Postępowania o zamówienia publiczne przeprowadzane w trybach podstawowych wymagają zachowania konkurencyjności. Prowadzone są w celu wyboru oferty, która będzie stanowiła najkorzystniejszy w danej sytuacji bilans ceny, oraz innych kryteriów oceny ofert, wskazanych przez zamawiającego. Przygotowując postępowanie, zamawiający musi określić, co jest dla niego istotne – co będzie stanowiło o „wartościowości” danej oferty.
Aby wykonawca uniknął zarzutu niewniesienia wadium i wykluczenia na tej podstawie z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy pamiętać, że wadium musi zostać prawidłowo wniesione nie tylko w przypadku, gdy dotyczy całego zamówienia, ale też wtedy, gdy ma zabezpieczać poszczególne jego części – w sytuacji gdy zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych.
Usługi dotyczące zarządzania cmentarzem, związane z udostępnieniem miejsca do pochówku, rezerwacją miejsca na cmentarzu, przedłużeniem używalności grobu, udostępnieniem kaplicy oraz wjazdem na cmentarz, podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%, gdy są sklasyfikowane pod symbolem 96.03.
Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują bardziej liberalne przepisy dotyczące faktur elektronicznych. W konsekwencji, w 2011 r. podatnicy znacznie częściej niż do końca 2010 r. zastępowali „papierowe” faktury ich elektronicznymi odpowiednikami. Z możliwości tej mogą korzystać, co do zasady, także jednostki sektora finansów publicznych. Poniżej omawiamy zasady, na jakich takie jednostki mogą wystawiać, przesyłać, otrzymywać oraz przechowywać faktury w formie elektronicznej.