REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ewidencja, Jednostka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Opisywanie i wartościowanie stanowisk pracy w administracji publicznej - czemu służy?

Podstawowym zadaniem systemu wartościowania jest stworzenie wewnętrznej, urzędowej hierarchii stanowisk od najbardziej złożonych i odpowiedzialnych po najprostsze, działające pod pełnym nadzorem. Wynikiem całej pracy ma być więc lista, gdzie jakieś stanowiska będą wyżej, a inne niżej. To z całą pewnością wywołuje w każdej organizacji duże emocje. Czy zatem opisywanie i wartościowanie stanowisk pracy rzeczywiście może być przydatne w administracji publicznej?

Kwalifikacje kierownika jednostki sektora publicznego do prowadzenia gospodarki finansowej

Wymagania odnośnie do kwalifikacji, jakie trzeba mieć, aby móc zajmować stanowisko kierownika jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych, nie są określone w sposób jednolity i zależą od tego, czy jest to jednostka państwowa, czy samorządowa oraz od jej typu i rodzaju.

Typowe zapisy strony Wn i Ma kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych

Ewidencja księgowa państwowych i samorządowych jednostek budżetowych rządzi się innymi zasadami niż ewidencja podmiotów prowadzących rachunkowość głównie na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości. Dzieje się tak za sprawą obowiązywania w jednostkach budżetowych szczególnych zasad rachunkowości i planów kont określanych rozporządzeniami Ministra Finansów na podstawie delegacji ustawowych zawartych w kolejnych ustawach o finansach publicznych, a wcześniej w prawie budżetowym.

Jak zaksięgować premię otrzymaną w związku zatrudnieniem osoby niepełnosprawnej

W ramach umowy z urzędem pracy mieliśmy na stażu osobę niepełnosprawną. Po ukończeniu stażu otrzymaliśmy premię z urzędu pracy z tytułu odbycia stażu przez osobę niepełnosprawną w kwocie 1.790,00 zł. Jak zaksięgować otrzymaną premię, czy ciąży na nas obowiązek odprowadzenia podatku od osiągniętego przychodu?

REKLAMA

Informacja z wykonania budżetu za I półrocze do 31 sierpnia

31 sierpnia 2014 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia organowi stanowiącemu oraz regionalnej izbie obrachunkowej: informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2014 r.

Jak ewidencjonować zabezpieczenie należytego wykonania umów w formie niepieniężnej

W polityce rachunkowości – oprócz wykazu i opisu zasad funkcjonowania kont bilansowych – należy zawrzeć wykaz i zasady funkcjonowania kont pozabilansowych, np. dotyczące ewidencji zabezpieczeń należytego wykonania umów oraz z tytułu gwarancji i rękojmi, w formie niepieniężnej. Ewidencję tę proponuje się prowadzić na pozabilansowym koncie 910 „Zabezpieczenia”.

Konto 975 „Wydatki strukturalne”

Konto 975 służy do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych w jednostkach, w których ewidencja wydatków strukturalnych nie jest uwzględniona w ewidencji analitycznej prowadzonej do kont bilansowych.

Aktywa jednostek sektora finansów publicznych w depozycie ministra

Nowelizacja ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu u ministra finansów. Zmiany są przedmiotem prac sejmowych.

REKLAMA

Ewidencja księgowa kary umownej

Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa kary umownej, potrąconej z faktury, naliczonej wykonawcy zadania inwestycyjnego? W jaki sposób wykazać kwotę naliczonej kary umownej w sprawozdaniu Rb-27S?

Konto 030 „Długoterminowe aktywa finansowe”

Konto 030 służy do ewidencji długoterminowych aktywów finansowych, w szczególności akcji i innych długoterminowych aktywów finansowych, o terminie wykupu dłuższym niż rok. Na stronie Wn konta 030 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Ma – zmniejszenia stanu długoterminowych aktywów finansowych.

Konto 016 „Dobra kultury”

Konto 016 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości dóbr kultury.

Ewidencja i amortyzacja prawa wieczystego użytkowania

Czy należy w ewidencji bilansowej ujmować prawo wieczystego użytkowania gruntów oddanych innym podmiotom czy też należy je wykazywać jedynie na koncie bilansowym? Czy należy amortyzować prawo wieczystego użytkowania gruntów przejętych od Skarbu Państwa?

Klasyfikacja budżetowa wydatku na zakup programu e-Świadectwa

W zależności od wartości wydatek na zakup licencji do programu e-Świadectwa należy ująć w § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia” lub w § 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”.

Możliwość zaliczenia wyposażenia placu zabaw do środków trwałych

W przypadku gdy obiekty pomocnicze obsługują więcej niż jeden budynek lub nie obsługują żadnego budynku, należy je zaliczać do właściwych rodzajów środków trwałych, zgodnie z ich przeznaczeniem. W związku z tym, jeżeli plac zabaw obsługuje jeden budynek – stanowi on obiekt pomocniczy i jego wartość powiększa wartość budynku. Zasada ta nie dotyczy oczywiście urządzeń ruchomych zlokalizowanych na placu zabaw.

Podróże służbowe w kosztach podatkowych szkoły niepublicznej

Obowiązek zwrotu przez pracodawcę kosztów poniesionych przez pracownika (nauczyciela) w trakcie podróży służbowej wynika wprost z przepisów prawa pracy. Z tego względu wydatki związane z podróżą służbową podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy.

Podróże służbowe nauczycieli bez składek

Diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika (nauczyciela) nie podlegają oskładkowaniu do wysokości określonych w rozporządzeniu o podróżach służbowych.

Dowody i ewidencja przebiegu pojazdu

Kwestia dokumentowania kosztów podróży służbowych ma ścisły związek z rozliczeniami podatkowymi każdej delegacji. Dokumentowania nie wymagają wydatki, które są zwracane w formie ryczałtu.

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych - absolutorium do 30 czerwca

Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu w terminie do 30 czerwca.

ARiMR przygotuje rolników do korzystania z PROW 2014-2020

Przyjęty przez Radę Ministrów projekt „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020” został przekazany do akceptacji Komisji Europejskiej.

Ewidencja należności w ramach umowy o dofinansowanie projektu

Według regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, należności z tytułu wydatków opłaconych ze środków własnych, a następnie zrefundowane przez instytucję pośredniczącą w ramach umów o dofinansowanie projektów stanowią dochód w momencie ich wpływu na rachunek budżetu.

Ewidencja wygaśnięcia zobowiązania podatkowego i umorzenia zaległości

Czy prawidłowym jest stosowanie konta 720 do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w wyniku przedawnienia, jak i do umorzenia zaległości z tytułu podatków i opłat lokalnych?

Zasady ewidencji dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Zagadnienie związane z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym jest nie tylko kłopotliwe ze względu na ustalenie, komu się należy, ale ze względu na problematykę prawidłowego ujęcia go w księgach rachunkowych. Ewidencji naliczonego wynagrodzenia rocznego pracodawca dokonuje już na koniec roku kalendarzowego, za który naliczał będzie to wynagrodzenie.

Błędna kwalifikacja na konta przychodów 720,750

Nieprawidłowości w kwalifikacji zdarzeń gospodarczych na konta 720,750 występują systematycznie. Błędy te przekładają się na nieprawidłowo sporządzone sprawozdania finansowe.

Ewidencja naliczenia składek z ubezpieczenia społecznego poza służbą cywilną

W jednostce budżetowej rozrachunki z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych ewidencjonuje się na koncie 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”. W jaki sposób tego dokonać?

Ewidencja zapłaty składek z ubezpieczenia społecznego poza służbą cywilną

Zapłata wynagrodzenia, składek ZUS, zasiłków finansowanych ze środków ZUS zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ujmowana jest w księgach rachunkowych jednostki na podstawie wyciągu bankowego.

Wydatki strukturalne w ewidencji księgowej państwowej jednostki budżetowej

Kierownicy państwowych jednostek budżetowych powinni prowadzić dodatkową ewidencję wydatków odnośnie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, umożliwiającą ustalenie wysokości poniesionych wydatków na cele strukturalne, w tym ze środków funduszy strukturalnych.

Ewidencja zapłaty składek z ubezpieczenia społecznego w jednostce budżetowej

Zapłata wynagrodzenia, składek ZUS, zasiłków finansowanych ze środków ZUS, zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ujmowana jest w księgach rachunkowych jednostki na podstawie wyciągu bankowego. Prezentujemy przykład prawidłowej ewidencji księgowej zapłaty składek z ubezpieczenia społecznego w państwowej jednostce budżetowej - korpus służby cywilnej.

Ewidencja naliczenia składek z ubezpieczenia społecznego w jednostce budżetowej

Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa naliczenia składek z ubezpieczenia społecznego w państwowej jednostce budżetowej? Prześledźmy to na przykładzie korpusu służby cywilnej.

Różnice kursowe - ewidencja księgowa

Różnice kursowe są różnicami między ustaloną według jednego kursu a ustaloną według następnego kursu wartością złotową aktywów i pasywów wyrażoną w walucie obcej. Wydaje się być istotne i celowe naświetlenie zasad ewidencji księgowej różnic kursowych w świetle prawa bilansowego.

Dokumentacja konsolidacyjna - przykład wyłączeń

Dokumentacja konsolidacyjna na etapie przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego to potrzeba, konieczność i wygoda. Proces prac nad sprawozdaniem finansowym można posegregować fazami.

Wyłączenia konsolidacyjne w bilansie

Celem dokonywanych wyłączeń transakcyjnych przy sporządzaniu skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego jest przedstawienie grupy kapitałowej jako jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, iż w skonsolidowanym bilansie jednostki powinny zostać ujęte tylko te wartości, które zostały osiągnięte i poniesione w wyniku transakcji z jednostkami nienależącymi do grupy kapitałowej.

Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego

Sporządzenie skonsolidowanego bilansu wiąże się z wieloma trudnościami, co wynika ze złożonej organizacyjnie struktury jednostek samorządu terytorialnego. Rozwiązaniem tego problemu mogą być odpowiednie zapisy polityki rachunkowości.

Zasady periodyzacji - nieprawidłowości

W praktyce zachowania periodyzacji zdarzeń gospodarczych, w tym ich rejestracji, obserwuje się szereg nieprawidłowości. Jedną z nich jest ujmowanie w księgach rachunkowych zapisów odnośnie kosztów jednostki na podstawie wyciągów bankowych, mimo iż właściwym dowodem dowodem są faktury zewnętrzne.

Zmiana stawek amortyzacyjnych określonych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego

W jednostce budżetowej do umarzania majątku trwałego stosuje się stawki określone przez burmistrza miasta. Teraz, pod koniec roku otrzymaliśmy nowe zarządzenie burmistrza zmieniające dotychczas stosowane stawki amortyzacyjne. Zarządzenie to wchodzi w życie od 1 stycznia 2013 r. Czy można na tej podstawie zmienić stawki amortyzacyjne środków trwałych, które były wcześniej umarzane za pomocą innych stawek, czy też powinny one być stosowane tylko do nowych środków trwałych? Jeśli należy zmienić stawki środkom wcześniej użytkowanym, to czy należy skorygować wstecz dokonane już odpisy umorzeniowe?

Likwidacja sprzętu komputerowego samorządowych jednostek organizacyjnych

W jaki sposób dokonać prawidłowej likwidacji przestarzałego sprzętu komputerowego? Samorządowa jednostka budżetowa ma na stanie kilka ponaddziesięcioletnich zestawów komputerowych, które są już popsute i zajmują miejsce w magazynie lub jeszcze działają, lecz kwalifikują się do wymiany na nowsze. Czy w sprawie zagospodarowania tych komputerów jednostka powinna uzyskać jakąś opinię serwisu komputerowego, a jeśli tak, to czy może ją wydać każdy serwis?

Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?

Zatrudnianie w jednostkach organizacyjnych JST osób blisko ze sobą spokrewnionych

Czy w przedszkolu samorządowym można zatrudnić na stanowisku księgowej córkę głównej księgowej? Czy są przepisy, które zabraniają, aby księgowa (córka) podlegała głównej księgowej (matce)? Jeśli tak, to czy można zamiast stanowiska księgowej stworzyć stanowisko referenta ds. organizacyjnych (mowa o córce), która by wykonywała prace w księgowości, np. księgowanie w programach komputerowych typu płace, finanse itp.? Czy do objęcia tych stanowisk wymagane jest ukończenie szkoły o profilu finanse/rachunkowość?

Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej - nowy obowiązek

Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

Umorzone zaległości za korzystanie z mienia komunalnego podlegają opodatkowaniu

Gmina utworzyła jednostkę (zakład) zajmującą się zarządzaniem mieniem komunalnym. Zakład dokonuje m.in. windykacji zaległości z tytułu należności za używanie nieruchomości komunalnych. W niektórych przypadkach nie ma możliwości wyegzekwowania zaległych kwot, w związku z czym przyjęto 2 rozwiązania:

Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową

Jak postąpić w sytuacji, gdy jednostka budżetowa zrealizowała dochody, których nie odprowadziła do 31 grudnia 2009 r. do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, lecz je wydatkowała? W związku z tym w sprawozdaniu Rb-28S sporządzanym przez jednostkę kwota wykazana w kolumnie „Wydatki wykonane” jest większa niż kwota środków przekazanych tej jednostce przez jednostkę samorządu terytorialnego. Konto 223 w budżecie wykazuje większe obroty na stronie Ma.

Zwolnienie z podatku dochodowego gospodarstw pomocniczych w 2010 r.

Czy gospodarstwo pomocnicze działające przy ośrodku pomocy społecznej korzysta w 2010 r. ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych i nie wpłaca zaliczek na podatek w trakcie roku?

Zaliczki wypłacane przez jednostkę budżetową

Czy jednostka budżetowa samorządu terytorialnego, zamawiając towary lub usługi, może wpłacić dostawcy zaliczkę na poczet zamówionego towaru czy usługi?

Wynik finansowy w jednostkach budżetowych

W jednostkach budżetowych wynik finansowy jest różnicą pomiędzy przychodami a kosztami za rok obrotowy z uwzględnieniem innych zjawisk towarzyszących, związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi.

REKLAMA