REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Utracony podatek zwracają gminom Wody Polskie

Z opodatkowania daniną od nieruchomości zwolnione są m.in. należące  do Skarbu Państwa grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi,  jezior oraz co do zasady zajęte pod sztuczne zbiorniki wodne. Z tytułu tego zwolnienia  gminom przysługuje rekompensata. Utracone dochody podatkowe ma samorządom wyrównać Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

Instruktaż: Jak przygotować jednostkę do inwentaryzacji rocznej

Ostatni kwartał roku obrotowego i pierwszy kwartał kolejnego roku to w księgowości jednostek czas wypełniony dodatkowymi obowiązkami związanymi z przygotowaniem do zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego i sporządzenia sprawozdania finansowego. Najbardziej pracochłonnym etapem tych przygotowań jest przeprowadzenie inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów.

Brak kontroli formalnej i merytorycznej sprawozdań jednostkowych Rb-28S

Nieprawidłowość: W sprawozdaniu rocznym Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki budżetowej samorządu terytorialnego za 2017 r. Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) wykazano zaangażowanie wydatków budżetowych w kwocie przekraczającej o ponad 25 000 zł faktycznie wykonane wydatki. Kwota ta dotyczyła zobowiązań zaciągniętych na podstawie umów zawartych w 2017 r., których wykonanie miało nastąpić w 2018 r. Mimo tego błędu skarbnik JST, zobowiązany zakresem obowiązków do kontrolowania pod względem formalnym i merytorycznym sprawozdań jednostek budżetowych podległych gminie, nie zakwestionował prawidłowości tego sprawozdania.

Zaniechanie prowadzenia szczegółowej ewidencji zobowiązań

Nieprawidłowość: W ewidencji księgowej jednostki budżetowej nie prowadzono ewidencji zobowiązań według podziałek klasyfikacji budżetowej. W związku z tym dane na temat wysokości zobowiązań były wykazywane w sprawozdaniu Rb-28S na podstawie zestawień, sporządzanych na koniec każdego kwartału przez referenta księgowego. Główny księgowy twierdził, że skoro w załączniku nr 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont w opisie zasad funkcjonowania kont zespołu 2 zawarte jest stwierdzenie „ewidencja szczegółowa do konta 201 może być prowadzona według podziałek klasyfikacji budżetowej”, to nie ma takiego obowiązku i jednostka może (ale nie musi) prowadzić tak szczegółową ewidencję.

REKLAMA

Asystent Medyczny wystawi e-zwolnienie już 1 grudnia 2018 r.

Rusza Rejestr Asystentów Medycznych, dzięki któremu nie tylko lekarz będzie miał prawo wystawić L4. Rejestr ma przede wszystkim odciążyć lekarzy.

Wysokość opłaty miejscowej w 2019 r.

Stawki maksymalne opłaty miejscowej wyższe niż w roku 2018 r. Kto i w jakiej wysokości ma obowiązek płacić opłatę miejscową? Kto może się z niej zwolnić?

Podzielona płatność w praktyce - przykłady ewidencji księgowej

Od 1 lipca 2018 r. wprowadzony został mechanizm podzielonej płatności. Pomimo dobrowolności wdrożenia tego systemu, znaczna część organów wprowadziła nowe zasady płatności jako obowiązkowe dla swoich jednostek. Jednostki, które dokonują płatności z zastosowaniem podzielonej płatności mają problemy z właściwym ujęciem operacji gospodarczych w księgach rachunkowych.

"Wczasy pod gruszą" dla emeryta

PYTANIE: Zgodnie z regulaminem ZFŚS, „wczasy pod gruszą” należą się pracownikom po złożeniu wniosku urlopowego na wypoczynek nie krótszy niż 14 dni kalendarzowych. Emeryci nie mają możliwości złożenia takiego wniosku, ale uzyskują prawo do świadczeń z okazji świąt, zapomóg zdrowotnych, losowych i socjalnych oraz do innych dopłat, jak np. wycieczki czy kino. Czy jest możliwość, aby emerytom nie wypłacać tzw. wczasów pod gruszą?

REKLAMA

Zwrot zasiłku stałego - ewidencja księgowa

Z działu merytorycznego otrzymaliśmy decyzję o nienależnie pobranym zasiłku stałym za okres listopad 2017 r.-luty 2018 r. W związku z tym, że osoba która ma zwrócić nienależnie pobrane świadczenie przebywa w więzieniu ustalono, że świadczenie to należy wpłacić do 31 grudnia 2019 r. Jak zaksięgować takie zdarzenie gospodarcze? Czy poprawne będzie naliczenie: Wn 240/Ma 410 - rok bieżący, Wn 221/Ma 720 - lata ubiegłe? Czy data spłaty ma znaczenie?

Urlop wypoczynkowy po urlopie wychowawczym

W dniu 1 stycznia 2018 r. pracownica przebywała na urlopie wychowawczym. Czy jeżeli w październiku 2018 r. zechce ona zakończyć ten urlop, to powinna podjąć pracę w celu nabycia prawa do urlopu wypoczynkowego? Czy może wystarczy, że zgłosi pracodawcy gotowość do pracy i po urlopie wychowawczym otrzyma proporcjonalny urlop wypoczynkowy?

Jak obliczyć wynagrodzenie urlopowe dyrektora szkoły?

Składniki wynagrodzenia określone w stawkach miesięcznych w stałej wysokości oraz składniki wynagrodzenia określone procentowo od tych stawek uwzględnia się w wysokości należnej w miesiącu wykorzystywania urlopu.

Podział jednostki budżetowej - problemy praktyczne

Od 1 października 2018 r. odłączono od Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) Środowiskowy Dom Samopomocy (ŚDS), funkcjonujący w strukturach GOPS. Dotąd finansowanie działalności ŚDS odbywało się w planie finansowym GOPS (wydatki GOPS w dziale 85219, wydatki ŚDS w dziale 85203). ŚDS miał swojego kierownika, ale księgowość w jednym zadaniu prowadził GOPS. Do GOPS należało dokonywanie wszelkiego rodzaju wydatków dotyczących ŚDS. Operacje te były ujmowane w księgach rachunkowych GOPS, z tym że np. środki trwałe wykorzystywane przez ŚDS były ujmowane analitycznie w odrębnej księdze inwentarzowej. W związku z tym odłączeniem pojawiło się kilka pytań na temat problemów praktycznych.

Czy w sprawozdaniu Rb-N wykazuje się należności wymagalne i niewymagalne dotyczące wydzielonego rachunku dochodów?

Mamy utworzony wydzielony rachunek dochodów na podstawie art. 223 uofp. Czy występujące na koniec kwartału należności wymagalne i niewymagalne powinnam wykazać w sprawozdaniu Rb-N?

Montaż klimatyzatora - czy jest wydatkiem inwestycyjnym?

Pytanie: Przed zmianą przepisów dotyczących środków trwałych zamontowanie klimatyzatora traktowałam jako wydatki inwestycyjne, ponieważ koszt przekraczał zawsze 3500 zł. Obecnie ze środkami trwałymi mamy do czynienia dopiero od 10 000 zł. Zastanawiam się, do jakiego paragrafu powinien zostać zakwalifikowany zakup i montaż klimatyzatora ściennego. Pierwsza moja myśl to paragraf 430 „Zakup usług pozostałych”. Dalsze wydatki dotyczące konserwacji klimatyzatorów ujmuję zawsze w paragrafie 427 „Zakup usług remontowych”, stąd moje wątpliwości. Jakie jest zdanie Państwa eksperta na ten temat?

Faktura elektroniczna w podprogowych zamówieniach na usługi społeczne

Dnia 25 września 2018 r. do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publicznoprywatnym (dalej: projekt ustawy)[1]. Projektowana ustawa ma mieć charakter powszechny i znaleźć zastosowanie do zamówień publicznych sensu largo.

Opłata targowa 2019 r.

Opłata targowa wprowadzona może być przez radę gminy w drodze uchwały. W roku 2019 wysokość opłaty targowej wzrosła w porównaniu do roku poprzedniego o 12,26 zł (wzrost stawki maksymalnej).

Podatek od posiadania psa 2019 r.

Opłata od posiadania psów, powszechnie nazywana podatkiem, uregulowana jest w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Opłatę wprowadzić może rada gminy, ale nie ma takiego obowiązku. Ile wyniesie opłata od posiadania psa w 2019 roku? Kto musi wnieść opłatę, a kto jest z niej zwolniony? Aktualny stan prawny na 2021 r. sprawdź w artykule dodanym poniżej.

Opłata reklamowa 2019 r.

Opłata reklamowa uregulowana została w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Opłatę może wprowadzić rada gminy. Sprawdź ile w 2019 roku wyniesie opłata reklamowa. Od kogo pobiera się opłatę reklamową?

Raport z realizacji Zaleceń Rady Ministrów w sprawie uwzględniania przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych w latach 2016 – 2017

Na stronach Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano „Raport z realizacji Zaleceń Rady Ministrów w sprawie uwzględniania przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych w latach 2016- 2017 - podsumowanie i wnioski”.

Prognozowany wzrost światowego PKB w 2019 r.

Publikujemy Raport Międzynarodowego Funduszu Walutowego. W latach 2018 i 2019 prognozowany wzrost światowego PKB wyniesie w każdym roku 3,7%.

E-akta pracownicze w budżetówce po 1 stycznia 2019 r.

E-akta pracownicze dotyczą wszystkich pracowników, także zatrudnionych w budżetówce. Już po 1 stycznia 2019 r. skróci się czas przechowywania akt pracowniczych.

Asystent medyczny 2019 r. - zmiany

W dniu 5 października 2018 r. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Asystenci medyczny z nowymi uprawnieniami.

Na jakim stanowisku zatrudnić pracownika wykonującego prace interwencyjne

Urząd gminy zatrudnia pracowników w ramach umów zawartych z powiatowym urzędem pracy na prace interwencyjne i roboty publiczne. Na jakim stanowisku pracy powinni być zatrudniani tacy pracownicy zgodnie z nowym rozporządzeniem w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych? Do których pracowników powinno mieć zastosowanie stanowisko: „Pracownik II stopnia wykonujący zadania w ramach robót publicznych lub prac interwencyjnych” oraz „Pracownik I stopnia wykonujący zadania w ramach robót publicznych lub prac interwencyjnych”?

Kiedy do limitu umów terminowych nie wlicza się zatrudnienia sprzed 22 lutego 2016 r.?

W 2014 r. zatrudnialiśmy pracownicę przez 3 miesiące na okres próbny oraz następnie przez rok (od początku grudnia 2015 r. do końca listopada 2016 r.) na podstawie umowy na czas określony. Zatrudniliśmy tę osobę ponownie w 2016 r. - od początku marca do końca września (umowa na czas określony) oraz od początku października 2016 r. do końca września 2017 r. Obecnie chcielibyśmy ją zatrudnić ponownie od początku września 2018 r. Czy możemy zawrzeć z nią umowę na czas określony?

Zmiany w Państwowym Ratownictwie Medycznym 2019 r.

Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 września 2018 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw. Sprawdź jakie zmiany czekają ratowników medycznych!

Formalności warunkujące zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego

Etap rozgraniczający wybór oferty najkorzystniejszej z zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego został szczątkowo uregulowany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, dalej: P.z.p.). Obowiązujące regulacje P.z.p. nie regulują w sposób całościowy m.in. rodzaju formalności jakich podjęcie może być konieczne dla zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Ustawodawca wymaga jednak by zamawiający w specyfikacji istotnych warunków. zamówienia (dalej: SIWZ) zawarł informację o tego rodzaju formalnościach (art. 36 ust. 1 pkt 14 P.z.p.).

Rekompensata za powierzone usługi - co nas czeka w 2019 r.?

Coraz bardziej odchodzimy od szkodliwego przekonania, że usługi publiczne mają być jak najtańsze, nie bacząc na ich jakość, wpływ społeczny czy wpływ na środowisko.

Minimalne wynagrodzenie w służbie zdrowia 2019 r.

Minimalne wynagrodzenia w ochronie zdrowia przyjęte przez Senat. Dyspozytor medyczny oraz opiekun otrzyma wyższe wynagrodzenie już w 2019 r.

Podwyżki dla pracowników cywilnych Policji od 1 lipca 2019 r.

Już 1 lipca 2019 r. pracownicy cywilni Policji otrzymają kolejne podwyżki. Z Programu Modernizacji Służb Mundurowych w styczniu 2019 otrzymają 300 zł, a następnie od 1 lipca 2019 r. dodatkowe 250 zł.

Stawka VAT na prace budowlane w domu pomocy społecznej

PROBLEM: Powiat jako inwestor realizuje projekt inwestycyjny w domu pomocy społecznej (dalej: DPS) przeznaczonym dla osób dorosłych przewlekle chorych psychicznie, których stan zdrowia nie wymaga leczenia szpitalnego, a uzasadnia konieczność zapewnienia całodobowej opieki. W ramach inwestycji zostaną wykonane m.in. prace termomodernizacyjne i instalacja gazowa zasilająca kotłownię. Czy wykonanie prac budowlanych może zostać opodatkowane 8% stawką VAT?

Zasada pisemności w zamówieniach publicznych

Kontrola RIO wykazała, że w zamówieniach nie wszędzie był zachowany wymóg pisemności (zmiany umów na roboty budowlane czy zmiany innych drobnych umów na usługi - art. 139 upzp). Chodzi o zamówienia poniżej progu jak i w trybie zamówień publicznych. Czy takim zachowaniem naruszono przepisy, jeżeli tak to jakie?

Rozbieżności pomiędzy SIWZ a wymaganymi od wykonawcy dokumentami

W czasie kontroli regionalna izba obrachunkowa zarzuciła nam naruszenie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zarzut dotyczył m.in. braku żądania od wykonawców w ogłoszeniu o zamówieniu - wymaganego w SIWZ - oświadczenia w zakresie posiadania przez osoby uczestniczące w wykonaniu zamówienia uprawnień. Czy brak takiego żądania faktycznie stanowi naruszenie ustawy?

Projekt ustawy budżetowej na 2019 rok

Projekt budżetu na 2019 r. spełnia kryteria stabilizującej reguły wydatkowej oraz deficytu sektora finansów według metodyki unijnej niższego niż 3 proc. PKB. W 2019 r., w stosunku do bieżącego roku, zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT. Łączny udział samorządów we wpływach z PIT wzrośnie z 49,83 proc. w 2018 r. do 49,93 proc. w 2019 r. 

Zmiany w podatku rolnym, leśnym oraz podatkach i opłatach lokalnych już 1 stycznia 2019 r.

Rady gmin i miast już muszą brać pod uwagę mniejsze wpływy z podatku od nieruchomości. Jakie będą skutki nowelizacji ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym?

Nowe zasady zatrudniania na zastępstwo w służbie cywilnej

Planuje się zmianę zasad zatrudniania na zastępstwo w całej administracji. Prawdopodobnie konkursy nie będą już prowadzone.

Wymiana kas fiskalnych w jednostkach samorządu terytorialnego już 1 stycznia 2019 r.

Już 1 stycznia 2019 r. gminy muszą kupić nowe kasy fiskalne, gdyż wygasa okres przejściowy. Niewykluczone, że jednostki samorządu terytorialnego będą musiały dwukrotnie zmieniać kasy w krótkim odstępie czasu, ponieważ już w lipcu 2019 r. gminy prowadzące stołówki będą musiały wprowadzić kasy online.

Podwyżki w służbie cywilnej już w 2019 r.

Ostatnie odmrożenie kwoty bazowej w służbie cywilnej miało miejsce 10 lat temu, czyli w 2008 r. Pracownicy służby cywilnej z szansą na podwyżki w 2019 r.

Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 2/2018

Na stronach Urzędu Zamówień Publicznych opublikowano Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 2/2018.

Rewolucyjne zmiany w Pzp już 1 października 2018 r.

Zmiany w wyłączeniach stosowania ustawy Pzp oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi już 1 października 2018 r. Sprawdź co się zmieni!

Odliczanie przez JST podatku naliczonego od inwestycji, gdy zmieniło się ich przeznaczenie

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 25 lipca 2018 r. korzystny dla samorządów wyrok (w sprawie C-140/17) w sprawie odliczenia części VAT dotyczących inwestycji, które początkowo wykorzystywane były do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, a następnie - przed upływem (najczęściej) 10-letniego okresu korekty - zostały przeznaczone do wykorzystywania do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wzór umowy o świadczenie usług prawnych - zamówienia publiczne

Urząd Zamówień Publicznych opublikował wzór umowy o świadczenie usług prawnych. Publikowany wzór został opracowany jako dokument o charakterze pomocniczym dla zamawiającego.

Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi o wartości równej lub przekraczającej progi z art. 138g ustawy Pzp

Publikujemy opinię Urzędu Zamówień Publicznych dotyczącą zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi o wartości równej lub przekraczającej progi z art. 138g ustawy Pzp.

Nieprawidłowa ewidencja operacji kasowych

Nieprawidłowość: Kontrola stanu kasy w jednostce budżetowej wykazała nadwyżkę w kwocie 589,50 zł. Przyczyną powstania nadwyżki było ujęcie w raporcie kasowym rozchodu gotówki z tytułu zwrotu trzem pracownikom jednostki kosztów podróży służbowych, mimo że pracownicy ci z powodu nieobecności w pracy nie podjęli gotówki z kasy.

Nieprawidłowa ewidencja należności warunkowych

Nieprawidłowość: Wartość gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, wniesionych jako wadia i zabezpieczenia należytego wykonania umów o zamówienia publiczne, była ujęta na kontach bilansowych urzędu miejskiego: Wn 141 „Środki pieniężne w drodze”, Ma 201 „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”.

Nieprawidłowe prowadzenie ewidencji szczegółowej dla rozrachunków z tytułu podatku od nieruchomości

Nieprawidłowość: Dla podatników podatku od nieruchomości, będących właścicielami więcej niż jednej nieruchomości, położonych w różnych miejscowościach na terenie gminy, zakładano tyle kart kontowych, ile mieli nieruchomości. W efekcie zarówno przypis podatku, jak i jego wpłaty były ujmowane na poszczególnych kontach na podstawie dowodów PK - „Polecenie księgowania” poprzez rozksięgowanie podatku należnego i wpłaconego na karty kontowe poszczególnych nieruchomości.

Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych już w 2019 r.

Projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym przyjęty przez Radę Ministrów. Co się zmieni? Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przedstawia korzyści płynące z elektronicznego fakturowania.

Czy będzie nowa ustawa Prawo zamówień publicznych?

Urząd Zamówień Publicznych już pracuje nad nową ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Co się zmieni?

Zmiany w zamówieniach publicznych już 19 września 2018 r.

Już w dniu 19 września 2018 r. wchodzą w życie zmiany w Prawie zamówień publicznych. Zmiana dotyczy przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz zmiany w ustawie o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Publikujemy informację Urzędu Zamówień Publicznych.

Interpretacja warunków udziału w postępowaniu - wyrok KIO 21/18

Sformułowane przez zamawiającego, w ramach dokumentacji przetargowej, postanowienia powinny charakteryzować się możliwie najwyższym poziomem precyzji i klarowności. Wszelkie odstępstwa od tej reguły mogą skutkować nieosiągnięciem zamierzonych przez zamawiającego efektów lub wywoływaniem rozbieżności interpretacyjnych. Wykreowane przez zamawiającego postanowienia, w tym dotyczące warunków udziału w postępowaniu, co do zasady powinny być interpretowane z odwołaniem się do powszechnego znaczenia użytych w nich terminów lub zwrotów.

Wynagrodzenia rezydentów 2019 r.

Minister zdrowia podpisał rozporządzenie dotyczące wynagrodzeń rezydentów. Lekarze rezydenci już w 2017 r. domagali się podniesienia wynagrodzeń.

REKLAMA