Ani ze szczególnych zasad rachunkowości, ani z opisów kont syntetycznych nie wynikają żadne wskazówki, że ewidencja operacji związanych z rozliczeniem VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego powinna być prowadzona w ewidencji budżetu, ale należy przyjąć, że rozliczenia gmin, powiatów i województw z urzędami skarbowymi powinny być ujmowane w księgach rachunkowych budżetów tych jednostek.
Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, samorządowe instytucje kultury i samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych (z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego), dla których organem założycielskim jest JST, przedstawiają właściwemu zarządowi JST – w terminie do 28 lutego 2016 r. – sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego jednostki za 2015 r., w szczegółowości nie mniejszej niż w planie finansowym (art. 265 pkt 2 uofp).
Do ustawy budżetowej na 2015 r., którą w minionym tygodniu uchwalił Sejm, wprowadzono poprawkę zgłoszoną przez posłów PO i PSL, która zakładała przekazanie 16 mln zł z budżetu kultury na utworzenie rezerwy celowej pod nazwą "Środki na realizację zadań w zakresie kultury, w tym Muzeum Jana Pawła II w Świątyni Opatrzności Bożej". Minister Finansów przekonuje, iż pieniądze na Muzeum Jana Pawła II są jak najbardziej zasadne.