REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przetarg, Wykonawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dla uczniów 400 000 laptopów Asus za 2952 zł brutto? X-com lideruje w wyścigu o miliard publicznych pieniędzy

19 kwietnia br. w Centrum Obsługi Administracji Rządowej otwarto oferty złożone przez firmy w ramach przetargu na dostarczenie laptopów, które mają zostać przekazane czwartoklasistom.

Ustalenie kwoty postąpienia w przetargu przez wójta gminy

W ogłoszeniach o przetargach ustnych na sprzedaż nieruchomości komunalnych wójt gminy podawał konkretne kwoty wysokości postąpienia, jakie muszą zaoferować uczestnicy przetargu. Wskazywał np., że: "postąpienie wynosi 1000 zł".

Do 31 stycznia 2022 r. nowe sprawozdanie w zamówieniach publicznych

Zamawiający zostali zobowiązani do zapewnienia minimalnych poziomów docelowych udziału niskoemisyjnych i zeroemisyjnych pojazdów w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi. Chodzi o dwa okresy: do końca 2025 r. i do końca 2030 r.

Bezstronność w zamówieniach in-house

Regulacje zawarte w art. 12 dyrektywy 2014/24/UE zostały transponowane do krajowego porządku prawnego w sposób swoisty - poprzez ustanowienie przesłanek zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. W konsekwencji zamówienia in-house pozostające w przestrzeni unijnego prawa zamówień publicznych poza zakresem stosowania dyrektywy zamówieniowej, w polskim porządku prawnym poddane są regulacji P.z.p. Zgodnie ze stanowiskiem Prezesa UZP oraz KIO do zamówień in-house należy w sposób bezpośredni stosować m.in. art. 17 P.z.p. regulujący materię wyłączenia od podejmowania czynności w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

REKLAMA

Unieważnienie przetargu z powodu wadliwego działania portalu

Elektroniczna komunikacja zamawiających z wykonawcami na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego generuje swoiste rodzaje problemów, w tym związane z funkcjonowaniem portalu za pomocą, którego następuje przekazywanie ofert, wniosków, oświadczeń lub dokumentów. Wystąpienie niektórych błędów może uzasadniać konieczność unieważnienia postępowania.

Wykorzystanie fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawców

Począwszy od 28 lipca 2016 r. zamawiającym przysługuje swoboda zagwarantowania sobie możliwości zastosowania ośmiu przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (tzw. przesłanki fakultatywne, których katalog został zawarty w art. 24 ust. 5 P.z.p.).

Interpretacja warunków udziału w postępowaniu - wyrok KIO 21/18

Sformułowane przez zamawiającego, w ramach dokumentacji przetargowej, postanowienia powinny charakteryzować się możliwie najwyższym poziomem precyzji i klarowności. Wszelkie odstępstwa od tej reguły mogą skutkować nieosiągnięciem zamierzonych przez zamawiającego efektów lub wywoływaniem rozbieżności interpretacyjnych. Wykreowane przez zamawiającego postanowienia, w tym dotyczące warunków udziału w postępowaniu, co do zasady powinny być interpretowane z odwołaniem się do powszechnego znaczenia użytych w nich terminów lub zwrotów.

Kierunki w Koncepcji nowego p.z.p. - uproszczenie procedur

6 czerwca 2018 r. jest kolejną istotną datą w kalendarzach członków społeczności zamówień publicznych. Tego dnia na stronie Urzędu Zamówień Publicznych 1 opublikowana została Koncepcja nowego Prawa zamówień publicznych (dalej: Koncepcja). Ponadto wskazana data wyznacza również początek okresu prowadzenia konsultacji przez Urząd Zamówień Publicznych oraz Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Równolegle na stronach naszego Portalu publikowane będą istotne dla zamawiających informacje dotyczące prac nad nowym prawem zamówień publicznych (dalej; p.z.p.), opinie pracowników Kancelarii dotyczące proponowanych rozwiązań prawnych a także artykuły omawiające propozycji, które zostaną przedstawione przez prawników Kancelarii w procesie konsultacji i dyskusji.

REKLAMA

Interpretacja „starej” przesłanki nieistotnej zmiany umowy

Wiodącą oraz utrwaloną regułą dotyczącą umów w sprawie zamówień publicznych jest względny zakaz ich modyfikacji, implikujący normatywne ustanowienie przesłanek dozwalających na zmianę kontraktu. Pomimo stałości wskazanej reguły jej uszczegółowiona treść doznawała przemian, w szczególności w wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmienia ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020) (1).

Przesłanki wykluczenia z postępowania przetargowego

Zamawiający  powinien  zmierzać  do  ustalenia  czy  wykonawca  faktycznie  posiada  wymagane  doświadczenie,  ale  omyłkowo  nie  powołał go w ofercie czy może takiego doświadczenia w ogóle nie ma lub nie spełnia ono wymagań zamawiającego, a wykonawca pozostał  w błędnym przekonaniu, że jego doświadczenie  odpowiada warunkom postawionym w postępowaniu. 

Samorządy w tarapatach finansowych

Samorządy są zaskoczone cenami związanymi zwłaszcza z inwestycjami w infrastrukturę transportową. Większość samorządów nie ma wystarczających środków transportowych na rozbudowę dróg oraz wymianę taboru komunikacji miejskiej na ekologiczny.

Kara umowna może stanowić pozacenowe kryterium oceny ofert

Zamawiający mają wątpliwości co do dopuszczalności kary umownej jako kryterium oceny ofert, KIO tymczasem zdarzyło się zaaprobować takie rozwiązanie.

Kwota wartości umów koncesji a obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej

Kwota wartości umów koncesji, od której uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej to 21 813 853 złotych. Rozporządzenie określające kwotę, o której mowa w zdaniu poprzednim weszło w życie w dniu 31 maja 2017 r.

Kiedy wykonawca ma obowiązek podpisać umowę o pracę - opinia prawna

Wykonawca przed podpisaniem umowy o pracę, z osobą wykonującą wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, powinien stwierdzić czy czynności wykonywane przez personel mają charakter pracowniczy w rozumieniu art. 22 § 1 Kodeksu pracy.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2016 roku

Pod koniec lipca 2016 roku weszła w życie długo oczekiwana nowelizacja prawa zamówień publicznych. Rynek medyczny, czyli rynek wysokich technologii, w teorii zyskał przydatne instrumenty. Jednak czy nowe mechanizmy kompleksowo wykorzystywane za granicą są równie chętnie stosowane w Polsce?

Wykazanie niekaralności przez wykonawcę

Czy wykonawca może wykazać swoją niekaralność w inny sposób niż za pomocą informacji z Krajowego Rejestru Karnego? Czy złożenie oświadczenia w tym zakresie uprawnia zamawiającego do odrzucenia oferty?

Zasada zachowania uczciwej konkurencji - jak ją stosować?

W jaki sposób stosować zasadę zachowania uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych? Co zrobić, by opis przedmiotu zamówienia nie był sprzeczny z tą zasadą?

Kolejne wezwanie wykonawcy do przedłożenia dokumentu

Zamawiający może wielokrotnie wzywać wykonawcę do przedłożenia brakujących dokumentów. Czy jednak można może ponownie domagać się od wykonawcy przedłożenia tych samych dokumentów?

Brak podpisu wykonawcy pod ofertą - jakie skutki?

Czy brak podpisu wykonawcy powinien skutkować odrzuceniem oferty? Dlaczego podpis jest tak istotnym elementem oferty?

Nieprawdziwa informacja - czyli jaka?

Kiedy mamy do czynienia z nieprawdziwą informacją, wprowadzającą w błąd zamawiającego? Czy samo przedstawienie wykonawcy nieprecyzyjnych danych może być podstawą do wykluczenia z postępowania?

Uzasadnienie odrzucenia oferty

W jaki sposób zamawiający powinien uzasadnić odrzucenie oferty? Czy konieczne jest popieranie decyzji orzeczeniami KIO czy stanowiskiem doktryny?

Możliwość weryfikacji podmiotu trzeciego

W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy podmiot trzeci nie ma statusu wykonawcy, a będzie uczestniczył w realizacji zamówienia. Czy zamawiający ma prawo do weryfikacji takiego podmiotu i żądania od niego określonych dokumentów?

Uzupełnienie braków formalnych oferty przed wezwaniem

Czy zamawiający jest zobowiązany wezwać do uzupełnienia braków formalnych oferty, jeżeli wykonawca samodzielnie już je uzupełnił?

Złożenie oferty w ostatniej chwili

Czy za moment złożenia oferty należy uznać godzinę, o której wykonawca stawił się w siedzibie zamawiającego, czy też godzinę zarejestrowania oferty? Kiedy termin złożenia oferty zostaje dochowany?

Nieścisłości w ofercie podstawą do jej odrzucenia?

Czy jeżeli za pośrednictwem swoich wyjaśnień wykonawca nie usunie niezgodności oferty, to należy ją odrzucić? Czy wszystkie niezgodności oferty muszą stanowić podstawę do jej odrzucenia?

Dodatkowe wymagania dla podmiotów zagranicznych

Czy zamawiający może żądać spełnienia różnych wymagań w zależności od tego czy wykonawca ma siedzibę w Polsce czy też za granicą? Czy takie żądanie stoi w sprzeczności zasadą równego traktowania wykonawców?

Opis przedmiotu zamówienia sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji

Kiedy można skutecznie podnieść zarzut, iż opis przedmiotu zamówienia narusza zasady uczciwej konkurencji? Ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe.

Referencje w przypadku świadczenia usług

Co potwierdzają referencje w przypadku świadczenia usług? Czy referencje dowodzą, jakiego rodzaju usługi świadczył wykonawca oraz jaki był ich zakres?

Opłacona polisa - jaki dowód?

Czy wykonawca jest zobowiązany do przedłożenia opłaconej polisy ubezpieczeniowej? Czy wykonawca, który faktycznie zawarł umowę ubezpieczeniową, a nie posiada dokumentu potwierdzającego tą okoliczność powinien zostać wykluczony z postępowania?

Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 30 tys. euro - wzór

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przygotował wzór regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dokument ma charakter wyłącznie przykładowy, a jego stosowanie jest dobrowolne. Zamawiający mogą modyfikować wzór regulaminu, dostosowując jego treść do swoich potrzeb.

Udostępnienie SIWZ na stronie internetowej

Obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o wersję papierową specyfikacji. Każdy zainteresowany wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji.

Udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powodu wyjątkowej sytuacji

Zwrot: „wyjątkowa sytuacja” ma charakter zwrotu niedookreślonego oraz bardzo ocennego. Dla każdego bowiem wyjątkowa sytuacja może znaczyć coś innego. W jaki sposób interpretować zatem to pojęcie?

Na jaki okres należy złożyć wadium?

Wadium jest warunkiem uczestnictwa w przetargu, stwarza barierę finansową zapewniającą uczestnictwo w przetargu wyłącznie podmiotów zdolnych finansowo. Na jaki okres wykonawca zobowiązany jest złożyć wadium?

Termin wyboru najkorzystniejszej oferty

Zamawiający jest zobowiązany do wyboru najkorzystniejszej oferty w określonym terminie. Po jego upłynięciu wykonawca przestaje być związany swoją ofertą.

Wykluczenie wykonawcy - uzasadnienie

Uzasadnienie wykluczenia wykonawcy warunkuje zakres składanych przez wykonawcę środków ochrony prawnej. W oparciu o jego treść wykonawca formułuje zarzuty i wskazuje ich uzasadnienie.

Ile kosztują środki ochrony prawnej?

Środki ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych to m.in.: odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) a także postępowanie odwoławcze przez sądem. Wykonawca zamówienia dochodzący swoich praw musi liczyć się z koniecznością poniesienia pewnych wydatków. Jakie koszty i w jakiej wysokości poniesie z tytułu korzystania z przysługujących środków ochrony prawnej?

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie stanowiło jeden z punktów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak po 19 października 2014 roku zmienił się układ stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem trzecim udostępniającym zasoby?

Rażąco niska cena w zamówieniach publicznych - zmiany

Obowiązująca od 19 października 2014 r.nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych wprowadza zmiany w sposobie wskazania rażąco niskiej ceny w ofercie. Zgodnie z nowymi regulacjami, w razie wątpliwości zamawiającego co do zaoferowanej przez wykonawcę ceny, zamawiający ma prawo wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp.

Zamawiający sam koryguje błędy postępowania

Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.

Żądanie zapłaty od GDDKiA

Sejm przyjął nowelizację ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych. Na jej mocy również duzi wykonawcy będą mogli żądać zapłaty od GDDKiA - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych

Dziś weszła w życie ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 423). Wprowadzono nową wysokość progu zastosowania tejże ustawy - został on zwiększony do 30 000 euro.

Umowa o podwykonawstwo w prawie zamówień publicznych

Umowa o podwykonawstwo została uregulowana w nowelizacji Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 24 grudnia 2013 roku. Wprowadzone modyfikacje dotyczą szczególnie podwykonawców i zamawiających oraz ,co za tym idzie, zawieranych umów.

Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze

Ogólną regułą obowiązującą w ramach postępowania odwoławczego na podstawie przepisów ustawy pzp jest zakaz zawarcia umowy z wykonawcą do czasu ogłoszenia wyroku lub postanowienia kończącego to postępowanie. Oznacza to, iż zamawiający będzie musiał wstrzymać się z zawarcie umowy z wykonawcą do momentu zakończenia postępowania prowadzonego przez KIO.

Przystąpienie do postępowania odwoławczego na gruncie art. 185 ustawy pzp.

Przystępując do postępowania odwoławczego, czy to przez zamawiającego czy przez podmiot uprawniony do skorzystania ze środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp, należy mieć na uwadze możliwość pojawienia się dodatkowych uczestników tego postępowania, zgodnie z treścią art. 185 pzp.

Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych

Ustawodawca starał się stworzyć kompleksowe zabezpieczenie interesów uczestników postępowania. Wykonawca, uczestnik konkursu lub każdy inny podmiot, który kwalifikuje się do skorzystania z środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp może skorzystać z dwóch podstawowych instytucji prawnych: odwołania oraz informacji przekazanej zamawiającemu.

Pojęcie „interesu w uzyskaniu zamówienia”

Regulacja ustawowa Prawa zamówień publicznych posiada mechanizm, który stara się zrównać pozycję zamawiające i wykonawcy w trakcie postępowania przetargowego. Formalnie taka równość obowiązuje na mocy postanowień ustawy, jednak faktyczne uprawnienia stawiają w pozycji dominującej i bardziej uprzywilejowanej zamawiającego.

Ochrona podwykonawstwa w zamówieniach publicznych - zmiany

Sejm uchwalił ustawę dot. ochrony podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Aktualnie obowiązujące przepisy prawa w sposób ograniczony regulują kwestie związane z wykonywaniem umów o zamówienie publiczne.

Zamówienia przedkomercyjne

Zamówienia przedkomercyjne skupiają się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymulują innowacje. Na każdym etapie postępowania w trybie zamówienia przedkomercyjnego, zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi wykonawcami.

Obowiązek uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę

Zamawiający ma obowiązek zwrócenia się do wykonawców o uzupełnienie dokumentów i oświadczeń, gdy nie złożyli oni wymaganych dokumentów lub złożyli dokumenty zawierające błędy. Jednakże istnieją sytuacje, kiedy zamawiający może odstąpić od tego obowiązku.

Wadium w przypadku składania ofert częściowych

Aby wykonawca uniknął zarzutu niewniesienia wadium i wykluczenia na tej podstawie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy pamiętać, że wadium musi zostać prawidłowo wniesione nie tylko w przypadku, gdy dotyczy całego zamówienia, ale też wtedy, gdy ma zabezpieczać poszczególne jego części – w sytuacji gdy zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych.

REKLAMA