Kategorie

Ewidencja

Jak powinna wyglądać klasyfikacja środków przekazanych z urzędu skarbowego tytułem zwrotu podatku VAT? W jaki sposób prawidłowo ująć w ewidencji księgowej taką operację gospodarczą?
Należności publicznoprawne niepowiązane z kontami zespołu 7 mogą występować tylko wtedy, gdy należność publicznoprawna jest traktowana jako wierzytelność przysługująca danej jednostce, a oczekiwany jej zwrot ma być traktowany jako zwrot wydatków w rozumieniu finansów publicznych oraz jednocześnie jako korekta kosztów. Zagadnienie to było już analizowane w punkcie dotyczącym tzw. zwrotu wydatków, z tym zastrzeżeniem, że analiza nie dotyczyła wszystkich rodzajów decyzji administracyjnych. Paradoksalnie rzecz dotyczy takich decyzji administracyjnych, które w swej istocie dotyczą skomplikowanego stanu faktycznego, o którym rozstrzyga decyzja administracyjna i który to stan faktyczny można zaklasyfikować do korekty kosztów jako błędu w rozumieniu uor.
Koszty podróży służbowej ujmuje się na koncie „409 – Pozostałe koszty rodzajowe”. Służy ono w szczególności do ewidencji zwrotu wydatków za używanie samochodów prywatnych pracowników do zadań służbowych, kosztów krajowych i zagranicznych podróży służbowych, kosztów ubezpieczeń majątkowych i osobowych, odpraw z tytułu wypadków przy pracy oraz innych kosztów niezaliczanych do kosztów działalności finansowej i pozostałych kosztów operacyjnych.
Ulepszenia w obcych środkach trwałych, analogicznie jak własne środki trwałe jednostki, podlegają odpisom umorzeniowym lub amortyzacyjnym. Do naliczania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych stosuje się zasady ogólne obowiązujące w jednostce.
Możliwość odpłatnego umieszczania dłużników i korzystania z bazy Krajowego Rejestru Długów, w świetle tak zawartej umowy, należy potraktować jako usługę. Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej zaklasyfikować taki wydatek? W jaki sposób ująć go w ewidencji księgowej?
Zakupioną kserokopiarkę, w przypadku gdy nie wymaga montażu czy innych prac konfiguracyjnych, należy zaliczyć do środków trwałych. Natomiast w przypadku, gdy dopuszczenie kserokopiarki do używania uwarunkowane jest uprzednim wykonaniem prac montażowych czy konfiguracyjnych, należy taki zakup zaksięgować na koncie 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)”.
Ewidencja księgowa państwowych i samorządowych jednostek budżetowych rządzi się innymi zasadami niż ewidencja podmiotów prowadzących rachunkowość głównie na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości. Dzieje się tak za sprawą obowiązywania w jednostkach budżetowych szczególnych zasad rachunkowości i planów kont określanych rozporządzeniami Ministra Finansów na podstawie delegacji ustawowych zawartych w kolejnych ustawach o finansach publicznych, a wcześniej w prawie budżetowym.
W ramach umowy z urzędem pracy mieliśmy na stażu osobę niepełnosprawną. Po ukończeniu stażu otrzymaliśmy premię z urzędu pracy z tytułu odbycia stażu przez osobę niepełnosprawną w kwocie 1.790,00 zł. Jak zaksięgować otrzymaną premię, czy ciąży na nas obowiązek odprowadzenia podatku od osiągniętego przychodu?
W polityce rachunkowości – oprócz wykazu i opisu zasad funkcjonowania kont bilansowych – należy zawrzeć wykaz i zasady funkcjonowania kont pozabilansowych, np. dotyczące ewidencji zabezpieczeń należytego wykonania umów oraz z tytułu gwarancji i rękojmi, w formie niepieniężnej. Ewidencję tę proponuje się prowadzić na pozabilansowym koncie 910 „Zabezpieczenia”.
Konto 975 służy do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych w jednostkach, w których ewidencja wydatków strukturalnych nie jest uwzględniona w ewidencji analitycznej prowadzonej do kont bilansowych.
Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa kary umownej, potrąconej z faktury, naliczonej wykonawcy zadania inwestycyjnego? W jaki sposób wykazać kwotę naliczonej kary umownej w sprawozdaniu Rb-27S?
Konto 030 służy do ewidencji długoterminowych aktywów finansowych, w szczególności akcji i innych długoterminowych aktywów finansowych, o terminie wykupu dłuższym niż rok. Na stronie Wn konta 030 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Ma – zmniejszenia stanu długoterminowych aktywów finansowych.
Konto 016 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości dóbr kultury.
Czy należy w ewidencji bilansowej ujmować prawo wieczystego użytkowania gruntów oddanych innym podmiotom czy też należy je wykazywać jedynie na koncie bilansowym? Czy należy amortyzować prawo wieczystego użytkowania gruntów przejętych od Skarbu Państwa?
W zależności od wartości wydatek na zakup licencji do programu e-Świadectwa należy ująć w § 421 „Zakup materiałów i wyposażenia” lub w § 606 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych”.
W przypadku gdy obiekty pomocnicze obsługują więcej niż jeden budynek lub nie obsługują żadnego budynku, należy je zaliczać do właściwych rodzajów środków trwałych, zgodnie z ich przeznaczeniem. W związku z tym, jeżeli plac zabaw obsługuje jeden budynek – stanowi on obiekt pomocniczy i jego wartość powiększa wartość budynku. Zasada ta nie dotyczy oczywiście urządzeń ruchomych zlokalizowanych na placu zabaw.
Obowiązek zwrotu przez pracodawcę kosztów poniesionych przez pracownika (nauczyciela) w trakcie podróży służbowej wynika wprost z przepisów prawa pracy. Z tego względu wydatki związane z podróżą służbową podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy.
Diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika (nauczyciela) nie podlegają oskładkowaniu do wysokości określonych w rozporządzeniu o podróżach służbowych.
Kwestia dokumentowania kosztów podróży służbowych ma ścisły związek z rozliczeniami podatkowymi każdej delegacji. Dokumentowania nie wymagają wydatki, które są zwracane w formie ryczałtu.
Według regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, należności z tytułu wydatków opłaconych ze środków własnych, a następnie zrefundowane przez instytucję pośredniczącą w ramach umów o dofinansowanie projektów stanowią dochód w momencie ich wpływu na rachunek budżetu.
Czy prawidłowym jest stosowanie konta 720 do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w wyniku przedawnienia, jak i do umorzenia zaległości z tytułu podatków i opłat lokalnych?
Zagadnienie związane z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym jest nie tylko kłopotliwe ze względu na ustalenie, komu się należy, ale ze względu na problematykę prawidłowego ujęcia go w księgach rachunkowych. Ewidencji naliczonego wynagrodzenia rocznego pracodawca dokonuje już na koniec roku kalendarzowego, za który naliczał będzie to wynagrodzenie.
Nieprawidłowości w kwalifikacji zdarzeń gospodarczych na konta 720,750 występują systematycznie. Błędy te przekładają się na nieprawidłowo sporządzone sprawozdania finansowe.
W jednostce budżetowej rozrachunki z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych ewidencjonuje się na koncie 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”. W jaki sposób tego dokonać?
Zapłata wynagrodzenia, składek ZUS, zasiłków finansowanych ze środków ZUS zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ujmowana jest w księgach rachunkowych jednostki na podstawie wyciągu bankowego.
Kierownicy państwowych jednostek budżetowych powinni prowadzić dodatkową ewidencję wydatków odnośnie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, umożliwiającą ustalenie wysokości poniesionych wydatków na cele strukturalne, w tym ze środków funduszy strukturalnych.
Zapłata wynagrodzenia, składek ZUS, zasiłków finansowanych ze środków ZUS, zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ujmowana jest w księgach rachunkowych jednostki na podstawie wyciągu bankowego. Prezentujemy przykład prawidłowej ewidencji księgowej zapłaty składek z ubezpieczenia społecznego w państwowej jednostce budżetowej - korpus służby cywilnej.
Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa naliczenia składek z ubezpieczenia społecznego w państwowej jednostce budżetowej? Prześledźmy to na przykładzie korpusu służby cywilnej.
Różnice kursowe są różnicami między ustaloną według jednego kursu a ustaloną według następnego kursu wartością złotową aktywów i pasywów wyrażoną w walucie obcej. Wydaje się być istotne i celowe naświetlenie zasad ewidencji księgowej różnic kursowych w świetle prawa bilansowego.
W jednostkach budżetowych wynik finansowy jest różnicą pomiędzy przychodami a kosztami za rok obrotowy z uwzględnieniem innych zjawisk towarzyszących, związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi.