Warunki udziału w postępowaniu po nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych
18 lut 2016
Jakie warunki będzie trzeba spełnić, aby wziąć udział w postępowaniu? Czy projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, będący realizacją obowiązku implementacji unijnych dyrektyw zawiera w tym zakresie zmiany?
Udzielenie z wolnej ręki zamówienia uzupełniającego wykonawcy robót budowlanych
12 lut 2016
Zamawiający może udzielić zamówień uzupełniających na roboty budowlane tylko i wyłącznie w zakresie zamówienia podstawowego. W praktyce ustalenie takiego związku budzi wiele wątpliwości.
Odtajnienie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
12 lut 2016
Czy zamawiający może samodzielnie zdecydować o odtajnieniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa? Odpowiedź na to pytanie ma niekiedy niebagatelne znaczenie, gdyż może zdecydować o utracie przez wykonawcę w wyniku jego niedbalstwa ważnej tajemnicy handlowej.
Opłacona polisa - jaki dowód?
09 lut 2016
Czy wykonawca jest zobowiązany do przedłożenia opłaconej polisy ubezpieczeniowej? Czy wykonawca, który faktycznie zawarł umowę ubezpieczeniową, a nie posiada dokumentu potwierdzającego tą okoliczność powinien zostać wykluczony z postępowania?
Możliwość dochodzenia rękojmi z zabezpieczenia należytego wykonania umowy
08 lut 2016
Czy z zabezpieczenia należytego wykonania umowy zamawiający może dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi? Brak jest przepisu, który takie uprawnienie zamawiającego wprost by przewidywał.
Nieaktualna stawka VAT w ofercie
03 lut 2016
Chociaż problem wskazania nieprawidłowej stawki VAT w ofercie wykonawcy wydaje się mało prawdopodobny, to zdarza się w praktyce. W takim przypadku zamawiający ma dwa rozwiązania: od razu odrzucić ofertę wykonawcy lub potraktować błąd jako oczywistą omyłkę pisarską.
Umowa o świadczenie usług sprzątania - wzór
28 sty 2016
Wzór umowy o świadczenie usług sprzątania został przygotowany przez Urząd Zamówień Publicznych. Dokument ma charakter przykładowy.
Wyjaśnienia dotyczące treści złożonych ofert
08 sty 2016
Jaki jest cel składania przez wykonawcę wyjaśnień w toku postępowania o udzielenie zamówienia? Czy wyjaśnienia wykonawcy mają na celu jedynie wyjaśnienie treści złożonej oferty?
Przedmiot zamówienia dla robót budowlanych - jak opisać?
05 sty 2016
Przedmiot zamówienia musi zostać opisany w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Ponadto przedmiot zamówienia nie może zostać opisany w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.
Zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa - jaki dokument?
05 sty 2016
Da skutecznego zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa niezbędne jest, aby informacje te zastrzec nie później, niż w terminie ich składania zamawiającemu. Jakim dokumentem wykonawca może zastrzec informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa?
Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 30 tys. euro - wzór
29 gru 2015
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych przygotował wzór regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty wskazanej w art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych. Dokument ma charakter wyłącznie przykładowy, a jego stosowanie jest dobrowolne. Zamawiający mogą modyfikować wzór regulaminu, dostosowując jego treść do swoich potrzeb.
Progi unijne w zamówieniach publicznych 2016
14 gru 2015
Co dwa lata Komisja Europejska ustala z jednej strony wysokość tzw. progów unijnych, a z drugiej oficjalny przelicznik na waluty państw będących poza strefą euro. Właśnie ukazały się projekty rozporządzeń KE wskazujący te kwoty. Zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2016 r., jednak już teraz zamawiający powinni mieć je na uwadze przy szacowaniu wartości planowanych zamówień.
Zamówienie z wolnej ręki z przyczyn technicznych
02 gru 2015
Zastosowanie trybu z wolnej ręki uwarunkowane jest szczególnym charakterem danego zamówienia, jego specyficznymi cechami technicznymi powodującymi, że na rynku nie występuje więcej niż jeden podmiot, który mógłby wykonać zamówienie.
Brak środków finansowych na realizację przedsięwzięcia
02 gru 2015
Nie można postawić znaku równości pomiędzy interesem publicznym a brakiem środków na realizację przedsięwzięcia objętego postępowaniem o udzielenie zamówienia - twierdzi Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.
Tryb zapytania o cenę - przesłanki zastosowania
02 gru 2015
Istotną cechą produktów lub usług zamawianych w trybie zapytania o cenę powinna być ich typowość, gwarantująca zamawiającemu porównanie cen takiego samego rodzaju produktów czy usług, oferowanych przez różnych dostawców lub wykonawców, przez podanie nazwy produktu lub usługi i określenie podstawowych ich parametrów czy zakresu. Zamawiający formułując zapytanie o cenę, powinien na tyle jednoznacznie i ściśle określić przedmiot zamówienia oraz warunki jego realizacji, aby jedynym elementem odpowiedzi oferentów była cena.
Całkowite wyłączenie możliwości powierzenia realizacji zamówienia podwykonawcom
01 gru 2015
Czy zamawiający może całkowicie wyłączyć możliwość powierzenia realizacji części zamówienia podwykonawcom? Czy każda z części zamówienia może zostać uznana za kluczową?
Udostępnienie SIWZ na stronie internetowej
30 lis 2015
Obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o wersję papierową specyfikacji. Każdy zainteresowany wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji.
Zamówienia publiczne: Obsługa prawna jako usługa niepriorytetowa
10 lis 2015
Jeśli przedmiotem zamówienia publicznego jest świadczenie dla danej jednostki usług prawniczych przez radców prawnych, należy pamiętać, że usługi te zalicza się do usług niepriorytetowych.
Jaki okres gwarancji może zaoferować wykonawca?
02 lis 2015
Fakt wprowadzenia drugiego kryterium obok najniższej ceny, powoduje, iż wykonawcy oferują możliwie jak najdłuższy okres gwarancji, aby uzyskać chociaż niewielką przewagę nad innym wykonawcami, którzy prawdopodobnie zaoferują krótszy okres gwarancji, ale za to niższą cenę realizacji zamówienia. Powstał jednak problem, jaki okres gwarancji może tak naprawdę zaoferować wykonawca, aby był on możliwy przez niego do spełnienia. Co w przypadku, gdy wykonawca zaoferuje dla przykładu stuletni okres gwarancji?
Korzystanie z zasobów osób trzecich - jak udowodnić?
02 lis 2015
W jaki sposób skutecznie wykonawca winien udowodnić korzystania z zasobów osób trzecich?
Udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powodu wyjątkowej sytuacji
02 lis 2015
Zwrot: „wyjątkowa sytuacja” ma charakter zwrotu niedookreślonego oraz bardzo ocennego. Dla każdego bowiem wyjątkowa sytuacja może znaczyć coś innego. W jaki sposób interpretować zatem to pojęcie?
Jaką procedurę zastosować do zakupu dostawy wody i gazu
05 paź 2015
Jakie procedury zamówień publicznych należy zastosować w przypadku zakupu dostawy wody i gazu przy chęci zawarcia umowy na czas nieokreślony?
Uzupełnienie oferty po upływie terminu na jej złożenie
01 paź 2015
Czy wykonawca może uzupełnić swoją ofertę, po upływie terminu do składania ofert? Jak powinien w takiej sytuacji postąpić zamawiający?
Umowa o roboty budowlane - wysokość kar umownych
03 wrz 2015
Umowa o roboty budowlane zawiera postanowienia dotyczące wysokości kar umownych z tytułu braku zmiany umowy o podwykonawstwo w zakresie terminu zapłaty. Wysokość kar umownych musi być w umowie obowiązkowo określona, nie została ona natomiast narzucona przez ustawodawcę.”
Cena niższa o 30 procent od wartości zamówienia
01 wrz 2015
Czy cena niższa o 30% od wartości zamówienia stanowi podstawę do wezwania wykonawcy o wykazanie, że jego cena nie jest rażąco niska?
Konsekwencje nieskorzystania przez wykonawcę z prawa do wyjaśnienia SIWZ
04 sie 2015
Wykonawca ma prawo zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Sąd Najwyższy w wyroku z 5 czerwca 2014 r. (sygn. akt IV CSK 626/13) uznał, że wykonawca powinien być aktywny w wyjaśnianiu nieprecyzyjnych zapisów specyfikacji przetargu. Prawo nie przewiduje automatycznej odpowiedzialności zamawiającego nawet, gdy ten nieprecyzyjnie określił warunki przetargu. Brak aktywności wykonawcy w wyjaśnieniu SIWZ może powodować jego porażkę przed sądem w sporze o kary umowne z tytułu opóźnienia w realizacji zamówienia.
Umowa o pracę jako kluczowe kryterium w zamówieniach publicznych
22 lip 2015
Wprowadzenia umowy o pracę jako kluczowego kryterium w zamówieniach publicznych postuluje m.in. organizacja Pracodawcy RP. Mogłoby to ograniczyć liczbę umów cywilnoprawnych. Według Komisji Europejskiej w Polsce jest największy odsetek umów elastycznych (ok. jednej czwartej umów o zatrudnienie). Jak przekonuje minister pracy, w sytuacji gdy bezrobocie spada (jest najniższe od siedmiu lat), można się skoncentrować na poprawie jakości zatrudnienia.
Brak pełnomocnictwa w chwili podpisania oferty
01 lip 2015
Oferta w postępowaniu o zamówienie publiczne winna być podpisana przez osobę lub osoby, posiadające do tego stosowne umocowanie. Co w sytuacji, gdy pełnomocnik nie był umocowany przez wykonawcę w chwili podpisania przez niego oferty?
Na jaki okres należy złożyć wadium?
01 lip 2015
Wadium jest warunkiem uczestnictwa w przetargu, stwarza barierę finansową zapewniającą uczestnictwo w przetargu wyłącznie podmiotów zdolnych finansowo. Na jaki okres wykonawca zobowiązany jest złożyć wadium?
Termin wyboru najkorzystniejszej oferty
05 maja 2015
Zamawiający jest zobowiązany do wyboru najkorzystniejszej oferty w określonym terminie. Po jego upłynięciu wykonawca przestaje być związany swoją ofertą.
Uzupełnienie braków oferty poprzez przedłożenie prawdziwych informacji
02 kwi 2015
Wykonawca na własne ryzyko przedkłada nieprawdziwe informacje zamawiającemu. W przypadku ustalenia przez zamawiającego, iż informacje te są faktycznie nieprawdziwe, wykonawca nie może tego już w żaden sposób konwalidować.
Odbiór dzieła posiadającego wady
12 mar 2015
Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Sądu Najwyższego, wykonanie umowy o dzieło poprzez jego zaoferowanie zamawiającemu przez wykonawcę ma miejsce wtedy, gdy nastąpiło wykonanie dzieła oznaczonego w umowie w takiej postaci, iż dzieło to spełnia cechy zamówienia, co do jego wykorzystania do celów, jakie miało spełniać. Czy zamawiający musi dokonać odbioru dzieła, które ma wady?
Obowiązek podatkowy w zamówieniach publicznych - zmiany 2015
11 mar 2015
Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2015 r. Co się zmieni?
Prawo opcji według KIO
24 lut 2015
Za niedopuszczalną praktykę KIO uznała określenie przez zamawiającego jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, wynikającej z opisu przedmiotu zamówienia, bez wskazania gwarantowanej, minimalnej wielkości.
Umowa zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy - ograniczenia
13 lut 2015
Ustawodawca w ustawie Prawo zamówień publicznych zawarł obostrzenia co do zawierania umów na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Nie budzi wątpliwości, że ustawodawca dopuszcza umowy długoterminowe, ale je ogranicza.
Wykluczenie wykonawcy - uzasadnienie
15 gru 2014
Uzasadnienie wykluczenia wykonawcy warunkuje zakres składanych przez wykonawcę środków ochrony prawnej. W oparciu o jego treść wykonawca formułuje zarzuty i wskazuje ich uzasadnienie.
Ile kosztują środki ochrony prawnej?
11 gru 2014
Środki ochrony prawnej w systemie zamówień publicznych to m.in.: odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) a także postępowanie odwoławcze przez sądem. Wykonawca zamówienia dochodzący swoich praw musi liczyć się z koniecznością poniesienia pewnych wydatków. Jakie koszty i w jakiej wysokości poniesie z tytułu korzystania z przysługujących środków ochrony prawnej?
Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie
27 lis 2014
Udostępnianie wykonawcy zasobów przez podmioty trzecie stanowiło jeden z punktów nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Jak po 19 października 2014 roku zmienił się układ stosunków pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i podmiotem trzecim udostępniającym zasoby?
Grupa kapitałowa
05 lis 2014
Pojęcie "grupa kapitałowa" nie zostało zdefiniowane wprost w ustawie Prawo zamówień publicznych. Grupa kapitałowa – zgodnie z definicją zawartą w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów – to wszyscy przedsiębiorcy, którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego przedsiębiorcę, w tym również tego przedsiębiorcę
Dokumenty przedmiotowe w zamówieniach publicznych
14 paź 2014
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego obowiązuje zamknięty katalog oświadczeń i dokumentów, jakich zamawiający może żądać od wykonawców. Przykładem takich dokumentów są m.in.: próbki produktów czy zaświadczenia niezależnego podmiotu o ich jakości.
Udostępnienie zasobów podmiotu trzeciego w zamówieniach publicznych
09 paź 2014
W kwestii udostępnienia zasobów podmiotu trzeciego kluczowe znaczenie ma oznaczenie świadczenia, do którego zobowiązuje się podmiot trzeci. Bez takiego określenia świadczenia nie można określić bowiem uprawnień wykonawcy i obowiązków podmiotu trzeciego, a konsekwencji nie jest zapewniony rzeczywisty dostęp do zasobów.
Obowiązek wyjaśnienia okoliczności rażąco niskiej ceny
23 wrz 2014
Czy istnieje obowiązek wzywania wykonawcy do złożenia wyjaśnień okoliczności rażąco niskiej ceny? Odpowiedź znajdziemy w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej.
Kryterium oceny ofert – zmiany prawa zamówień publicznych
08 wrz 2014
Uchwalono kolejną nowelizację Prawa zamówień publicznych. Najważniejszym elementem zmian jest ograniczenie stosowania ceny jako jedynego kryterium oceny ofert. Zamawiający ma także prawo domagać się, aby wykonawca realizował zamówienie, zawierając umowy o pracę (a nie np. umowy zlecenia).
Zamówienie na usługi niepriorytetowe
27 sie 2014
Zmiany w zasadach udzielania zamówień publicznych na usługi niepriorytetowe wprowadza nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Zdaniem ekspertów możliwość korzystania z usług niepriorytetowych w trybach innych niż otwarte pozostanie w Polsce nadal bardzo ograniczona.
Zamawiający sam koryguje błędy postępowania
13 sie 2014
Zamawiający ma prawo - zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej - do samodzielnego korygowania błędów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający ma więc prawo do unieważnienia decyzji podjętej w zakresie wyboru oferty najkorzystniejszej oraz ponownego jej badania.
Podział zamówienia publicznego - kiedy jest możliwy?
10 cze 2014
Nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, a jedynie taki podział, który zmierza do uniknięcia stosowania przez zamawiającego przepisów ustawy. Jak zatem rozstrzygnąć czy w konkretnym przypadku zamówienia planowanego w perspektywie roku budżetowego istnieje jedno czy też kilka zamówień?
Nowe progi stosowania PZP a zamówienia współfinansowane ze środków unijnych
23 maja 2014
Część zamówień współfinansowanych z funduszy unijnych, które były dotychczas realizowane pod reżimem ustawy Prawo zamówień publicznych zgodnie z nowymi przepisami nie będzie objęta tym obowiązkiem. Nowe przepisy, które podwyższają próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych obowiązują od 16 kwietnia 2014 r.
Wynagrodzenie dla podwykonawcy - zmiany w prawie zamówień publicznych
15 kwi 2014
Aby wzmocnić ochronę pozycji podwykonawców w zakresie wynagrodzenia, z dniem 24 grudnia 2013 roku weszły w życie zmiany dotyczące ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984 i 1047). Wprowadzone poprawki mają uregulować kwestie relacji wykonawca-podwykonawca, dotyczące wypłacanego podwykonawcy wynagrodzenia za udział w realizacji zamówienia publicznego.
Umowa o podwykonawstwo w prawie zamówień publicznych
15 sty 2014
Umowa o podwykonawstwo została uregulowana w nowelizacji Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie 24 grudnia 2013 roku. Wprowadzone modyfikacje dotyczą szczególnie podwykonawców i zamawiających oraz ,co za tym idzie, zawieranych umów.
Umowa o roboty budowlane w prawie zamówień publicznych
07 sty 2014
Elementy umowy o roboty budowlane zawartej w ramach realizacji zamówienia publicznego, zostały sprecyzowane na drodze przyjętych zmian w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984 i 1047). Weszły one w życie 24 grudnia 2013 roku.