REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Jednostka budżetowa, Gmina

Podzielona płatność - rozliczenie nadpłaty przekazanej do gminy

Jesteśmy oświatową jednostką samorządową podległą gminie. W momencie, kiedy weszły w życie przepisy o spit payment, zmieniliśmy sposób księgowania VAT w naszych księgach, rozdzielając kwotę netto i kwotę VAT na odrębnych kontach księgowych. Zgodnie z zaleceniami gminy, kwotę VAT cząstkową (różnica pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym), wynikającą z deklaracji VAT, przekazywaliśmy organowi za lipiec i sierpień. Jednocześnie wszystkie dochody z danego miesiąca (kwotę netto i VAT) przekazywaliśmy na koniec miesiąca w całości na konto organu. W związku z tym za lipiec i sierpień przekazaliśmy pieniądze podwójnie. Jest to kwota 1254,69 zł. W naszych księgach w roku 2018 ujęte są te środki bez klasyfikacji budżetowej. W sprawozdaniu Rb-27S za lipiec i sierpień została wykazana kwota dochodów wykonanych netto.

Faktura za przechowywanie dowodu rzeczowego na parkingu

Jednostka budżetowa powinna dokonać płatności na rzecz kontrahenta, z uwzględnieniem szczegółowych danych wynikających z orzeczenia sądowego, w tym w zakresie rodzaju odsetek. Taki sposób postępowania będzie miał uzasadnienie zarówno w sferze cywilnoprawnej odpowiedzialności za dług, jak i sferze publicznoprawnej odpowiedzialności za należyte gospodarowanie środkami publicznymi.

Kto odpowiada za braki w kosztorysie inwestorskim

W dwóch przetargach organizowanych przez naszą jednostkę w kosztorysach są braki w zakresie kodów słownika zamówień oraz nazw i adresów naszej jednostki jako zamawiającego. Kosztorys sporządzał podmiot zewnętrzny. Czy pomimo tego gmina odpowiada za te nieistotne braki?

Nowe zasady udzielania dotacji i dopłat z budżetu państwa

W przypadku dotacji celowej na dofinansowanie świadczeń materialnych o charakterze socjalnym ustalono algorytm obliczania kwoty dotacji dla poszczególnych gmin. Algorytm ten obowiązuje do wyliczenia kwot dotacji począwszy od 1 stycznia 2019 r. Dotacje mają być przekazywane gminom w transzach miesięcznych, do 10 dnia każdego miesiąca.

REKLAMA

Zaniechanie prowadzenia konta 290 "Odpisy aktualizujące należności"

Należności na koniec każdego roku wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny (art. 28 ust. 1 pkt 7 i art. 7 uor). W odniesieniu do wyceny należności zasada ostrożności oznacza urealnienie ich wysokości z uwzględnieniem stopnia prawdopodobieństwa ich zapłaty przez dłużników. W ewidencji księgowej urealnienia wartości należności dokonuje się za pomocą odpisu aktualizującego należności.

Sytuacja finansowa gmin zachodniopomorskich w 2019 r.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie informuje o sytuacji finansowej gmin. Okazuje się, że kondycja finansowa gmin jest coraz lepsza.

Gmina usuwając azbest działa jako podatnik VAT

Ochrona środowiska czy przyrody, usuwanie i oczyszczanie ścieków, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych to ustawowe zadania własne gminy, jednak przyjmuje się, że w tego typu przypadkach o świadczeniu usługi świadczy między innymi fakt odsprzedaży usług zakupionych przez gminę od wyspecjalizowanej firmy na rzecz osób fizycznych będących właścicielami nieruchomości.

Inwentaryzacja zapasów

Jesteśmy samorządową jednostką budżetową. Zgodnie z wewnętrzną polityką rachunkowości, na 31 grudnia dokonuje się spisu z natury niezużytych materiałów i sporządza arkusz spisu z natury. Saldo konta 310 przed inwentaryzacją wynosi 0 zł. Jak przedstawić tę sytuację w zestawieniu zbiorczym arkuszy spisu z natury? Czy wykazać wartość niezużytych materiałów w różnicach inwentaryzacyjnych i wówczas na tej podstawie zaksięgować materiały 310/401? Jak prawidłowo udokumentować tę operację w ewidencji księgowej i w inwentaryzacji?

REKLAMA

Prewspółczynnik VAT w praktyce

Prewspółczynnik określa, w jakiej części dany wydatek jest wykorzystywany przez gminę do jakiego rodzaju działalności. Jak go obliczyć?

Udokumentowanie zakupu od rolnika

Jesteśmy jednostką budżetową, nie jesteśmy podatnikiem VAT. Chcemy kupić wiklinę od rolnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Jak powinien być udokumentowany taki zakup? Czy wystarczy rachunek, na którym będą podane dane naszej jednostki z NIP i dane osobowe rolnika jako sprzedawcy? No i oczywiście nazwa towaru, ilość, cena, termin płatności, numer konta i adnotacja "Wystawca rachunku zwolniony podmiotowo z VAT".

Prawidłowe wykazywanie danych w sprawozdaniu budżetowym Rb-27ZZ

Samorządowa jednostka budżetowa realizuje w imieniu jednostki samorządu terytorialnego (gmina) zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące pobierania dochodów na rzecz budżetu państwa. W związku z tym jednostka budżetowa sporządza i przekazuje gminie sprawozdanie Rb-27ZZ. Skarbik gminy nakazał jednostce wypełniać w sprawozdaniu jednostkowym Rb-27ZZ dane w zakresie dochodów potrąconych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego i dochodów przekazanych - wyłącznie w części należnych budżetowi państwa. Celem jego dyspozycji była konsolidacja danych ze wszystkich podległych jednostek organizacyjnych gminy, które sporządzają te sprawozdania w celu utworzenia zbiorczego sprawozdania Rb-27ZZ. Nadmienić należy, że podział dochodów odbywa się na szczeblu jednostki organizacyjnej, a podzielone dochody są odprowadzane na rachunek gminy. Mamy wątpliwości, czy taki nakaz skarbnika gminy jest prawidłowy pod względem przepisów prawa.

Centrum podatkowej pomocy dla samorządów już w styczniu 2020 r.

Centrum podatkowej pomocy dla samorządów ma stanowić część administracji skarbowej. Czy Centrum ułatwi pracę samorządom, czy wręcz odwrotnie?

Nagroda w gminnym konkursie - płatnik PIT

Gmina podpisała umowę dotyczącą wykonania usługi polegającej na zorganizowaniu i przeprowadzeniu akcji promocyjnej w formie loterii. Celem loterii jest zwiększenie wpływów do budżetu miasta poprzez zachęcenie osób niezameldowanych na terenie gminy do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Loteria ma także docenić i nagrodzić tych, których podatek już od lat zasila budżet miasta. Loteria przeznaczona jest dla osób fizycznych zamieszkałych na terytorium RP, które w dniu przystąpienia do loterii ukończyły 18 lat oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2019 r. złożą deklarację podatkową PIT za 2018 r. w tutejszym urzędzie skarbowym, wskazując w deklaracji gminę jako miejsce zamieszkania, a także spełniają pozostałe postanowienia i warunki regulaminu. Czy gmina będzie płatnikiem podatku dochodowego z tytułu nagrody głównej, wydanej uczestnikowi loterii promocyjnej?

Udostępnianie wiejskich świetlic na spotkania przedwyborcze

Czy wójt może w zarządzeniu ustalić nieodpłatne udostępnienie świetlic wiejskich na spotkania przedwyborcze dla wszystkich zainteresowanych organizowaniem zebrań przedwyborczych?

Utracony podatek zwracają gminom Wody Polskie

Z opodatkowania daniną od nieruchomości zwolnione są m.in. należące  do Skarbu Państwa grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi,  jezior oraz co do zasady zajęte pod sztuczne zbiorniki wodne. Z tytułu tego zwolnienia  gminom przysługuje rekompensata. Utracone dochody podatkowe ma samorządom wyrównać Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.

Instruktaż: Jak przygotować jednostkę do inwentaryzacji rocznej

Ostatni kwartał roku obrotowego i pierwszy kwartał kolejnego roku to w księgowości jednostek czas wypełniony dodatkowymi obowiązkami związanymi z przygotowaniem do zamknięcia ksiąg rachunkowych roku obrotowego i sporządzenia sprawozdania finansowego. Najbardziej pracochłonnym etapem tych przygotowań jest przeprowadzenie inwentaryzacji okresowej aktywów i pasywów.

Wymiana kas fiskalnych w jednostkach samorządu terytorialnego już 1 stycznia 2019 r.

Już 1 stycznia 2019 r. gminy muszą kupić nowe kasy fiskalne, gdyż wygasa okres przejściowy. Niewykluczone, że jednostki samorządu terytorialnego będą musiały dwukrotnie zmieniać kasy w krótkim odstępie czasu, ponieważ już w lipcu 2019 r. gminy prowadzące stołówki będą musiały wprowadzić kasy online.

Nieprawidłowa ewidencja należności warunkowych

Nieprawidłowość: Wartość gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych, wniesionych jako wadia i zabezpieczenia należytego wykonania umów o zamówienia publiczne, była ujęta na kontach bilansowych urzędu miejskiego: Wn 141 „Środki pieniężne w drodze”, Ma 201 „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”.

Podzielona płatność w jednostce budżetowej

Problem: Jestem księgową w niewielkiej oświatowej samorządowej jednostce budżetowej. Wystawiam w ciągu miesiąca dwie faktury - jedną za wynajem pomieszczenia (dochody budżetowe) i drugą za media w tym pomieszczeniu (dochody własne jednostki). VAT z tych faktur miesięcznie nie przekracza 150 zł i jest w całości odprowadzany do urzędu marszałkowskiego (centralizacja VAT). Nie korzystamy z odliczenia VAT.

Split payment w budżecie

Jednostki finansów publicznych stosują przepisy dotyczące podzielonej płatności na tych samych zasadach co inni podatnicy VAT, z tym zastrzeżeniem, że podatnik będący państwową jednostką budżetową dysponuje środkami zgromadzonymi na rachunkach VAT prowadzonych dla rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 196 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62), na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych.

Klasyfikacja budżetowa wpłaty od sponsora z tytułu umowy sponsorskiej

Jednostka budżetowa pozyskała od sponsora środki na zakup specjalnej altanki dla matek karmiących. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej należy ująć w jednostce budżetowej wpłatę od sponsora z tytułu zawartej umowy sponsorskiej? W ramach planu wydatków jednostka budżetowa będzie zobligowana zakupić środek trwały - tj. przedmiotową altankę.

Zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej a utrata stanowiska skarbnika gminy

Zdaniem NSA zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej przed jej faktycznym rozpoczęciem przemawia przeciwko utracie stanowiska skarbnika gminy.

Bonifikata przy sprzedaży mieszkania a podatek dochodowy

Gminy decydujące się na sprzedaż nieruchomości z bonifikatą lub odstępujące od żądania zwrotu bonifikaty nie są zobowiązane do wystawienia PIT-8C. W takiej sytuacji nabywca nieruchomości nie uzyskuje bowiem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

VAT od usług doradztwa podatkowego - gminy

Orzecznictwo sądowe potwierdza, że gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu usług prawnych, których celem jest realizacja przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Czy organy podatkowe mogą wymagać od samorządów wstecznej centralizacji VAT?

Czy jednostka samorządu terytorialnego, która w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r., sygn. C - 276/14, chcąc zrealizować prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały przekazane nieodpłatnie jednostce budżetowej, zobowiązana jest dokonać korekt rozliczeń podatku łącznie wszystkich swych jednostek organizacyjnych i jednostki samorządu terytorialnego?

Odpłatny dowóz przez gminę uczniów, których droga z domu do szkoły jest krótka, podlega opodatkowaniu VAT

Jednostka samorządu terytorialnego realizująca odpłatne usługi dowozu uczniów szkół podstawowych, których droga z domu do szkoły jest krótka i nie przekracza odpowiednio 3 lub 4 km, posiada status podatnika VAT. Usługi dowozu uczniów są sklasyfikowane jako usługi transportu pasażerskiego i opodatkowane 8-proc. stawką podatku.

Możliwości spłaty pożyczki długoterminowej - opinia RIO

Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie wydał uchwałę w sprawie opinii wydanej na wniosek Wójta Gminy Wiśniew o możliwości spłaty pożyczki długoterminowej. W niniejszym artykule znajduje się treść uchwały wraz z uzasadnieniem.

Zmiany w ochronie praw lokatorów 2019 r.

Gmina do 31 grudnia 2019 r. ma obowiązek zapewnienia najemcom prawa do lokalu zamiennego. Co jeszcze zmieniło się w przepisach ustawy o ochronie praw lokatorów?

Gmina może znowelizować budżet ustalony przez izbę obrachunkową

Regionalna izba obrachunkowa ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w dwóch przypadkach – gdy np. gmina nie uchwali go w terminie oraz gdy nie może budżetu uchwalić z powodu nadmiernego zadłużenia. Taki ustalony przez RIO budżet władze lokalne mogą jednak zmienić, a czasem zastąpić własnym.

Zmiany w transporcie zbiorowym 2019 r.

Przestarzały tabor, trasy nieobsługiwane przez przewoźników, dla których jest to nieopłacalne komercyjnie to tylko niektóre problemy związane z transportem zbiorowym. Problemy, o których mowa w zdaniu poprzednim rozwiązać ma projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Czy gmina musi zwrócić odliczony VAT?

Odliczenie podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków majątkowych dotyczących nieruchomości – w szczególności sal sportowych, basenów, stadionów i innych obiektów użyteczności publicznej – objęte jest procedurą korekty 10-letniej. Czy zatem wprowadzenie, w trakcie tego 10-letniego okresu, przepisów o prewspółczynniku może wpłynąć na pierwotnie dokonane odliczenie?

Kontrola zarządcza w gminie w zakresie zamówień publicznych

Rolę zarządcy w gminie pełni wójt. Odpowiedzialny jest za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej oraz efektywnej kontroli zarządczej. Wójt jest odpowiedzialny za zaciąganie zobowiązań finansowych w ramach realizacji zamówień publicznych.

Komu przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej. Są jednak pewne wyjątki.

Zmiana nazw ulic a zasady języka polskiego

Zdaniem Wojewody Lubuskiego niedopuszczalna jest zmiana nazwy ulicy na nazwę, która naruszałaby zasady języka polskiego.

Nowe zasady amortyzacji podatkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

W związku ze zmianami w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zmieniły się zasady amortyzacji podatkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Co zmiany oznaczają dla jednostek?

Zmiany w ustawie o samorządzie gminnym już w 2018?

Projekt nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym regulować ma sytuację prawną gmin, których granice ulegają zmianie. Ponadto w końcu rozstrzygnięta ma zostać kwestia obowiązywania aktów prawa miejscowego po zmianie granicy.

Ewidencja rozliczeń budżetu z jednostkami - nieprawidłowości

Nieprawidłowość: W ewidencji budżetu gminy konta 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” i 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych” wykazywały „skumulowane salda” dochodów i wydatków jednostek budżetowych za 2016 r., w kwotach: saldo Wn 222 – 8900,00 zł oznaczające dochody pobrane przez jednostki budżetowe oraz saldo Ma – 89 976 054,00 zł – oznaczające środki przekazane jednostkom na pokrycie ich wydatków.

Pomoc finansowa pomiędzy gminami

Zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy finansowej, rzeczowej, osobowej, jak również organizacyjnej.

Likwidacja liceum ogólnokształcącego

W gminie zlikwidowano liceum ogólnokształcące prowadzone przez powiat. Jednak ze względu na prośby mieszkańców, których dzieci miałyby dojeżdżać do najbliższego liceum ok. 50 km, władze gminy postanowiły sfinansować działalność liceum ogólnokształcącego prowadzonego przez jakikolwiek inny podmiot. W związku z tym podjęto uchwałę w sprawie finansowania zarówno powstania, jak i bieżącej działalności takiej placówki oświatowej w formie dotacji celowej. Czy takie działanie jest prawidłowe?

Korekta deklaracji VAT - czynności dokonywane między jednostkami gminy

W jaki sposób powinno się ująć czynności dokonywane pomiędzy jednostkami gminy w korekcie deklaracji VAT?

W którym paragrafie ujmuje się zwrot opłaty sądowej za 2017 r.?

Wątpliwość dotyczy zwrotu opłaty sądowej w 2017 r., a uiszczonej w 2016 r. W którym paragrafie ujmuje się opłatę po zmianie klasyfikacji budżetowej?

Podatek od nieruchomości 2017 r.

Podatek od nieruchomości ma charakter lokalny, jest pobierany przez organ samorządu gminnego. Rada gminy w drodze uchwały ustala jego wysokość. Podatek ten został uregulowany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

Czy do sprzedaży przez gminę samochodu do przewozu dzieci można zastosować zwolnienie z VAT?

W 2007 r. gmina kupiła samochód. Celem zakupu był przewóz do szkół dzieci oraz młodzieży. Gmina chce sprzedać samochód. Czy w opisanej sytuacji można zwolnić się z VAT?

Windykacja należności w gminie

Gmina będąca wierzycielem musi dochodzić wielu należności m.in. podatków od nieruchomości, rolnego, czy też leśnego. Organem egzekucyjnym jest naczelnik urzędu skarbowego. Jak wygląda współpraca między gminą a naczelnikiem urzędu skarbowego? Jak przebiega ścieżka windykacji należności w gminie?

Rezygnacja z ustalenia proporcji przy odliczaniu VAT

Praktyczne trudności w określeniu procentowego udziału wykorzystywania nieruchomości do działalności gospodarczej nie są przesłanką do przyznania gminie pełnego prawa do odliczenia VAT.

Dane na fakturach po centralizacji rozliczeń VAT

Na fakturach wystawianych i otrzymywanych przez gminę poza NIP-em mogą znajdować się dodatkowe dane jednostki. Jako, że jednostki oraz zakłady budżetowe nie są już podatnikami odrębnymi od gminy, faktury dotyczące dostaw towarów lub usług, mogą być wystawiane jedynie na jej rzecz.

Centralizacja rozliczeń VAT nie obejmuje Powiatowego Urzędu Pracy

Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko dotyczące centralizacji rozliczeń, uznając, że Powiatowy Urząd Pracy, jako jednostka budżetowa stanowiąca administrację zespoloną, nie podlega centralizacji rozliczeń w powiecie w zakresie podatku VAT. Wobec czego w procesie centralizacji rozliczeń, wdrażanym w powiecie od 1 stycznia 2017 r., nie należy uwzględniać Powiatowego Urzędu Pracy.

Gminy będą dzieliły śmieci na pięć frakcji

Na początku lipca 2017 r. mają wejść w życie przepisy zgodnie z którymi każda gmina obowiązkowo będzie dzieliła śmieci na pięć frakcji. Tak wynika z ostatecznej wersji rozporządzenia ministra środowiska w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, który został już zatwierdzony przez ministra.

VAT w rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych

Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.

Centralizacja rozliczeń VAT w gminach a stosowanie prewspółczynnika

Z dniem 1 stycznia 2017 r. zaczynają obowiązywać przepisy dotyczące centralizacji rozliczeń VAT w sektorze publicznym. Czy w związku z tym, gmina, która będzie w przyszłym roku dokonywała odliczeń VAT od zakupów związanych wyłącznie z działalnością polegającą na dostawie wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków, będzie musiała stosować przepisy o sposobie określenia proporcji (tzw. prewspółczynnika) w odniesieniu do tych zakupów, czy też przepisy te nie będą miały zastosowania, bo zakupy te nie będą wykorzystywane do działalności innej niż działalność gospodarcza gminy?

REKLAMA