Kategorie

Wynagrodzenie

Czy kadrze kierowniczej i kadrze zarządzającej zakładem w imieniu pracodawcy, za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje czas wolny?
Wynagrodzenie urlopowe oraz ekwiwalent za urlop nauczyciela są kształtowane przez przepisy Karty Nauczyciela oraz rozporządzenia MEN. Wynika to ze szczególnego statusu zawodu nauczyciela, który często podlega rozwiązaniom innym niż te przewidziane w Kodeksie pracy.
Praca w nadgodzinach to przekroczenie przez zatrudnionego wykonywania obowiązków wynikających z umowy zatrudnienia przez czas dłuższy niż 40 godzin w tygodniu. W związku z jej wykonywaniem zatrudnionemu przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, 50% lub 100% oprócz normalnej stawki. W zastępstwie wypłaconego wynagrodzenia można przyznać dzień wolny. Na jakich odbywa się to zasadach?
Radny gminy, powiatu nie otrzymuje typowego wynagrodzenia za pracę. W zamian za świadczoną społeczną pracę otrzymuje miesięczną dietę. Uzależniona jest ona nie tylko od wielkości gminy, czy też powiatu ale także od pełnionych funkcji.
Czy szkoła prywatna może z uzyskanej dotacji pokrywać wynagrodzenie pracowników? Czy odpowiedź na to pytanie może być uzależniona od rodzaju stanowiska?
Trwają prace nad zmianą zasad naliczania dodatku za wysługę lat. Wyższe dodatki mają od 2015 roku otrzymać osoby dłużej pozostające w służbie.
Podstawowym zadaniem systemu wartościowania jest stworzenie wewnętrznej, urzędowej hierarchii stanowisk od najbardziej złożonych i odpowiedzialnych po najprostsze, działające pod pełnym nadzorem. Wynikiem całej pracy ma być więc lista, gdzie jakieś stanowiska będą wyżej, a inne niżej. To z całą pewnością wywołuje w każdej organizacji duże emocje. Czy zatem opisywanie i wartościowanie stanowisk pracy rzeczywiście może być przydatne w administracji publicznej?
Mamy zdolnego ucznia na nauczanie indywidualne z matematyki. Plan nauczania opracował nauczyciel uczący w tej klasie tego przedmiotu, ale zajęcia indywidualne będzie prowadził z uczniem inny nauczyciel. Jak należy wynagradzać nauczyciela prowadzącego zajęcie z indywidualnego nauczania – czy jako godziny ponadwymiarowe, czy wystąpić do starostwa o zwiększenie etatu dla tego nauczyciela (nauczyciel prowadzący indywidualne nauczanie jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy, tj. 18 godzin tygodniowo).
Jednym z najważniejszych uwarunkowań otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego jest przepracowanie u pracodawcy okresu całego roku kalendarzowego. Jednak nagrodę można otrzymać już po przepracowaniu, co najmniej sześciu miesięcy.
Zgodnie z ustawą z dnia 12 grudnia 1997 roku o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej do otrzymywania dodatkowego wynagrodzenia rocznego uprawnieni są pracownicy jednostek sfery budżetowej.
Zgodnie z ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej pracownik nabywa prawo do dodatkowego wynagrodzenia po przepracowaniu u danego pracodawcy okresu całego roku kalendarzowego. Prawo takie uzyska również, jeżeli okres jego zatrudnienia wynosił, co najmniej 6 miesięcy, z tym, że za okres ten pracownik otrzyma dodatkowe wynagrodzenie roczne w wysokości proporcjonalnej do okresu zatrudnienia.
Zagadnienie związane z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym jest nie tylko kłopotliwe ze względu na ustalenie, komu się należy, ale ze względu na problematykę prawidłowego ujęcia go w księgach rachunkowych. Ewidencji naliczonego wynagrodzenia rocznego pracodawca dokonuje już na koniec roku kalendarzowego, za który naliczał będzie to wynagrodzenie.
Czy możliwa jest wypłata trzynastki w ratach? Czy dyrektor szkoły powinien uwzględnić wniosek pracownika o wypłatę świadczenia w kilku ratach?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest obowiązkowo wypłacane przez jednostki budżetowe. Wysokość tzw. trzynastki określona jest ustawowo, zaś jej przyznanie uzależnione jest od stażu pracy.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje projekt reformy emerytalnej. Dobrowolność składki OFE i obniżka pobieranych opłat to tylko niektóre z planowanych zmian.
Czy odszkodowanie dla pracownika z tytułu zwolnienia z pracy przy zastosowaniu krótszego okresu wypowiedzenia podlega opodatkowaniu? Co ze świadczeniem otrzymanym z tytułu umowy o zakazie konkurencji?
Pracownikom samorządowym za długoletnią pracę przysługuje nagroda jubileuszowa (art. 38 ustawy o pracownikach samorządowych). Jest ona wypłacana po osiągnięciu przez pracownika wymaganych lat zatrudnienia w wysokości odpowiadającej określonemu procentowi wynagrodzenia zasadniczego.
Jak zmieni się system awansów i czasowego zatrudniania urzędników od 1 września 2013 r.? Czy będzie można zatrudniać doradców bez limitu?
Pracownik przebywający na zwolnieniu lekarskim w czasie trwania umowy o pracę może przedłużyć zwolnienie nawet po wygaśnięciu stosunku pracy, jeżeli niezdolność do pracy trwała nieprzerwanie 30 dni. Jakie są warunki nabycia prawa do zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia?
Negocjacje to każda rozmowa, której celem jest uzgodnienie wspólnego stanowiska. Wiele pisaliśmy o tym, jak się do niej przygotować, jakich technik używać. Dziś zajmiemy się najtrudniejszym aspektem negocjacji – z pozycji podległej, czyli słabszej.
Pracownik obsługi od 19 lat jest zatrudniony w policealnej szkole zawodowej (samorządowa jednostka budżetowa). W sierpniu 2009 r. uzupełnił on dokumentację z wcześniejszego okresu zatrudnienia, wskutek czego okazało się, że już w lipcu 2008 r. przysługiwała mu nagroda jubileuszowa za 20 lat pracy. Nagrodę w wysokości 75% wynagrodzenia wypłacono w sierpniu 2009 r. Jak należy postąpić z wypłatą kolejnej nagrody jubileuszowej (za 25 lat pracy), do której pracownik nabędzie prawo w lipcu 2013 r.? Czy wypłacić ją w tym terminie, czy też w sierpniu 2014 r. – czyli po upływie 5 lat od wypłaty poprzedniej?
Z końcem roku pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinien ustalić przeciętną liczbę osób zatrudnionych w zakładzie w danym roku i dokonać stosownej korekty odpisów przekazanych na ten fundusz.
Dyżur to pozostawanie pracownika w dyspozycji pracodawcy poza normalnymi godzinami pracy, w wyznaczonym miejscu i czasie, w stałej gotowości do świadczenia pracy. Wynagrodzenie za dyżur zależy od tego, czy w tym czasie pracownik rzeczywiście wykonywał pracę.
Jestem skarbnikiem gminy. Otrzymuję dodatek funkcyjny według stawki 7 w wysokości 1364 zł, tj. 124% najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania. Czy jest obliczony właściwie, czy nie powinien wynosić, zgodnie z 7 stawką, od 141 do 160% najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, czyli przynajmniej 141% × 1100 zł = 1551 zł?
Pracownik wyjechał w krajową delegację, trwającą od 8 do 12 godzin. Miał w tym czasie zapewniony jeden posiłek (obiad). Czy należy mu wypłacić pół diety, czy w ogóle się nie należy?
Premiowanie nie jest odrębną formą wynagradzania, lecz stanowi uzupełniający element podstawowego systemu płac, a niekiedy wzmacnia ten system. Większość pracodawców uwzględnia premie w swoich zasadach wynagradzania jako element płacy pracownika, a w niektórych przypadkach nadaje jej znaczącą rolę.
Urzędnikom administracji rządowej i samorządowej odbywającym podróże służbowe poza granicami Polski przysługują diety oraz zwrot kosztów m.in. noclegów i przejazdów. Dowiedz się, jak prawidłowo wyliczyć koszty takiego wyjazdu, gdy celem podróży jest jeden z krajów Unii Europejskiej.
Którym aktem prawnym powinien kierować się pracodawca, ustalając dodatek funkcyjny dla sekretarza szkoły: rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych, rozporządzeniem Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne, zwane „trzynastką”, przysługuje pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Inni pracodawcy mogą dobrowolnie wypłacać „trzynastkę”. W tym celu w wewnątrzzakładowych przepisach płacowych muszą ustalić (dowolnie) wysokość takiego świadczenia, termin jego wypłaty oraz zasady nabywania do niego prawa.
Pracownicy gminy dostają dodatek za wysługę lat - dodatek stażowy, który jest im wypłacany w stałej wysokości zarówno za okres wykonywania pracy, jak i za okres choroby. Kiedy od takiego składnika wynagrodzenia powinny być naliczane składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a kiedy ten przychód jest zwolniony od składek? Czy w przypadku gdy pracownik choruje i za ten okres otrzymuje wynagrodzenie chorobowe oraz dodatek stażowy, to od tej części dodatku (przypadającej na okres pobierania tego wynagrodzenia) powinna być naliczona składka na ubezpieczenie zdrowotne?
Nie może być tak, że w przypadku zbiegu kilku uprawnień do uzyskania dodatku funkcyjnego z tytułu zajmowania stanowiska i sprawowania przez nauczyciela funkcji przysługuje tylko jeden wyższy dodatek funkcyjny.
W jaki sposób - na podstawie przepisów rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego - należy ustalić stawkę dodatku funkcyjnego głównego księgowego? Czy dodatek ten musi mieścić się w 9 grupie, czy też może on stanowić kwotę niższą i mieścić się np. w 3 grupie?
Czy dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2007 r. dla wójta gminy można wypłacić na wniosek i z podpisem przewodniczącego rady gminy? Czy też tzw. „trzynastka” dla wójta gminy powinna być przyznana przez radę gminy uchwałą?
Kto i kiedy decyduje o wzroście wynagrodzeń w administracji samorządowej? Kiedy osoby zatrudnione w samorządzie mogą liczyć na podwyżki?