W sprawozdaniu Rb-N o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych, zgodnie z instrukcją sporządzania sprawozdań, należności wykazuje się do momentu wykreślenia dłużnika z właściwego rejestru, chyba że dług został przejęty przez następcę prawnego dłużnika. Czy w związku z tym powinniśmy wykazywać w tym sprawozdaniu należności, których nadal dochodzimy, pomimo wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej podmiotów, którym udzielono wsparcia?
Podstawą do sporządzenia sprawozdania finansowego jest inwentaryzacja. Oczywiście prawidłowo przeprowadzona. Warto więc wiedzieć, co należy inwentaryzować drogą spisu z natury, drogą potwierdzenia sald, a co należy weryfikować na podstawie danych wynikających z ksiąg rachunkowych i w jakich terminach. Jednak właśnie teraz, w drugiej połowie stycznia, niezbędna jest wiedza przede wszystkim o tym, co zrobić z ujawnionymi różnicami między stanem rzeczywistym a wykazanym w księgach?
"Trudno obecnie przesądzać, którą z dopuszczalnych metod zapewnienia wspólnej obsługi dla swoich jednostek organizacyjnych przyjmą organy samorządu terytorialnego, a tym bardziej rozstrzygać, w jaki sposób wpłynie to na zatrudnienie w jednostkach samorządu terytorialnego." - mówi w wywiadzie dla Infor.pl Andrzej Halicki, Minister Administracji i Cyfryzacji. Minister przekonuje, iż zmiany wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. wywołały duże zainteresowanie jednostek samorządowych.