Kategorie

Ewidencja

27 maja 2021
23 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ewidencjonować zabezpieczenie należytego wykonania umów w formie niepieniężnej

W polityce rachunkowości – oprócz wykazu i opisu zasad funkcjonowania kont bilansowych – należy zawrzeć wykaz i zasady funkcjonowania kont pozabilansowych, np. dotyczące ewidencji zabezpieczeń należytego wykonania umów oraz z tytułu gwarancji i rękojmi, w formie niepieniężnej. Ewidencję tę proponuje się prowadzić na pozabilansowym koncie 910 „Zabezpieczenia”.

Zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych – postanowienia w polityce rachunkowości

Jakie zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych można przyjąć w polityce rachunkowości?

Dokumentacja opisująca przyjęte zasady (politykę) rachunkowości

Zasady (polityka) rachunkowości są najważniejszym dokumentem wewnętrznym w zakresie organizacji rachunkowości jednostki. Dokumentacja ta powinna być opracowana w sposób kompletny i przejrzysty, a przyjęte ustalenia – rozpowszechnione w jednostce. Niestety, prawie w każdym protokole organów kontroli odnotowywane są nieprawidłowości dotyczące polityki rachunkowości – albo jej opracowania albo stosowania.

Konto 975 „Wydatki strukturalne”

Konto 975 służy do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych w jednostkach, w których ewidencja wydatków strukturalnych nie jest uwzględniona w ewidencji analitycznej prowadzonej do kont bilansowych.

Ewidencja księgowa kary umownej

Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa kary umownej, potrąconej z faktury, naliczonej wykonawcy zadania inwestycyjnego? W jaki sposób wykazać kwotę naliczonej kary umownej w sprawozdaniu Rb-27S?

Konto 030 „Długoterminowe aktywa finansowe”

Konto 030 służy do ewidencji długoterminowych aktywów finansowych, w szczególności akcji i innych długoterminowych aktywów finansowych, o terminie wykupu dłuższym niż rok. Na stronie Wn konta 030 ujmuje się zwiększenia, a na stronie Ma – zmniejszenia stanu długoterminowych aktywów finansowych.

Konto 020 „Wartości niematerialne i prawne”

Konto 020 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych. Na stronie Wn konta 020 ujmuje się wszelkie zwiększenia, a na stronie Ma – wszelkie zmniejszenia stanu wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych, z wyjątkiem umorzenia ujmowanego na kontach 071 i 072.

Konto 016 „Dobra kultury”

Konto 016 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości dóbr kultury.

Ewidencja i amortyzacja prawa wieczystego użytkowania

Czy należy w ewidencji bilansowej ujmować prawo wieczystego użytkowania gruntów oddanych innym podmiotom czy też należy je wykazywać jedynie na koncie bilansowym? Czy należy amortyzować prawo wieczystego użytkowania gruntów przejętych od Skarbu Państwa?

Możliwość zaliczenia wyposażenia placu zabaw do środków trwałych

W przypadku gdy obiekty pomocnicze obsługują więcej niż jeden budynek lub nie obsługują żadnego budynku, należy je zaliczać do właściwych rodzajów środków trwałych, zgodnie z ich przeznaczeniem. W związku z tym, jeżeli plac zabaw obsługuje jeden budynek – stanowi on obiekt pomocniczy i jego wartość powiększa wartość budynku. Zasada ta nie dotyczy oczywiście urządzeń ruchomych zlokalizowanych na placu zabaw.

Jakie koszty można zaliczyć do wartości początkowej zakupionego używanego samochodu

O tym, czy wydatki wymienione w pytaniu przez Czytelnika będzie można zaliczyć do wartości początkowej nabywanego używanego pojazdu, decyduje ich charakter i moment poniesienia.

Ewidencja należności w ramach umowy o dofinansowanie projektu

Według regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, należności z tytułu wydatków opłaconych ze środków własnych, a następnie zrefundowane przez instytucję pośredniczącą w ramach umów o dofinansowanie projektów stanowią dochód w momencie ich wpływu na rachunek budżetu.

Ewidencja wygaśnięcia zobowiązania podatkowego i umorzenia zaległości

Czy prawidłowym jest stosowanie konta 720 do wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w wyniku przedawnienia, jak i do umorzenia zaległości z tytułu podatków i opłat lokalnych?

Zasady ewidencji dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Zagadnienie związane z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym jest nie tylko kłopotliwe ze względu na ustalenie, komu się należy, ale ze względu na problematykę prawidłowego ujęcia go w księgach rachunkowych. Ewidencji naliczonego wynagrodzenia rocznego pracodawca dokonuje już na koniec roku kalendarzowego, za który naliczał będzie to wynagrodzenie.

Ewidencja naliczenia składek z ubezpieczenia społecznego poza służbą cywilną

W jednostce budżetowej rozrachunki z tytułu ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych ewidencjonuje się na koncie 229 „Pozostałe rozrachunki publicznoprawne”. W jaki sposób tego dokonać?

Ewidencja zapłaty składek z ubezpieczenia społecznego poza służbą cywilną

Zapłata wynagrodzenia, składek ZUS, zasiłków finansowanych ze środków ZUS zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ujmowana jest w księgach rachunkowych jednostki na podstawie wyciągu bankowego.

Ewidencja zapłaty składek z ubezpieczenia społecznego w jednostce budżetowej

Zapłata wynagrodzenia, składek ZUS, zasiłków finansowanych ze środków ZUS, zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ujmowana jest w księgach rachunkowych jednostki na podstawie wyciągu bankowego. Prezentujemy przykład prawidłowej ewidencji księgowej zapłaty składek z ubezpieczenia społecznego w państwowej jednostce budżetowej - korpus służby cywilnej.

Ewidencja naliczenia składek z ubezpieczenia społecznego w jednostce budżetowej

Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa naliczenia składek z ubezpieczenia społecznego w państwowej jednostce budżetowej? Prześledźmy to na przykładzie korpusu służby cywilnej.

Różnice kursowe - ewidencja księgowa

Różnice kursowe są różnicami między ustaloną według jednego kursu a ustaloną według następnego kursu wartością złotową aktywów i pasywów wyrażoną w walucie obcej. Wydaje się być istotne i celowe naświetlenie zasad ewidencji księgowej różnic kursowych w świetle prawa bilansowego.

Ewidencja księgowa składek zdrowotnych

Do obliczania, pobierania z dochodów pracownika oraz odprowadzenia składki na ubezpieczenie zdrowotne zobowiązany jest pracodawca (płatnik składek). Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa składek zdrowotnych?

Ewidencja księgowa składek na ubezpieczenia społeczne

Ewidencja księgowa składek na ubezpieczenia społeczne powinna być zgodna z listami płac, rachunkami od umów zleceń oraz odzwierciedlać dane wykazane na deklaracjach rozliczeniowych do ZUS, które są składane w comiesięcznych okresach, w terminie do 5 każdego miesiąca.

Ewidencja zaległych składek zdrowotnych

Jednostki budżetowe i zakłady budżetowe zobowiązane są do dokonywania terminowych rozliczeń do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do 5 dnia każdego miesiąca. Zaznaczyć należy, iż odpowiedzialność za terminowe odprowadzenie składek ponosi kierownik jednostki.

Ewidencja strat nadzwyczajnych

Straty nadzwyczajne ewidencjonowane są na koncie syntetycznym 771 „Straty nadzwyczajne”. Na koncie tym ujmuje się straty nadzwyczajne poniesione na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, np. straty spowodowane przez powódź lub inne zdarzenie losowe.

Ewidencja wody zużytej na cele technologiczne w oczyszczalni ścieków

Samorządowy zakład budżetowy wykonuje zadania w zakresie dostawy wody i oczyszczania ścieków. Do oczyszczania ścieków zużywa wodę do celów technologicznych. Jak prawidłowo zaksięgować jej zużycie, jeśli zakład prowadzi ewidencję na kontach zespołu 4 w podziale na poszczególne działalności, a obciążenie będzie następowało na podstawie informacji (odczyt licznika) i po cenach ustalonych w zatwierdzonych taryfach? Czy prawidłowy jest zapis Wn 401 (oczyszczalnia) w § 4260 i Ma 240 oraz równolegle Wn 240 i Ma 700 (woda) w § 0830? Czy jednak właściwe będzie ujęcie zapisem: Wn 761 i Ma 790 (obroty wewnętrzne) bez klasyfikacji budżetowej i pod datą 31 grudnia przeksięgowanie z konta 761 na stronę Wn 490, a następnie na konto 860? Jak zaprezentować te operacje w rachunku zysków i strat – w pozycji A.II (konto 490) z wartością ujemną i A.III (konto 790) z wartością dodatnią?

Ewidencja księgowa kosztów w instytucji pomocy społecznej

Każda instytucja pomocy społecznej jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.  Nie może zlecić prowadzenia księgowości innym wyspecjalizowanym jednostkom, np. biurom rachunkowym. Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor) dzieli ewidencję księgową na ewidencję syntetyczną i analityczną.

Plan kont jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych

Plan kont jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych musi uwzględniać wykaz kont określonych w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont z 5 lipca 2010 r., a także w rozporządzeniu zmieniającym z 19 stycznia 2012 r. Brak jednolitego rozporządzenia w tym zakresie może skutkować zastosowaniem błędnego nazewnictwa. Poniższy plan kont jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych uwzględniający oba akty prawne z pewnością pomoże tego uniknąć.

Konta ksiąg pomocniczych – uzupełnieniem kont księgi głównej

Konta ksiąg pomocniczych zawierają zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Prowadzi się je w ujęciu systematycznym jako wyodrębniony system ksiąg, kartotek (zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej.

Ewidencja i kontrola zużycia arkuszy spisu z natury

Jednostka budżetowa opracowuje nową kompleksową instrukcję gospodarowania środkami trwałymi przy wykorzystaniu wzorów takich instrukcji zamieszczonych w Internecie. W niektórych z tych instrukcji jest zawarty zapis, że arkusze spisu z natury są drukami ścisłego zarachowania, a w innych – że są drukami objętymi kontrolą zużycia. Czym różnią się te rozwiązania i jak prawidłowo powinna być zorganizowana ewidencja i kontrola ilości arkuszy spisu z natury?

Zmiana stawek amortyzacyjnych określonych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego

W jednostce budżetowej do umarzania majątku trwałego stosuje się stawki określone przez burmistrza miasta. Teraz, pod koniec roku otrzymaliśmy nowe zarządzenie burmistrza zmieniające dotychczas stosowane stawki amortyzacyjne. Zarządzenie to wchodzi w życie od 1 stycznia 2013 r. Czy można na tej podstawie zmienić stawki amortyzacyjne środków trwałych, które były wcześniej umarzane za pomocą innych stawek, czy też powinny one być stosowane tylko do nowych środków trwałych? Jeśli należy zmienić stawki środkom wcześniej użytkowanym, to czy należy skorygować wstecz dokonane już odpisy umorzeniowe?

Likwidacja sprzętu komputerowego samorządowych jednostek organizacyjnych

W jaki sposób dokonać prawidłowej likwidacji przestarzałego sprzętu komputerowego? Samorządowa jednostka budżetowa ma na stanie kilka ponaddziesięcioletnich zestawów komputerowych, które są już popsute i zajmują miejsce w magazynie lub jeszcze działają, lecz kwalifikują się do wymiany na nowsze. Czy w sprawie zagospodarowania tych komputerów jednostka powinna uzyskać jakąś opinię serwisu komputerowego, a jeśli tak, to czy może ją wydać każdy serwis?

Rozliczenie wydatków budżetowych

Czy w budżecie jednostki samorządu terytorialnego zwroty niewykorzystanych przez jednostki budżetowe środków na wydatki można ująć (dla zachowania czystości faktycznie wykorzystanych środków) zapisem ujemnym: Wn 223 i Ma 133? Czy należy zaksięgować je po przeciwnych stronach, czyli Wn konto 133 i Ma konto 223? Wówczas dla ustalenia wysokości wykorzystanej dotacji na wydatki należy odjąć zwroty. Który sposób jest prawidłowy?

Darowizny do dyspozycji dyrektora w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa na podstawie uchwały rady miejskiej utworzyła rachunek dochodów własnych. Różnorodne drobne kwoty, wpłaca na konto dochodów własnych z adnotacją „darowizna do dyspozycji dyrektora”. Są to np.: prowizje od ubezpieczenia dzieci i za obsługę ubezpieczenia, prowizje od wpłat za język angielski przekazywane przez firmę prowadzącą na terenie przedszkola naukę tego języka, darowizny od rodziców. Czy jest to prawidłowe postępowanie?

Sposób prowadzenia ewidencji środków trwałych

W instytucji ewidencja środków trwałych jest prowadzona częściowo komputerowo, a częściowo ręcznie w księgach inwentarzowych. Od początku 2010 r. chcianoby ewidencję tę prowadzić w posiadanym przez nas programie komputerowym. Czy istnieje obowiązek dodatkowego prowadzenia książki inwentarzowej, czy wystarczy sam program komputerowy?

Ewidencja podjęcia gotówki i wypłat z kasy

Czy dokonując wydatku za pośrednictwem kasy (co skutkuje ewidencją wydatku na koncie 101), postępuję niezgodnie z przepisami? Czy wszystkie wydatki powinny być realizowane „bankowo” i wykazywane na koncie 130?

Faktura w euro w księgach jednostki budżetowej

Z biegiem czasu utrwala się nasze członkostwo w Unii Europejskiej. Co za tym idzie, coraz częściej podmioty publiczne i prywatne zawierają umowy z kontrahentami zagranicznymi. Księgowanie faktur wyrażonych w euro to czynność, której biegła znajomość jest coraz częściej wymagana. 

Przypisane i nieprzypisane dochody budżetowe

Specyfika rachunkowości budżetowej polega m.in. na szczególnych zasadach ewidencjonowania zgromadzonych i odprowadzonych przez jednostki budżetowe dochodów budżetowych. Dochody możemy klasyfikować jako przypisane i nieprzypisane. Poniżej analiza tegoż podziału.

Data przychodu w księdze inwentarzowej

W jednostce dokonuje się zakupu różnego rodzaju sprzętu, który wpisywany jest do księgi inwentarzowej. Jaką datę wpisać w księdze inwentarzowej w rubryce „data przychodu”? Czy należy wpisać datę wystawienia rachunku, czy datę wpłynięcia rachunku do jednostki? Zdarzają się sytuacje, że daty te bardzo się różnią, np. zakup 10 sierpnia (data na rachunku), a do jednostki wpłynął 15 sierpnia.

Prawidłowa ewidencja dochodów własnych przedszkola

W jaki sposób przedszkole (jednostka budżetowa) powinno ujmować w ewidencji księgowej należności z tytułu opłaty stałej za przedszkole, za wyżywienie oraz z tytułu odsetek od nieterminowych opłat? Opłaty te wpływają na rachunek dochodów własnych przedszkola. Jak prawidłowo naliczać odsetki od nieterminowych opłat (w statucie przedszkola jest zapis, że liczy się data wpływu na rachunek bankowy)? Czy należy stosować odsetki ustawowe? Jak zaewidencjonować zwolnienie z opłaty stałej w trakcie miesiąca lub całkowite umorzenie odpłatności po wcześniejszym jej naliczeniu?

Ewidencja dotacji rozwojowej

Dla środków na realizację projektów w nowym okresie programowania 2007–2013 wprowadzono nowy rodzaj dotacji – dotację rozwojową. Beneficjenci realizujący projekty z udziałem środków pochodzących z dotacji rozwojowej mają obowiązek prowadzenia ich odrębnej ewidencji. Praktyka księgowa pokazuje różne rozwiązania w tym zakresie.

Akredytywa budżetowa

Akredytywa budżetowa stanowi czasowe wyodrębnienie środków budżetowych na finansowanie zadań zleconych przez jednostkę budżetową innej jednostce organizacyjnej lub osobie fizycznej.

Ewidencja opłaty komorniczej w jednostkach państwowych

Jak poprawnie ująć w księgach rachunkowych opłatę komorniczą potrąconą przez urząd skarbowy z należności głównej, jaką kwotę odprowadzić do budżetu państwa oraz jakie dane podać w sprawozdaniu Rb-27 i Rb-28?

Zaliczki dla pracowników

Zaliczki wypłacane pracownikom jednostek sfery publicznej stanowią wydatki bieżące tych jednostek. Podobnie jak inne rodzaje bieżących wydatków finansowanych ze środków publicznych powinny być realizowane w sposób celowy i oszczędny oraz umożliwiający terminową realizację zadań.  

Dotacje samorządu dla organizacji pozarządowych

Rozliczenie dotacji przekazanych np. przez gminy organizacjom pozarządowym następuje na podstawie sprawozdania z wykonania zadania częściowego i ostatecznego, w terminach określonych w umowie o przekazanie dotacji.

Ewidencja środków pieniężnych w jednostce budżetowej

Aktywa pieniężne to aktywa w formie krajowych środków płatniczych, walut obcych i dewiz, jak również inne aktywa finansowe, zwłaszcza naliczone od nich odsetki. Aktywa pieniężne są płatne lub wymagalne w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania, wystawienia, nabycia lub założenia (dotyczy lokaty).

Wynik finansowy w jednostkach budżetowych

W jednostkach budżetowych wynik finansowy jest różnicą pomiędzy przychodami a kosztami za rok obrotowy z uwzględnieniem innych zjawisk towarzyszących, związanych ze stratami i zyskami nadzwyczajnymi.

Czy zaangażowanie wydatków budżetowych to planowanie finansowe

Jak należy zdefiniować zaangażowanie wydatków budżetowych? Na czym polega zangażowanie rachunkowe i zangażowanie prawne?

Pożyczki i kredyty w jednostce samorządu terytorialnego

Finansowanie wydatków budżetu, a w szczególności deficytu budżetowego samorządu terytorialnego, może następować za pomocą kredytów i pożyczek długoterminowych oraz wpływów z tytułu emisji obligacji komunalnych lub innych instrumentów finansowych. Dług jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 proc. wykonanych dochodów ogółem.

Zakładowy plan kont i wykaz ksiąg rachunkowych

Jednostka budżetowa ma obowiązek wprowadzenia zmian do zakładowego planu kont, jeżeli wynikają one ze zmian w zasadach wykonywania budżetu, gospodarki finansowej lub sprawozdawczości. Niezbędnymi elementami polityki rachunkowości w jednostkach budżetowych są np. zakładowy plan kont oraz wykaz ksiąg rachunkowych.

Ewidencja środków trwałych w jednostkach sektora finansów publicznych