Kategorie

Zamówienia publiczne

26 maja 2021
22 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa - jaki dokument?

Da skutecznego zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa niezbędne jest, aby informacje te zastrzec nie później, niż w terminie ich składania zamawiającemu. Jakim dokumentem wykonawca może zastrzec informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa?

Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 30 tys. euro - wzór

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przygotował wzór regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dokument ma charakter wyłącznie przykładowy, a jego stosowanie jest dobrowolne. Zamawiający mogą modyfikować wzór regulaminu, dostosowując jego treść do swoich potrzeb.

Progi unijne w zamówieniach publicznych 2016

Co dwa lata Komisja Europejska ustala z jednej strony wysokość tzw. progów unijnych, a z drugiej oficjalny przelicznik na waluty państw będących poza strefą euro. Właśnie ukazały się projekty rozporządzeń KE wskazujący te kwoty. Zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r., jednak już teraz zamawiający powinni mieć je na uwadze przy szacowaniu wartości planowanych zamówień.

Zamówienie z wolnej ręki z przyczyn technicznych

Zastosowanie trybu z wolnej ręki uwarunkowane jest szczególnym charakterem danego zamówienia, jego specyficznymi cechami technicznymi powodującymi, że na rynku nie występuje więcej niż jeden podmiot, który mógłby wykonać zamówienie.

Brak środków finansowych na realizację przedsięwzięcia

Nie można postawić znaku równości pomiędzy interesem publicznym a brakiem środków na realizację przedsięwzięcia objętego postępowaniem o udzielenie zamówienia - twierdzi Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.

Tryb zapytania o cenę - przesłanki zastosowania

Istotną cechą produktów lub usług zamawianych w trybie zapytania o cenę powinna być ich typowość, gwarantująca zamawiającemu porównanie cen takiego samego rodzaju produktów czy usług, oferowanych przez różnych dostawców lub wykonawców, przez podanie nazwy produktu lub usługi i określenie podstawowych ich parametrów czy zakresu. Zamawiający formułując zapytanie o cenę, powinien na tyle jednoznacznie i ściśle określić przedmiot zamówienia oraz warunki jego realizacji, aby jedynym elementem odpowiedzi oferentów była cena.

Całkowite wyłączenie możliwości powierzenia realizacji zamówienia podwykonawcom

Czy zamawiający może całkowicie wyłączyć możliwość powierzenia realizacji części zamówienia podwykonawcom? Czy każda z części zamówienia może zostać uznana za kluczową?

Udostępnienie SIWZ na stronie internetowej

Obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o wersję papierową specyfikacji. Każdy zainteresowany wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji.

Zamówienia publiczne: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa

Jeśli przedmiotem zamówienia publicznego jest świadczenie dla danej jednostki usług prawniczych przez radców prawnych, należy pamiętać, że usługi te zalicza się do usług niepriorytetowych.

Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?

Fakt wprowadzenia drugiego kryterium obok najniższej ceny, powoduje, iż wykonawcy oferują możliwie jak najdłuższy okres gwarancji, aby uzyskać chociaż niewielką przewagę nad innym wykonawcami, którzy prawdopodobnie zaoferują krótszy okres gwarancji, ale za to niższą cenę realizacji zamówienia. Powstał jednak problem, jaki okres gwarancji może tak naprawdę zaoferować wykonawca, aby był on możliwy przez niego do spełnienia. Co w przypadku, gdy wykonawca zaoferuje dla przykładu stuletni okres gwarancji?

Korzystanie z zasobów osób trzecich - jak udowodnić?

W jaki sposób skutecznie wykonawca winien udowodnić korzystania z zasobów osób trzecich?

Udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powodu wyjątkowej sytuacji

Zwrot: „wyjątkowa sytuacja” ma charakter zwrotu niedookreślonego oraz bardzo ocennego. Dla każdego bowiem wyjątkowa sytuacja może znaczyć coś innego. W jaki sposób interpretować zatem to pojęcie?

Jaką procedurę zastosować do zakupu dostawy wody i gazu

Jakie procedury zamówień publicznych należy zastosować w przypadku zakupu dostawy wody i gazu przy chęci zawarcia umowy na czas nieokreślony?

Uzupełnienie oferty po upływie terminu na jej złożenie

Czy wykonawca może uzupełnić swoją ofertę, po upływie terminu do składania ofert? Jak powinien w takiej sytuacji postąpić zamawiający?

Umowa o roboty budowlane - wysokość kar umownych

Umowa o roboty budowlane zawiera postanowienia dotyczące wysokości kar umownych z tytułu braku zmiany umowy o podwykonawstwo w zakresie terminu zapłaty. Wysokość kar umownych musi być w umowie obowiązkowo określona, nie została ona natomiast narzucona przez ustawodawcę.”

Cena niższa o 30 procent od wartości zamówienia

Czy cena niższa o 30% od wartości zamówienia stanowi podstawę do wezwania wykonawcy o wykazanie, że jego cena nie jest rażąco niska?

Konsekwencje nieskorzystania przez wykonawcę z prawa do wyjaśnienia SIWZ

Wykonawca ma prawo zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Sąd Najwyższy w wyroku z 5 czerwca 2014 r. (sygn. akt IV CSK 626/13) uznał, że wykonawca powinien być aktywny w wyjaśnianiu nieprecyzyjnych zapisów specyfikacji przetargu. Prawo nie przewiduje automatycznej odpowiedzialności zamawiającego nawet, gdy ten nieprecyzyjnie określił warunki przetargu. Brak aktywności wykonawcy w wyjaśnieniu SIWZ może powodować jego porażkę przed sądem w sporze o kary umowne z tytułu opóźnienia w realizacji zamówienia.

Umowa o pracę jako kluczowe kryterium w zamówieniach publicznych

Wprowadzenia umowy o pracę jako kluczowego kryterium w zamówieniach publicznych postuluje m.in. organizacja Pracodawcy RP. Mogłoby to ograniczyć liczbę umów cywilnoprawnych. Według Komisji Europejskiej w Polsce jest największy odsetek umów elastycznych (ok. jednej czwartej umów o zatrudnienie). Jak przekonuje minister pracy, w sytuacji gdy bezrobocie spada (jest najniższe od siedmiu lat), można się skoncentrować na poprawie jakości zatrudnienia.

Brak pełnomocnictwa w chwili podpisania oferty

Oferta w postępowaniu o zamówienie publiczne winna być podpisana przez osobę lub osoby, posiadające do tego stosowne umocowanie. Co w sytuacji, gdy pełnomocnik nie był umocowany przez wykonawcę w chwili podpisania przez niego oferty?

Na jaki okres należy złożyć wadium?

Wadium jest warunkiem uczestnictwa w przetargu, stwarza barierę finansową zapewniającą uczestnictwo w przetargu wyłącznie podmiotów zdolnych finansowo. Na jaki okres wykonawca zobowiązany jest złożyć wadium?

Termin wyboru najkorzystniejszej oferty

Zamawiający jest zobowiązany do wyboru najkorzystniejszej oferty w określonym terminie. Po jego upłynięciu wykonawca przestaje być związany swoją ofertą.

Uzupełnienie braków oferty poprzez przedłożenie prawdziwych informacji

Wykonawca na własne ryzyko przedkłada nieprawdziwe informacje zamawiającemu. W przypadku ustalenia przez zamawiającego, iż informacje te są faktycznie nieprawdziwe, wykonawca nie może tego już w żaden sposób konwalidować.

Odbiór dzieła posiadającego wady

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Sądu Najwyższego, wykonanie umowy o dzieło poprzez jego zaoferowanie zamawiającemu przez wykonawcę ma miejsce wtedy, gdy nastąpiło wykonanie dzieła oznaczonego w umowie w takiej postaci, iż dzieło to spełnia cechy zamówienia, co do jego wykorzystania do celów, jakie miało spełniać. Czy zamawiający musi dokonać odbioru dzieła, które ma wady?

Obowiązek podatkowy w zamówieniach publicznych - zmiany 2015

Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2015 r. Co się zmieni?

Prawo opcji według KIO

Za niedopuszczalną praktykę KIO uznała określenie przez zamawiającego jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, wynikającej z opisu przedmiotu zamówienia, bez wskazania gwarantowanej, minimalnej wielkości.

Umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy - ograniczenia

Ustawodawca w ustawie Prawo zamówień publicznych zawarł obostrzenia co do zawierania umów na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Nie budzi wątpliwości, że ustawodawca dopuszcza umowy długoterminowe, ale je ogranicza.

Wykluczenie wykonawcy - uzasadnienie

Uzasadnienie wykluczenia wykonawcy warunkuje zakres składanych przez wykonawcę środków ochrony prawnej. W oparciu o jego treść wykonawca formułuje zarzuty i wskazuje ich uzasadnienie.

Ile kosztują środki ochrony prawnej?

Środki ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych to m.in.: odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) a także postępowanie odwoławcze przez sądem. Wykonawca zamówienia dochodzący swoich praw musi liczyć się z koniecznością poniesienia pewnych wydatków. Jakie koszty i w jakiej wysokości poniesie z tytułu korzystania z przysługujących środków ochrony prawnej?

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie

Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie stanowiło jeden z punktów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak po 19 października 2014 roku zmienił się układ stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem trzecim udostępniającym zasoby?

Grupa kapitałowa

Pojęcie "grupa kapitałowa" nie zostało zdefiniowane wprost w ustawie Prawo zamówień publicznych. Grupa kapitałowa – zgodnie z definicją zawartą w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – to wszyscy przedsiębiorcy, którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego przedsiębiorcę, w tym również tego przedsiębiorcę

Dokumenty przedmiotowe w zamówieniach publicznych

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego obowiązuje zamknięty katalog oświadczeń i dokumentów, jakich zamawiający może żądać od wykonawców. Przykładem takich dokumentów są m.in.: próbki produktów czy zaświadczenia niezależnego podmiotu o ich jakości.

Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego w zamówieniach publicznych

W kwestii udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego kluczowe znaczenie ma oznaczenie świadczenia, do którego zobowiązuje się podmiot trzeci. Bez takiego określenia świadczenia nie można określić bowiem uprawnień wykonawcy i obowiązków podmiotu trzeciego, a konsekwencji nie jest zapewniony rzeczywisty dostęp do zasobów.

Obowiązek wyjaśnienia okoliczności rażąco niskiej ceny

Czy istnieje obowiązek wzywania wykonawcy do złożenia wyjaśnień okoliczności rażąco niskiej ceny? Odpowiedź znajdziemy w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej.

Kryterium oceny ofert – zmiany prawa zamówień publicznych

Uchwalono kolejną nowelizację Prawa zamówień publicznych. Najważniejszym elementem zmian jest ograniczenie stosowania ceny jako jedynego kryterium oceny ofert. Zamawiający ma także prawo domagać się, aby wykonawca realizował zamówienie, zawierając umowy o pracę (a nie np. umowy zlecenia).

Zamówienie na usługi niepriorytetowe

Zmiany w zasadach udzielania zamówień publicznych na usługi niepriorytetowe wprowadza nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Zdaniem ekspertów możliwość korzystania z usług niepriorytetowych w trybach innych niż otwarte pozostanie w Polsce nadal bardzo ograniczona.

Zamawiający sam koryguje błędy postępowania

Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.

Podział zamówienia publicznego - kiedy jest możliwy?

Nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, a jedynie taki podział, który zmierza do uniknięcia stosowania przez zamawiającego przepisów ustawy. Jak zatem rozstrzygnąć czy w konkretnym przypadku zamówienia planowanego w perspektywie roku budżetowego istnieje jedno czy też kilka zamówień?

Nowe progi stosowania PZP a zamówienia współfinansowane ze środków unijnych

Część zamówień współfinansowanych z funduszy unijnych, które były dotychczas realizowane pod reżimem ustawy Prawo zamówień publicznych zgodnie z nowymi przepisami nie będzie objęta tym obowiązkiem. Nowe przepisy, które podwyższają próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych obowiązują od 16 kwietnia 2014 r.

Wynagrodzenie dla podwykonawcy - zmiany w prawie zamówień publicznych

Aby wzmocnić ochronę pozycji podwykonawców w zakresie wynagrodzenia, z dniem 24 grudnia 2013 roku weszły w życie zmiany dotyczące ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984 i 1047). Wprowadzone poprawki mają uregulować kwestie relacji wykonawca-podwykonawca, dotyczące wypłacanego podwykonawcy wynagrodzenia za udział w realizacji zamówienia publicznego.

Umowa o podwykonawstwo w prawie zamówień publicznych

Umowa o podwykonawstwo została uregulowana w nowelizacji Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 24 grudnia 2013 roku. Wprowadzone modyfikacje dotyczą szczególnie podwykonawców i zamawiających oraz ,co za tym idzie, zawieranych umów.

Umowa o roboty budowlane w prawie zamówień publicznych

Elementy umowy o roboty budowlane zawartej w ramach realizacji zamówienia publicznego, zostały sprecyzowane na drodze przyjętych zmian w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984 i 1047). Weszły one w życie 24 grudnia 2013 roku.

Zawarcie umowy z wykonawcą a postępowanie odwoławcze

Ogólną regułą obowiązującą w ramach postępowania odwoławczego na podstawie przepisów ustawy pzp jest zakaz zawarcia umowy z wykonawcą do czasu ogłoszenia wyroku lub postanowienia kończącego to postępowanie. Oznacza to, iż zamawiający będzie musiał wstrzymać się z zawarcie umowy z wykonawcą do momentu zakończenia postępowania prowadzonego przez KIO.

Przystąpienie do postępowania odwoławczego na gruncie art. 185 ustawy pzp.

Przystępując do postępowania odwoławczego, czy to przez zamawiającego czy przez podmiot uprawniony do skorzystania ze środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp, należy mieć na uwadze możliwość pojawienia się dodatkowych uczestników tego postępowania, zgodnie z treścią art. 185 pzp.

Odwołanie i poinformowanie – dwa główne środki ochrony prawnej w prawie zamówień publicznych

Ustawodawca starał się stworzyć kompleksowe zabezpieczenie interesów uczestników postępowania. Wykonawca, uczestnik konkursu lub każdy inny podmiot, który kwalifikuje się do skorzystania z środka ochrony prawnej na gruncie art. 179 pzp może skorzystać z dwóch podstawowych instytucji prawnych: odwołania oraz informacji przekazanej zamawiającemu.

Przedłużenie ważności wadium albo wniesienie nowego w postępowaniu odwoławczym

Zgodnie z treścią art. 182 ust. 6 ustawy pzp skorzystanie ze środka ochrony prawnej jakim jest odwołanie po upływie terminu składania ofert skutkuje zawieszeniem biegu terminu związania ofertą do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez KIO. Zawieszenie to odbywa się więc z mocy prawa jako następstwo skorzystania z odwołania.

Pojęcie „interesu w uzyskaniu zamówienia”

Regulacja ustawowa Prawa zamówień publicznych posiada mechanizm, który stara się zrównać pozycję zamawiające i wykonawcy w trakcie postępowania przetargowego. Formalnie taka równość obowiązuje na mocy postanowień ustawy, jednak faktyczne uprawnienia stawiają w pozycji dominującej i bardziej uprzywilejowanej zamawiającego.

Ochrona podwykonawstwa w zamówieniach publicznych - zmiany

Sejm uchwalił ustawę dot. ochrony podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Aktualnie obowiązujące przepisy prawa w sposób ograniczony regulują kwestie związane z wykonywaniem umów o zamówienie publiczne.

Zamówienia przedkomercyjne

Zamówienia przedkomercyjne skupiają się na tych obszarach, gdzie brakuje jakichkolwiek rozwiązań możliwych do komercjalizacji, dzięki czemu w naturalny sposób stymulują innowacje. Na każdym etapie postępowania w trybie zamówienia przedkomercyjnego, zamawiający częściowo finansuje rozwijanie produktu, a jednocześnie na bieżąco kształtuje nowe technologie wspólnie z potencjalnymi wykonawcami.

Obowiązek uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę

Zamawiający ma obowiązek zwrócenia się do wykonawców o uzupełnienie dokumentów i oświadczeń, gdy nie złożyli oni wymaganych dokumentów lub złożyli dokumenty zawierające błędy. Jednakże istnieją sytuacje, kiedy zamawiający może odstąpić od tego obowiązku.

Społeczne Zamówienia Publiczne

Społeczne Zamówienia Publiczne (SOZP) to narzędzie, za pomocą którego organy administracji publicznej mają możliwość wpływać na rynek i promować wśród firm rozwijanie społecznie odpowiedzialnego zarządzania.