Jednostka budżetowa zakupiła sprzęt komputerowy, na fakturze są 4 pozycje: jednostka centralna, monitor, klawiatura, drukarka. Jak poprawnie to zaksięgować - wszystko jako jeden zestaw na koncie 011 "Środki trwałe", czy osobno komputer na 011 (wartość 3800 zł) i osobno drukarkę na 013 (wartość 1100 zł), ujmując ją bezpośrednio w koszty (paragraf 4210)?
Przepisy BHP określają minimalną temperaturę w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca. Przy lekkiej pracy fizycznej, np. w biurach, temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni C. Pozostali pracownicy, zatrudnieni np. w halach produkcyjnych, powinni mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14 stopni C.
Zasada memoriału, określona w art. 6 ust. 1 uor, mówi, że w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Oznacza to, że przy ewidencji przychodów i kosztów przyjmuje się, że są one osiągane (ponoszone) w momencie ich wystąpienia, a nie w momencie wykonania operacji pieniężnej (wpływu lub wypływu środków pieniężnych z kasy lub rachunku bankowego jednostki).
Nabycie prawa do odprawy jest uzależnione od jednoczesnego spełnienia dwóch warunków, a mianowicie ustania stosunku pracy oraz nabycia uprawnień emerytalnych. Stanowisko to potwierdza wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 października 2004 r., w którym stwierdził, że "pracownikowi samorządowemu nie przysługuje odprawa emerytalna, jeżeli wiek emerytalny osiągnął po rozwiązaniu stosunku pracy, choćby w czasie pobierania zasiłku chorobowego".
W minimalnych wymaganiach kwalifikacyjnych na stanowisko urzędnicze - księgowa jest określone, że księgową może być osoba z wyższym wykształceniem, jednakże jest przypis, że musi to być osoba z wykształceniem wyższym o odpowiedniej specjalności umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku, a w odniesieniu do stanowisk urzędniczych i kierowniczych stanowisk urzędniczych, na których stosunek pracy nawiązano na podstawie umowy o pracę, a także wymagania określone w ustawie stosownie do opisu stanowiska. Czy w związku z określeniem "odpowiedniej specjalności umożliwiające wykonywanie zadań na stanowisku" księgową może być osoba, która posiada wykształcenie wyższe administracja?
Należności publicznoprawne niepowiązane z kontami zespołu 7 mogą występować tylko wtedy, gdy należność publicznoprawna jest traktowana jako wierzytelność przysługująca danej jednostce, a oczekiwany jej zwrot ma być traktowany jako zwrot wydatków w rozumieniu finansów publicznych oraz jednocześnie jako korekta kosztów. Zagadnienie to było już analizowane w punkcie dotyczącym tzw. zwrotu wydatków, z tym zastrzeżeniem, że analiza nie dotyczyła wszystkich rodzajów decyzji administracyjnych. Paradoksalnie rzecz dotyczy takich decyzji administracyjnych, które w swej istocie dotyczą skomplikowanego stanu faktycznego, o którym rozstrzyga decyzja administracyjna i który to stan faktyczny można zaklasyfikować do korekty kosztów jako błędu w rozumieniu uor.