Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składniki wynagrodzenia określone w stawkach miesięcznych w stałej wysokości oraz składniki wynagrodzenia określone procentowo od tych stawek uwzględnia się w wysokości należnej w miesiącu wykorzystywania urlopu.
E-akta pracownicze dotyczą wszystkich pracowników, także zatrudnionych w budżetówce. Już po 1 stycznia 2019 r. skróci się czas przechowywania akt pracowniczych.
Minimalne wynagrodzenia w ochronie zdrowia przyjęte przez Senat. Dyspozytor medyczny oraz opiekun otrzyma wyższe wynagrodzenie już w 2019 r.
Ostatnie odmrożenie kwoty bazowej w służbie cywilnej miało miejsce 10 lat temu, czyli w 2008 r. Pracownicy służby cywilnej z szansą na podwyżki w 2019 r.
Minister zdrowia podpisał rozporządzenie dotyczące wynagrodzeń rezydentów. Lekarze rezydenci już w 2017 r. domagali się podniesienia wynagrodzeń.
W administracji rządowej od kandydatów na najniższe stanowiska wymaga się doświadczenia zawodowego. Blokuje to dostęp do nich wielu absolwentom wyższych uczelni.
W 2019 r. w służbie cywilnej na podwyżki mogą liczyć tylko wybrańcy. Urzędnicy obawiają się, że dodatkowe pieniądze trafią do osób zajmujących najwyższe stanowiska.
Od stycznia wzrosną uposażenia żołnierzy zawodowych. W wersji optymistycznej mogą liczyć nawet na 500 zł podwyżki, pesymistycznej – 380 zł. Decyzja zapadnie w najbliższych dniach.
Rząd obiecał pracownikom budżetowym podwyżki już w 2019 r. Według propozycji rządu, w 2019 r. miałaby zostać odmrożona kwota bazowa zakładowych funduszy świadczeń pracowniczych.
​​​​​​​Problem: Wojewódzka jednostka budżetowa wystąpiła do sądu o ustanowienie kuratora dla spółki z o.o. w związku z koniecznością podejmowania czynności związanych z udziałem spółki w realizacji projektu jako beneficjenta środków pomocowych. W spółce są trudności z powołaniem zarządu, więc brak wymaganej reprezentacji. Sąd wyznaczył kuratora (osoba ta nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest też pracownikiem jednostki budżetowej), a także przysługujące mu wynagrodzenie i zasady zwrotu kosztów. Wydatki te poniosła jednostka budżetowa. Wypłata tych środków podlega opodatkowaniu, jednak aby prawidłowo obliczyć zaliczki, konieczne jest prawidłowe zakwalifikowanie tych wynagrodzeń do źródła przychodów dla celów podatku dochodowego.
Ustawa o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia przyjęta przez rząd. Kierownik podmiotu leczniczego do 15 czerwca każdego roku wyda zarządzenie w sprawie podwyższenia wynagrodzenia.
Pracownica mająca 30 lat chorowała w okresie od 10 do 19 lutego 2017 r. (10 dni), od 24 maja do 11 czerwca 2017 r. (19 dni) i od 10 do 24 października 2017 r. (15 dni). Jak liczyć okres, kiedy należy wypłacić wynagrodzenie za czas choroby, a od kiedy zasiłek chorobowy, jeżeli między okresami zwolnień są przerwy?
Zdaniem Wojewody Dolnośląskiego obniżenie wynagrodzenia wójta powinno nastąpić z zachowaniem okresu wypowiedzenia.
Od 1 stycznia 2019 r. zostaną wprowadzone normy zatrudnienia pielęgniarek i położnych. Wzrosną także wynagrodzenia. Pielęgniarki i położne zatrudnione na umowę o pracę mają otrzymać wyższą pensję o nie mniej niż 1100 zł od 1 września 2018 r. Kolejne 100 zł mają otrzymać od 1 lipca 2019 r.
Prezydent podpisał ustawę z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. W obecnym stanie prawnym uposażenie parlamentarzysty jest równe wynagrodzeniu podsekretarza stanu, które ustala się na podstawie przepisów regulujących wynagrodzenie osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.
Przepisy nie przewidują szczególnych kompetencji nadzorczych wojewody w sprawach związanych z ustaleniem wynagrodzenia wójtów.
Na potrzeby budżetu na 2019 r. rząd przyjął wzrost PKB w przyszłym roku o 3,8 proc. i cen o 2,3 proc. Przyjęto średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej – 100,0 proc. w ujęciu nominalnym, co oznacza to, że wynagrodzenia w 2019 r. nie będą automatycznie waloryzowane jednym wskaźnikiem.
Wynagrodzenia wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz ich zastępców zostaną obniżone o 20 proc. Kogo jeszcze obejmuje rozporządzenie ws. wynagradzania samorządowców?
W roku 2018 urzędnicy nie mają szansy na podwyżki. Kwota bazowa nie uległa zmianie od 2009 roku. Podwyżki dla urzędników mają być możliwe dopiero po ograniczeniu etatów.
Wzrost wynagrodzeń pracowników akademickich już niedługo. Profesor zarobi ponad 7100 zł, a adiunkt 5200 zł.
W 2017 r. żołnierze powinni otrzymać 380 zł podwyżki, jeżeli kwota bazowa w ustawie budżetowej na przyszły rok nie ulegnie zmianie. Przed zmianą przeciętne uposażenia żołnierzy były niższe niż uposażenia innych służb mundurowych.
Najmniej zarabiający pracownicy służby zdrowia będą mogli liczyć na coroczny wzrost wynagrodzeń. To propozycje Ministerstwa Zdrowia.
Zmiana rozporządzenia w sprawie wynagrodzeń pracowników KRUS umożliwi wprowadzenie zaplanowanej na 2016 r. podwyżki dla pracowników kasy. Rozporządzenie porządkuje również wykaz stanowisk i kategorii zaszeregowania pracowników KRUS.
W 2016 r. ulegają podwyższeniu maksymalne stawki wynagrodzeń pracowników administracji rządowej, niebędących członkami służby cywilnej. Najwyższe pensje tej grupy urzędników po zmianach wynoszą od 2000 do 6400 zł w zależności do kategorii zaszeregowania.
Wynagrodzenia pracowników nie będących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej wzrosną od 1 stycznia 2016 r. To efekt nowego rozporządzenia Rady Ministrów.
W 2017 r. ma zniknąć możliwość ustalania wynagrodzenia pracowników w okresie ich pierwszego roku pracy na poziomie 80% minimalnego wynagrodzenia. Takie zmiany w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę proponuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Podwyżki wynagrodzeń w służbie cywilnej w 2016 roku w założeniu mają najbardziej odczuć najmniej zarabiający urzędnicy oraz pracownicy. Nowe przepisy mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od 23 stycznia 2016 r.
W przyjętym przez rząd projekcie budżetu na 2016 rok uwzględniono zwiększenie o ponad 2 mld zł wynagrodzeń dla grup pracowniczych, które – co do zasady – od 2010 r. były objęte tzw. zamrożeniem wynagrodzeń. Budżet przewiduje pieniądze na jednorazowe dodatki pieniężne dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenia przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenia kompensacyjne w 2016 r. Łączny koszt wypłaty tych dodatków wyniesie 1,41 mld zł.
Ustawa okołobudżetowa na 2016 rok zakłada „zamrożenie” funduszu świadczeń socjalnych na poziomie obowiązującym w 2015 r. oraz utrzymanie na poziomie z 2013 r. podstawy naliczenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników uczelni publicznych. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli dokonywany będzie na podstawie kwoty bazowej z 2012 r.
Kwota dodatku stażowego ma stać się częścią uposażenia zasadniczego. Dzięki tej zmianie mają wzrosnąć gratyfikacje za urlop wypoczynkowy, ryczałt z tytułu przeniesienia, a także stawki związane z rekonwersją.
Wzór formularza sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego za 2015 r. dostępny jest na stronie internetowej ministerstwa edukacji.
Ustawa o służbie cywilnej różnicuje statut prawny członków korpusu służby cywilnej w zakresie pracy w godzinach nadliczbowych. Pracownikowi służby cywilnej za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje czas wolny w takim samym wymiarze, natomiast w przypadku urzędnika za pracę przekraczającą normalny wymiar godzin wykonywaną w dzień powszedni żadna rekompensata co do zasady się nie należy.
W ocenie ministerstwa wyszczególnienie związków zawodowych pielęgniarek i położnych zrzeszających wyłącznie pielęgniarki i położne u danego świadczeniodawcy jest jak najbardziej uzasadnione.
Dodatki do wynagrodzenia są nieodłączoną częścią otrzymywanych świadczeń przez członków korpusu służby cywilnej. Rodzaje dodatków oraz zasady ich przyznawania są uregulowane w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej.
W 2016 roku wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej nie będą waloryzowane automatycznie jednym wskaźnikiem. Jednocześnie w 2016 r. przewidziano przeznaczenie dodatkowych środków na wynagrodzenia dla pracowników, które zasadniczo od 2010 r. były „zamrożone”. Dla budżetu państwa oznacza to dodatkowe koszty w wysokości ok. 2 mld zł.
W 2016 roku wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w budżetówce nadal ma wynosić zero procent, co oznacza, że ewentualne podwyżki płac wynikające ze zwiększenia funduszu płac o ok. 2 mld zł nie będą równe dla wszystkich, a o zwiększeniu płac decydować będą szefowie poszczególnych jednostek budżetowych.
Z pewnością bardzo poważnie rozważany będzie ruch w funduszu płac, czyli potocznie mówiąc odmrożenie płac w budżetówce" - powiedział minister. Choć - wskazał - "trzeba dodać, że płace w ostatnich latach rosły np. w przypadku nauczycieli, nauczycieli akademickich czy służb mundurowych". Według niego odmrożenie płac w niektórych branżach może mieć miejsce w 2016 r.
Projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Straży Pożarnej zakłada, że tak jak dotychczas uposażenie strażaka po 2 latach służby wzrośnie o 2 proc. a następnie za każdy rok o 1 proc. do 20 lat służby. Zmiany nastąpią po 20 latach służby - za każde kolejne dwa lata pracy strażacy otrzymywać będą dodatek w wysokości 2 proc. uposażenia zasadniczego - aż do wysokości 32 proc. (dla funkcjonariuszy po 32 latach służby).
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych przekonuje, że coraz więcej osób stara się o pracę w służbach. Nie odstraszają ich zmiany w przywilejach emerytalnych.
Maleje liczba osób, które są zainteresowane zatrudnieniem w administracji rządowej. Wzrasta za to liczba odchodzących doświadczonych pracowników
Skala wzrostu uposażenia na jednego uprawnionego strażaka będzie wynosiła ok. 79 zł miesięcznie. Zmiany mają obowiązywać wstecz - od 1 stycznia 2015.
Czy częste przebywanie funkcjonariusza Policji na zwolnieniu lekarskim może stanowić podstawę do zwolnienia ze służby? Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, iż na podstawie wyżej cytowanego przepisu, komendant policji ma prawo zwolnić funkcjonariusza, który notorycznie przebywa na zwolnieniach lekarskich.
Pracownikom samorządowym przysługują obligatoryjne i fakultatywne dodatki do płacy. Do tej pierwszej kategorii zaliczamy dwa świadczenia: dodatek za wysługę lat oraz dodatek specjalny.
W maju odbędą się wybory prezydenckie, bardzo ważne polityczne wydarzenie 2015 r. Oprócz kwestii ustrojowych aktualne stają się sprawy wynagrodzenia członków komisji wyborczych. Reguluje je PKW w drodze uchwały. Nabór kandydatów na członków komisji prowadzą komitety, które zarejestrowały kandydatów na Prezydenta. Prace nadzorują delegowani przez komitety mężowie stanu.
Minister Pracy i Polityki Społecznej ogłosił "Program asystent rodziny i koordynator rodzinnej pieczy zastępczej" na 2015 r. Jego celem jest zatrzymanie w rodzinie dzieci zagrożonych umieszczeniem w pieczy zastępczej lub ich powrót do rodziny, a także wsparcie rodzin zastępczych przez dofinansowanie do wynagrodzeń asystentów i koordynatorów.
Główny Inspektor Pracy i Rzecznik Praw Obywatelskich stoją na stanowisku, iż asystent nauczyciela jest pracownikiem samorządowym - podkreśla Związek Nauczycielstwa Polskiego. W związku z tym związek apeluje o normatywne uregulowanie stawek wynagrodzenia asystentów.
Ciężarna pracownica jednostki budżetowej chorowała od początku roku, a następnie w maju urodziła dziecko. Podczas choroby otrzymywała dodatek stażowy. Czy przysługuje jej dodatkowe wynagrodzenie roczne od dodatku stażowego?
Minister Piotrowska zapowiedziała, że spróbuje wywalczyć podwyżkę dla podległych jej służb mundurowych. Docelowo chce, żeby wynagrodzenia funkcjonariuszy wzrosły od 2016 roku.
Zasadą jest, że wysokość zarobków urzędników jest informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Sprawa jednak może się nieco skomplikować gdy chodzi o tzw. Informację przetworzoną.
Przygotowany przez resort finansów projekt przewiduje m.in., że zamrożony ma być, na poziomie z 2014 r., fundusz wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych. Od zasady tej przewidziano pewne wyjątki. Komisja zarekomendowała dwie poprawki do ustawy okołobudżetowej.