REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sprawozdawczość, Sprawozdanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Terminy w sprawozdawczości - III kwartał 2014

Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu przypomina o najbliższych terminach w sprawozdawczości w III kwartale 2014 r.

Sprawozdawczość jednostek samorządowych - ważne terminy we wrześniu 2014 r.

Prezentujemy najważniejsze terminy w sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego we wrześniu 2014 roku.

Informacja z wykonania budżetu za I półrocze do 31 sierpnia

31 sierpnia 2014 r. mija termin dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego do przedstawienia organowi stanowiącemu oraz regionalnej izbie obrachunkowej: informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2014 r.

Sprawozdania Rb-N oraz Rb-Z w drugim kwartale 2014 r.

W drugim kwartale sprawozdania Rb-Z oraz Rb-N są sporządzane w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej. Dane ze sprawozdań przekazywanych w formie elektronicznej powinny być zgodne z danymi wykazywanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.

REKLAMA

Ważne terminy w sprawozdawczości - sierpień 2014

Warto pamiętać o terminach w sprawozdawczości w sierpniu 2014 r. Za Regionalną Izbą Obrachunkową we Wrocławiu prezentujemy najważniejsze z nich.

Ważne terminy w sprawozdawczości - II kwartał 2014 r.

Podajemy najważniejsze terminy w sprawozdawczości w II kwartale 2014 r. oraz informację o tym, w jakiej formie sprawozdania powinny zostać sporządzone.

Sprawozdawczość w jednostkach samorządu terytorialnego – ważne terminy w lipcu 2014 r.

Za Wrocławską RIO podajemy najważniejsze terminy, dotyczące sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego w lipcu 2014 r.

Jakie należności wykazywać w sprawozdaniu Rb-27S po zmianach

Rozporządzeniem z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej Minister Finansów wprowadził zmiany m.in. w zakresie sporządzania sprawozdania Rb-27S. Z instrukcji wykreślono zapis: w kolumnie należności wykazuje się salda, których termin płatności przypada na dany rok budżetowy. Czy w związku z tym w kolumnie należności oraz należności pozostałe do zapłaty należy wykazywać (tak jak do tej pory) saldo konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, czy również saldo konta 226 „Długoterminowe należności budżetowe” (np. sprzedaż na raty, decyzje o zajęciu pasa drogowego itp.)?

REKLAMA

Nadwyżka środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym

Samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.

Zmiana w zakresie wykazywania należności w sprawozdaniu Rb-27S

Rozporządzenie Ministra Finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej wprowadziło szereg zmian w zakresie sporządzania sprawozdań budżetowych, w tym także sprawozdania Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego. Instrukcja sporządzania tego sprawozdania zawarta jest w rozdziale 1 załącznika nr 39 do rozporządzenia o sprawozdawczości budżetowej.

Termin przekazania do RIO skonsolidowanego bilansu za 2013 r. - 30 czerwca 2014 r.

Do 30 czerwca 2014 roku zarządy jednostek samorządu terytorialnego mają czas na przekazanie do właściwych regionalnych izb obrachunkowych skonsolidowanych bilansów. Termin przekazania do RIO skonsolidowanego bilansu za 2013 r. wynika z rozporządzenia Ministra Finansów.

Otrzymanie z Urzędu Skarbowego podatku VAT a sprawozdanie Rb-28NWS

Czy należy po otrzymaniu z Urzędu Skarbowego podatku VAT naliczonego w miesiącu sierpniu umniejszyć wykonanie wydatków niewygasających, które w 2013 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego i złożyć sprawozdanie Rb-28NWS za III kwartał?

Sprawozdawczość w jednostkach samorządu terytorialnego – ważne terminy w czerwcu 2014 r.

Za Wrocławską RIO podajemy najważniejsze terminy, dotyczące sprawozdawczości w czerwcu 2014 r.

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych - absolutorium do 30 czerwca

Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu w terminie do 30 czerwca.

Nadzór publiczny nad biurami rachunkowymi - sprawozdanie KNA

Komisja Nadzoru Audytowego w swoim sprawozdaniu za 2013 rok opublikowała dane o rynku usług audytorskich w Polsce oraz opisuje działalność KNA i nadzorowanych przez nią organów Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, w obszarze w jakim wykonują działania z zakresu nadzoru publicznego.

Umowa faktoringu w sprawozdaniu Rb-Z

Zobowiązania wynikające z umowy factoringu powinny zostać ujęte w kwartalnym sprawozdaniu Rb-Z o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji pod pozycją „kredyty i pożyczki”.

Sprawozdania budżetowe 2014 - zmiany

Zmiany w sprawozdawczości budżetowej wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, które weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, czyli 24 stycznia 2014 r. Najistotniejszą zmianą, jaką przewidziano jest rezygnacja z formy pisemnej przy przekazywaniu zdecydowanej większości sprawozdań.

Sprawozdawczość budżetowa w 2014 roku

Podstawą prawną sporządzania sprawozdań budżetowych w 2014 roku jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

Zmiana terminów przekazywania sprawozdań

Oprócz zmiany częstotliwości sporządzania sprawozdań zmieniły się niektóre terminy sporządzania i ich przekazywania.

Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości w sprawozdaniu finansowym

Odpisy aktualizujące z tytułu trwałej utraty wartości odnosi się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, co znajduje swoje odzwierciedlenie w rachunku zysków i strat w wyniku z działalności pozaoperacyjnej. Gdy jednak aktywa aktualizowane odpisem objęto wcześniej aktualizacją wyceny, to wtedy taki odpis pierwotnie zmniejsza różnicę z przeszacowania wartości aktywów, odniesiony na fundusz jednostki, a wtórnie niepokrytą nadwyżkę zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych.

Różnice kursowe w sprawozdaniu finansowym

Od generalnej zasady wynikowego rozliczania różnic kursowych ustawodawca wprowadził odstępstwo co do bilansowego rozliczania różnic kursowych zarówno w ujęciu bieżącym, jak i okresowym. Podstawową reperkusją takiego stanu rzeczy jest zmiana wartości aktywów, co do których różnice kursowe się odnoszą.

Błąd w sprawozdaniu finansowym

Błąd w sprawozdaniu finansowym zdarza się nawet w sytuacji sporządzenia sprawozdania w dobrej wierze i z należytą starannością. Algorytm postępowania w takiej sytuacji zdeterminowany jest czasem wykrycia błędu czy spływem informacji.

Procedura wyceny należności

W bilansie prezentujemy należności łącznie z należnymi odsetkami, karami umownymi, kosztami sądowymi, w przeciwieństwie do należności wykazywanych w sprawozdaniach z operacji finansowych, gdzie należności ujmuje się w wartości nominalnej, a więc bez należności ubocznych.

Operacje wyrażone w walutach obcych w sprawozdaniu finansowym

Każda pozycja aktywów i pasywów bądź przychodów i kosztów wyrażona w walucie obcej musi zostać ujęta w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym w walucie polskiej. Ten ustawowy wymóg oznacza konieczność przeliczania każdej operacji gospodarczej wyrażonej w walucie obcej na jej równowartość w walucie polskiej przy zastosowaniu kursu waluty.

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. II

Zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań budżetowych ujętą Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr.20, poz.103 z póżn zm), w kolumnie „potrącenia i inne zmniejszenia dochodów" w sprawozdaniu Rb-27 wykazuje się zmniejszenia dochodów dokonane na podstawie odrębnych przepisów, w tym ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji na pokrycie opłaty komorniczej i wydatków związanych z przekazaniem egzekwowanej należności.

Opłata komornicza w sprawozdaniach budżetowych państwowej jednostki budżetowej cz. I

Ujęcie operacji gospodarczych związanych z pomniejszeniem należności budżetowej o kwotę opłaty komorniczej oraz uzyskanie od organu egzekucyjnego wpływu z opłaty następuje w sprawozdaniu Rb-27. Brak należytej staranności w prawidłowym ustaleniu należności z tytułu opłaty komorniczej przez jednostkę podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Należności przedawnione

Ujęcie w bilansie za 2013 rok należności przedawnionych jest niezwykle istotne. Instytucja przedawnienia należności skutkuje wyłączeniem przedawnionych należności z aktywów jednostki.

Różnice kursowe - ewidencja księgowa

Różnice kursowe są różnicami między ustaloną według jednego kursu a ustaloną według następnego kursu wartością złotową aktywów i pasywów wyrażoną w walucie obcej. Wydaje się być istotne i celowe naświetlenie zasad ewidencji księgowej różnic kursowych w świetle prawa bilansowego.

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - problemy

W przypadku, gdy ostatni dzień złożenia sprawozdania z zakresu operacji finansowej jest dniem wolnym od pracy terminem złożenia sprawozdania w jednostce otrzymującej jest pierwszy dzień roboczy po tym dniu. Jeśli termin przekazania sprawozdania przypada na sobotę, niedzielę, święto (o ile dni te są wolne od pracy, a w sektorze publicznym w większości przypadków są), to składając sprawozdanie odpowiednio w poniedziałek i dzień roboczy następny po święcie, dochowujemy terminów.

Terminy przekazania sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady

Impulsem sprawczym mobilizującym jednostki do przestrzegania zasady terminowości są sankcje prawne za brak dochowania terminów, zarówno w kontekście sporządzania, jak i przekazania. Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Odpowiedzialność za sprawozdanie w zakresie operacji finansowych

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Układ podmiotowy w sprawozdaniu Rb-N

Jak wygląda układ podmiotowy w sprawozdaniu Rb-N? Jakie środki w nim wykazujemy?

Należności jednostek niewykazywane w Rb-N

Sprawozdanie Rb-N- kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych zawiera informacje o stanie należności jednostki na koniec okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów, jak również wobec kategorii dłużników. Jakich zatem kategorii należności i aktywów finansowych nie wykazujemy w Rb-N?

Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych. Adresatem obowiązków sprawozdawczych odnośnie operacji finansowych są jednostki sektora finansów publicznych.

Obowiązek składania sprawozdań "zerowych" na przykładzie Rb-Z

Jednym z rodzajów sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447) jest RB-Z - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji. Przepisy rozporządzenia precyzują formę, terminy sporządzenia, przekazania, okresy sprawozdawcze, instruktarz wykonania oraz odbiorców sprawozdania. Ponadto personalizują odpowiedzialność za sporządzanie i przekazanie sprawozdania w jednostce sprawozdającej.

Zasady sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych

Warto pamiętać o ogólnych wytycznych do sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych, aby ustrzec się błędów. Znajomość zasad zarówno formalnych, jak i merytorycznych jest skuteczną ochroną przed nieprawidłowościami.

Sprawozdanie RB-Z - nieprawidłowości

Sprawozdanie winno być sporządzane w sposób rzetelny, prawidłowy, trwały, czytelny. Jak jednak to osiągnąć? Pomocną w przedmiocie sprawy jest metodyka, która obnaża segmenty nieprawidłowości oraz zawiera rekomendacje działań naprawczych.

Sprawozdanie RB-N

Sprawozdanie Rb-N powinno być rzetelne i prawidłowe pod względem merytorycznym oraz formalno-rachunkowym, trwałe i czytelne. Rb-N winno zostać wykonane w wersji dokumentu papierowego, a także w formie elektronicznej.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - okres przechowywania

Kwestia okresu przechowywania sprawozdań z zakresu operacji finansowych może być dyskusyjna i wywoływać kontrowersje. Pomocnym w ich rozstrzygnięciu powinna być generalna wytyczna określona w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r., (Dz.U. 10.43.247.), mówiąca o tym, że sprawozdania należy sporządzać w sposób trwały.

Sprawozdania w zakresie operacji finansowych - skuteczny instrument zarządzania

Sprawozdania z zakresu operacji finansowych stanowią skuteczny instrument zarządzania w sektorze finansów publicznych. Aby pozytywnie zweryfikować powyższą hipotezę należy użyć konieczną i niezbędną przesłankę w postaci zapewnienia wiarygodności sprawozdań.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej - standard dokumentu

Wykonując dyspozycję zawartą w art. 70 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Minister Finansów poprzez Rozporządzenie z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej ustalił standard dokumentu, obowiązujący w sektorze finansów publicznych. Warto zaakcentować subiektywny wymiar składanych oświadczeń o stanie kontroli zarządczej.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej - odpowiedzialność

Poprzez ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadzono do porządku prawnego instytucję kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

Wyłączenia transakcyjne na potrzeby sprawozdań finansowych

Informacje generowane kontem 976 są najlepszym wskaźnikiem operacji gospodarczych jednostki w przedmiocie wzajemnych wyłączeń. Zapisów na koncie pozabilansowym 976 dokonujemy równolegle do zapisów kont bilansowych i wynikowych.

Sprawozdania finansowe - jednostkowe, łączne, skonsolidowane

Sprawozdania finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych. Jeżeli jednostka sporządza sprawozdanie finansowe w oparciu jedynie o własne księgi rachunkowe, to jest to sprawozdanie jednostkowe.

Sprawozdanie Rb-UZ - roczne uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych

Sprawozdanie Rb-UZ to roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych. Formularz sprawozdania Rb-UZ, którego wzór stanowi załącznik Nr 2do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych ( Dz. U.10.43.2447).

Dokumentacja konsolidacyjna - przykład wyłączeń

Dokumentacja konsolidacyjna na etapie przygotowania skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego to potrzeba, konieczność i wygoda. Proces prac nad sprawozdaniem finansowym można posegregować fazami.

Najczęstsze uchybienia formalne w sprawozdaniach z projektów unijnych

Przestrzeganie terminów wykonywania wszelkich zadań według harmonogramu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia to najprostsza droga, aby wykonać i zakończyć projekt dofinansowany ze środków Unii Europejskiej bez problemów. Jednak podczas realizacji projektu często zmienia się sytuacja i potrzebne są działania nieprzewidziane w umowie o dofinansowanie. Jak z tego wybrnąć zgodnie z zasadami?

Sprawozdawczość – niezbędna dla prawidłowego rozliczenia wydatków w programach UE

Kończąca się powoli perspektywa finansowa 2007–2013 oznacza konieczność szczegółowej sprawozdawczości poniesionych wydatków oraz kontroli prawidłowości ich wydawania. Chociaż dla samorządów regionów nie jest to informacja nowa, to jednak warto przygotować się na ewentualne problemy, które mogą wyniknąć w przypadku przesłania do Komisji Europejskiej niepełnych danych, sprawozdawanych w związku z dokonanymi wydatkami.

Zasady periodyzacji - nieprawidłowości

W praktyce zachowania periodyzacji zdarzeń gospodarczych, w tym ich rejestracji, obserwuje się szereg nieprawidłowości. Jedną z nich jest ujmowanie w księgach rachunkowych zapisów odnośnie kosztów jednostki na podstawie wyciągów bankowych, mimo iż właściwym dowodem dowodem są faktury zewnętrzne.

Gminy źle przygotowały sprawozdania

Wstępne analizy wykazują, że zdecydowana większość sprawozdań gmin z gospodarowania odpadami komunalnymi za 2012 rok została przygotowana źle i wymaga poprawy.

REKLAMA