakresie zostanie rozpatrzony przez rząd.
Czy kobiecie po urlopie macierzyńskim przysługuje urlop wychowawczy, jeśli ta osoba została zwolniona po porodzie dziecka (jest bezrobotna)? Gdyby zatrudnić taką osobę, kiedy mogłaby przejść na urlop wychowawczy i jakie koszty poniósłby pracodawca?
Posłowie PiS i SLD chcą odrzucenia ustawy okołobudżetowej. Projekt przewiduje m.in. zamrożenie maksymalnych wynagrodzeń osób objętych tzw. ustawą kominową.
Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Do określenia wysokości należności przysługujących pracownikom zatrudnionym w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej został upoważniony minister właściwy do spraw pracy.
W procesie wydatkowania środków publicznych obowiązuje zasada rozdzielenia funkcji dysponenta środków publicznych od wykonawcy wydawanych przez niego dyspozycji. Dysponentem środków publicznych jest osoba, która w imieniu jednostki sektora finansów publicznych ma kompetencje do podejmowania decyzji o wydatkowaniu środków publicznych na określony cel i w określonej wysokości.
Mam pytanie dotyczące limitu godzin nadliczbowych w roku kalendarzowym (art. 151 § 4 KP). Czy rozliczenie rocznego limitu godzin nadliczbowych w wysokości 376 godzin może dotyczyć 12 -miesięcznego okresu rozliczeniowego trwającego od 01 maja do 30 kwietnia następnego roku?
Prezydent 28 lipca 2014 r. podpisał nowelizację ustawy o lasach. Przewiduje ona zmiany w nawiązywaniu stosunku pracy z pracownikami nadleśnictw.
Warto pamiętać o terminach w sprawozdawczości w sierpniu 2014 r. Za Regionalną Izbą Obrachunkową we Wrocławiu prezentujemy najważniejsze z nich.
Część nowych przepisów ustawy o finansach publicznych weszła w życie 11 lipca 2014 r. Pozostałe zaczną obowiązywać po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia tj. 25 lipca 2014 r.
Nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu u ministra finansów. Zmiany są przedmiotem prac sejmowych.
Konto 016 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości dóbr kultury.
Rada Ministrów przyjęła 3 czerwca 2014 roku projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Nowe zasady dotyczą m.in.: lokowania nadwyżek finansowych Jednostek Samorządu Terytorialnego.
W jaki sposób prawidłowo wyliczyć wysokość wynagrodzenia pracownika? Od czego zależy dodatek wyrównawczy?
Od 1 stycznia br. obowiązują istotne zmiany w zasadach rozliczania VAT z tytułu dostaw towarów oraz świadczenia usług w zakresie tzw. mediów – czyli dostaw energii elektrycznej, energii cieplnej i gazu, a także świadczenia usług dostarczania wody, odprowadzania ścieków i odbierania odpadów.
Możliwość odliczenia VAT zależy od tego, czy ponoszone przez samorząd wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi. Inwestycje związane z zadaniami własnymi do takich czynności nie należą.
Trybunał Sprawiedliwości UE wypowie się w sprawie VAT-u w jednostkach budżetowych. Pytanie do TSUE zostało skierowane w sprawie będącej przedmiotem uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 czerwca 2013 r.
Każdy pracodawca, także jednostka budżetowa i zakład budżetowy, ma obowiązek opłacać składki zdrowotne za każdego pracownika. Na jakich zasadach odprowadza się te składki?
Dokumentacja konsolidacyjna na etapie przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego to potrzeba, konieczność i wygoda. Proces prac nad sprawozdaniem finansowym można posegregować fazami.
Celem dokonywanych wyłączeń transakcyjnych przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego jest przedstawienie grupy kapitałowej jako jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż w skonsolidowanym bilansie jednostki powinny zostać ujęte tylko te wartości, które zostały osiągnięte i poniesione w wyniku transakcji z jednostkami nienależącymi do grupy kapitałowej.
Czy wydatki poniesione na zakup i montaż systemu monitoringu na terenie domu pomocy społecznej są wydatkami strukturalnymi?
Czy wydatki poniesione na zakup regałów jezdnych do archiwum w budynku (siedzibie) starostwa powiatowego (urzędu) są wydatkami strukturalnymi? Wydatki poniesiono w rozdziale 75020 „Starostwa powiatowe”, w § 6050 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” w wysokości 24 000 zł.
W jakim ostatecznie terminie szkoła podstawowa powinna przekazać sprawozdanie o wydatkach strukturalnych (Rb-WSa) za 2012 r.? W tym roku 31 marca przypada w niedzielę.
Jednostka budżetowa (żłobek) dokonała zakupu zmywarko-wyparzarki do naczyń. Czy zakup ten stanowi wydatek strukturalny? Jeśli tak, to w którym kodzie należy go ująć?
Roczne sprawozdania Rb-WSa i Rb-WSb sporządzane są przez jednostki sektora finansów publicznych z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych.
Jednostka budżetowa zawarła umowę o dzieło na wykonanie usług projektowych z emerytem (dotyczy budowy chodnika przy drodze). Czy wydatek ten należy ująć w § 430 „Zakup usług pozostałych”?
Klasyfikacja budżetowa umożliwia jednostkom samorządu terytorialnego grupowanie dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów budżetu według jednolitych kryteriów. Klasyfikacja dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów ustalona została m.in. według działów.
Sprawozdanie Rb-28S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych JST przedstawia pełną szczegółowość poniesionych wydatków przez JST, z uwzględnieniem upływu czasu, za jaki jest sporządzane.
Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego jest jednym z dokumentów stanowiących podstawę podjęcia przez radę uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium dla zarządu. Należy pamiętać, że termin złożenia przez zarząd sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego do organu stanowiącego tej jednostki i regionalnej izby obrachunkowej upływa 31 marca 2013 r.
Plan kont jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych musi uwzględniać wykaz kont określonych w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont z 5 lipca 2010 r., a także w rozporządzeniu zmieniającym z 19 stycznia 2012 r. Brak jednolitego rozporządzenia w tym zakresie może skutkować zastosowaniem błędnego nazewnictwa. Poniższy plan kont jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych uwzględniający oba akty prawne z pewnością pomoże tego uniknąć.
Klasyfikacja budżetowa stanowi systematyzację środków publicznych oraz wydatków i rozchodów publicznych. Klasyfikacja budżetowa ma powszechne zastosowanie we wszystkich jednostkach sektora finansów publicznych, w tym w budżecie państwa oraz budżetach jednostek samorządu terytorialnego na każdym etapie gospodarowania.
Jednostka budżetowa opracowuje nową kompleksową instrukcję gospodarowania środkami trwałymi przy wykorzystaniu wzorów takich instrukcji zamieszczonych w Internecie. W niektórych z tych instrukcji jest zawarty zapis, że arkusze spisu z natury są drukami ścisłego zarachowania, a w innych – że są drukami objętymi kontrolą zużycia. Czym różnią się te rozwiązania i jak prawidłowo powinna być zorganizowana ewidencja i kontrola ilości arkuszy spisu z natury?
Gmina utworzyła jednostkę (zakład) zajmującą się zarządzaniem mieniem komunalnym. Zakład dokonuje m.in. windykacji zaległości z tytułu należności za używanie nieruchomości komunalnych. W niektórych przypadkach nie ma możliwości wyegzekwowania zaległych kwot, w związku z czym przyjęto 2 rozwiązania:
Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.
Czy głównym księgowym w państwowej jednostce budżetowej może zostać osoba posiadająca wykształcenie wyższe (magister prawa) i świadectwo ukończenia 2-semestralnych studiów podyplomowych w zakresie „Rachunkowość i finanse jednostek sektora finansów publicznych” w Wyższej Szkole Handlu i Rachunkowości w Poznaniu oraz posiadająca 5-letnią praktykę w księgowości? Czy można uznać za spełniony wymóg zawarty w art. 54 ust. 2 pkt 5 lit. a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych?
Czy jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, zamawiając towary lub usługi, może wpłacić dostawcy zaliczkę na poczet zamówionego towaru czy usługi?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, zwane „trzynastką”, przysługuje pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Inni pracodawcy mogą dobrowolnie wypłacać „trzynastkę”. W tym celu w wewnątrzzakładowych przepisach płacowych muszą ustalić (dowolnie) wysokość takiego świadczenia, termin jego wypłaty oraz zasady nabywania do niego prawa.
W jednostkach budżetowych wynik finansowy jest różnicą pomiędzy przychodami a kosztami za rok obrotowy z uwzględnieniem innych zjawisk towarzyszących, związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi.